یادداشت وارده/خطر شیوع کرونا از قندیل به مناطق مرزی ایران

  • ۴ سال قبل

با روند رو به گسترش شیوع بیماری ویروسی و بسیار مسری کرونا در جهان، این بیماری به عنوان تهدیدی جهانی اعلام شده و به همین دلیل نیز اقدامات جدی برای مهار شیوع آن بسیار لازم است. رعایت بهداشت، عدم تردد در اماکن عموی، عدم تماس با  افراد و مواردی مشابه از جمله توصیه‌های پزشکی هستند که برای پیشگیری ارائه می شوند.

قندیل محل استقرار صدها جنگجوی حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و شاخه های آن از جمله حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) است. این حزب براساس اصول اعتقادی خود یعنی مارکسیسم-لنینیسم بر رفاقت بین اعضا تاکید می‌کند و متداول‌ترین مورد آن تاکید بر خوردن غذا در یک ظرف مشترک است و اگر عضوی از این اقدام چندش داشته باشد به عنوان “عامل امپریالیسم” معرفی می‌شود. گزارش‌های محلی از شهر پنجوین در اقلیم کردستان حاکیست تعدادی از اعضای پ ک ک/پژاک که از کوهستان فرار کرده‌اند تحت آزمایش قرار گرفته‌اند و آزمایش کرونای آنان مثبت بوده است. این افراد در گفتگو با مراجع ذیربط اقلیم کردستان به ویژه استان سلیمانیه اعلام کرده‌اند وضعیت بهداشتی و تغذیه اعضای پ ک ک/پژاک به ویژه در سرمای طاقت‌فرسای زمستان در کوه‌های صعب‌العبور بسیار بد است. همچنین بایستی گفت، هر هفته تعدادی از اعضای این گروه به اربیل و سلیمانیه فرار می‌کنند.

با توجه به این که چندین مورد در چندین نقطه مختلف اقلیم کردستان از اعضای فراری پ ک ک/پژاک نشان داده به ویروس کرونا مبتلا هستند لذا لازم است تمهیدات مقابله با تردد این افراد هم در مرز توسط ایران و هم در اقلیم کردستان بسیار جدی گرفته شود. اما نمی‌توان انتظار داشت این مسئله مهم بدون همکاری مردم به ویژه روستائیان مرزی میسر شود.

همگی می‌دانیم در ورود و خروج مرزهای رسمی ایران با اقلیم کردستان غربالگری صورت می‌گیرد اما خطر اصلی از طریق تردد غیرقانونی منتقل می‌شود. این حتی می تواند برای جان کولبران نیز خطرناک باشد چون در بسیاری از موارد اعضای پ ک ک/پژاک در مسیر کولبران قرار می‌گیرد و به نام “مالیات انقلابی” از آنان پول زور می‌گیرند و اخاذی می‌نمایند. در این حالت امکان انتقال کرونا از اعضای پ ک ک/پژاک – که به احتمال قوی آلوده باشند  – به کولبران نیز وجود دارد و این می‌تواند مسیری برای انتقال به جامعه باشد. از طرف دیگر، کسانی که با اصول زندگی اعضای پ ک ک/پژاک آشنا هستند می‌دانند آنان هر هفته برای گرفتن پول زور از مردم و به نام “یارمتی” (کمک) و اخاذی مراجعه می‌کنند و این نیز می‌تواند  مسیر خطرناک دیگری برای انتقال ویروس باشد.

با این توضیح، مقابله با تردد غیرقانونی این افراد و مراجعه آنان به مناطق روستایی ایران و اقلیم کردستان یکی از اقدامات مهم و ضروری برای جلوگیری از شیوع کرونا و انتقال متقابل آن است و این جز همکاری نزدیک ایران و اقلیم کردستان برای مقابله با هر گونه تردد پ ک ک/پژاک میسر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب