دیاکو و دیار؛ جدیدترین قربانیان عضوگیری حزب دموکرات کردستان ایران از میان نوجوانان

  • ۳ سال قبل

گروه‌های مسلح کُرد همچنان به عضوگیری از میان کودکان و نوجوانان ادامه می‌دهند. سوریه، عراق، ترکیه و ایران، کماکان شاهد این اقدام خصمانه هستند و آینده کودکان کُرد قربانی جنگ‌های مسلحانه این گروه‌ها در خاورمیانه می‌شود. به عنوان مثال چند سال است که نیروهای کُرد وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند. مثلاً حمرین دختر 15 ساله کُرد توسط نیروهای وابسته به پ.ک.ک ربوده شد. استفاده از کودکان به عنوان سرباز در ی.پ.گ. امری مرسوم است و علیرغم تکذیب‌های مکرر این گروه، همچنان ادامه دارد. این در حالی است که کودکان باید در خانه باشند و به تحصیل خود ادامه دهند، اما گروه‌های کُرد آنها را مسلح کرده‌اند. اعتراضات کردها در شهرهای مختلف به خصوص در سوریه و عراق و ترکیه نیز نتیجه مطلوبی نداشته است. در واقع، همه گروههای مسلح کُرد در خاورمیانه به شیوه‌ای خشن از کودکان استفاده می‌کنند. این امر نقض قوانین بین‌المللی است و باید این روند را متوقف کنند. با توجه به نبود نیروی کافی به ویژه عدم علاقه افراد بزرگسال، نیروهای شبه‌نظامی کُرد کمبود نیروی خود را با کودک‌سرباز پر می‌کنند.[1]

در جدیدترین نمونه از اقدامات غیرقانونی و تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مطلع شده که دیاکو و دیار که پسر عموی همدیگر هم هستند توسط حزب دموکرات کردستان ایران ربوده شده و به مقرهای این گروه منتقل شده‌اند. خانواده آنها نیز از سرنوشت این افراد اطلاع ندارند. این دو نوجوان در هنگام ربایش، 15 سال داشتند و مصداق کودک‌سرباز بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: روایتی از ربایش نوجوان کُرد ایرانی توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران

پدر دیاکو، آقای جعفر حسن‌پور به خبرنگار دیدبان گفت: «پسرم در کلاس نهم درس می‌خواند و شاگرد زرنگی بود. ما برای آینده او امیدهای فراوانی داشتیم و من به عنوان یک پدر همیشه سعی کردم بهترین امکانات را در اختیار فرزندانم بگذارم. دیاکو از لحاظ مالی مشکلی نداشت و همه امکانات زندگی در اختیار بود. دیاکو و دیار، از مقر گروه فرار کرده‌اند و به ما اطلاع داده‌اند که در پی آنها برویم. ما هم خیلی مایل هستیم این اتفاق رخ دهد و در حال آماده‌سازی برای رفتن به مرز هستیم».

دیار حسن‌پور

آقای جعفر حسن‌پور افزود: «هدف این گروه‌ها فقط بدبخت کردن مردم است. بیشترین قربانیان حزب دموکرات کردستان، کردهای این منطقه هستند. آنها از فرزندان ما سو استفاده‌های جنسی و فکری می‌کنند و این کودکان را فریب می‌دهند. آنها در حال خیانت به کردها هستند. جنگ با دولت ایران، چه ارتباطی با کودکان ما دارد؟»

وی در مورد دیار، پسرعموی دیاکو نیز گفت: «آنها مانند برادر به هم نزدیک هستند. پدر دیار فلج است و 56 سال سن دارد. او نه می‌تواند چوپانی کند و نه به باغ کوچک خود رسیدگی نماید. حزب دموکرات، نیروی کار و امید این خانواده را نیز ربود. پدر دیار به دلیل مشکلات جسمی تقریبا خانه‌نشین شده و مدام در مطلب پزشکان اعصاب و روان حاضر است».

بیشتر بخوانید: نوجوانان اشنویه؛ قربانی سیاست‌های تروریستی حزب دموکرات کردستان ایران

 

پدر دیاکو در مورد نحوه فریب و ربایش این نوجوانان به خبرنگار ما گفت: «آنها از کودکی با هم صمیمی بودند. هیچکدام هیچ انگیزه‌ای برای عضویت در این گروه نداشته‌اند. فقط قصد داشتند وارد مرز اقلیم شوند که در سمت عراقی مرز، در تور گروه دمکرات و نیروهای مصطفی هجری اسیر شدند و با اغفال و وعده‌های دروغ آنها، فریب خوردند. این کودکان، نمی‌توانند سلاح به دست بگیرند و در کمپ زندگی کنند».

وی در مورد اقدامات انجام شده برای بازگشت آنها به ایران افزود: «من همه کار می‌کنم که آنها برگردند. از طریق دوستان و آشنایان در کردستان عراق فهمیدم در گروه مصطفی هجری هستند. آنها خودشان با ما تماس گرفتند و گفتند می‌خواهند بازگردند. چون هنوز نوجوان هستند و هیچ انگیزه‌ای برای رفتن به انجا نداشتند.  دلیل عبور آنها از مرز نیز بحث پدر دیار با دیار بر سر مراقبت از گوسفندان بوده و دیاکو به خاطر دیار با او همراه می‌شود. اکنون آنها سه ماه است که از گروه خارج شده‌اند و می‌خواهند به ایران بازگردند. ما در حال هماهنگی اداری برای بازگشت آنها هستیم».

وی در پایان مصاحبه با خبرنگار دیدبان بار دیگر از گروه‌های مسلح کُردی خواست در نزاع خود با دولت‌های منطقه، از کودکان به عنوان سرباز استفاده نکنند. وی گفت انشاالله تا چند روز دیگر بچه‌های ما باز می‌گردند و ما دوباره شاد می‌شویم. این گروه‌ها شادی و ثبات را از خانواده ما ربودند؛ مادر دیار و دیاکو بارها در بیمارستان بستری شد. آیا این اقدامات، دفاع از مردم کُرد است؟ چرا دولت ایران در قبال این اقدامات، سکوت کرده است؟ مرز تا چه زمانی باید ناامن باشد؟ چرا کودکان فقیر باید قربانی عضوگیری این تروریست‌ها شوند؟ فرزندان خود هجری کجا هستند؟ اقدامات این گروه‌ها باعث ناامنی مرز و فرار خانواده‌ها به حاشیه شهرها شده است. ما فقط خواستار ثبات و توسعه و امنیت فرزندانمان هستیم و به درگیری سیاسی هم کاری نداریم.

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در روزهای آینده اخبار جدیدی از ربایش کودکان ایرانی توسط حزب دموکرات کردستان ایران منتشر خواهد کرد.

 

[1].https://www.youtube.com/watch?v=Y0W6Rc8uXBQ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب