کاوه عزیزی: حتما کرونا در میان اعضای پ.ک.ک شیوع پیدا کرده است

  • ۴ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با دکتر کاوه عزیزی از مشاوران مسعود بارزانی در خصوص شیوع کرونا در میان نیروهای پ.ک.ک و پژاک مصاحبه‌ای انجام داده است. بنا به گزارش‌های موثق منابع محلی به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ویروس کرونا در میان اعضای پ.ک.ک و پژاک، شیوع پیدا کرده است، اما این گروه، اولاً سیاست سانسور را در این زمینه نیز در پیش گرفته است و ثانیاً تلفات خود به دلیل ویروس کرونا را به عنوان تلفات جنگ با ترکیه، معرفی می‌کند.

پ.ک.ک به تازگی رویکرد جدیدی در پیش گرفته است؛ این گروه تلفات خود در جنگ با ترکیه را پس از مدت‌ها خبری می‌کند. به‌عنوان مثال نیروهای کشته‌شده خود در سال 2015 و 2016 را در سال 2020 معرفی می‌کند و همین امر نیز باعث افزایش ابهامات و انتقادات شده است. همچنین بنا به گزارش‌های قبلی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، عده‌ای نوجوانان ایرانی که فریب سیاست‌ها و شعارهای دروغین پ.ک.ک را خورده‌اند، در زمستان گذشته و در یکی از مقرهای غیراستاندارد این گروه، به دلیل سقوط بهمن، کشته شده‌اند که پ.ک.ک در این زمینه هم سکوت کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و جوانب ان با دکتر کاوه عزیزی، مشاور مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق، گفت‌وگو کرده‌ایم.

1- آقای دکتر، از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنونم. همان طور که می‌دانید اکنون بیماری کرونا مرز نمی‌شناسد و تقریبا تمام کشورهای جهان را درگیر کرده است. از طرفی یک واقعیت وجود دارد که تعدادی از دختران و پسران کُرد، تحت هدایت پ.ک.ک و پژاک در خاک اقلیم و در نقاط صعب‌العبور مستقر هستند. گزارش‌های رسمی حکایت از آن دارد که کرونا در اقلیم نیز شایع است. می‌دانیم که نیروهای پ.ک.ک در میان مردم رفت‌وآمد دارند. برای تامین نیازهای خود به مناطق روستایی و مرزی در ایران و ترکیه و عراق، می‌روند. بدین ترتیب، روستاهای ایران نیز آلوده خواهد شد. قطعا در میان اعضای پ.ک.ک نیز این بیماری شایع است. اما پ.ک.ک نه اطلاع‌رسانی دارد، نه اجازه ورود نیروی درمانی مستقل می‌دهد و نه حتی طبق گزارش‌ها، به نیروهای بیمار خود رسیدگی می‌کند. در این شرایط، جان همه در معرض تهدید است. آیا امکان دارد این بیماران کرونایی پ.ک.ک/پژاک با نظارت سازمان جهانی بهداشت یا اقلیم کردستان حتی در محل پیشنهادی خودشان تحت درمان قرار گیرند؟ چون این موضوع، مسئله‌ای بشردوستانه است.

کاوه عزیزی: از دعوت و سوال مشروح و دقیق شما ممنونم. باید عرض کنم صد در صد بیماری کرونا در بین اعضای پ.ک.ک نیز شیوع پیدا کرده است. اما من اعتقاد دارم که پ.ک.ک تا حدی به امکانات درمانی دسترسی دارد. با این حال، به دلیل نوع زندگی آنها و مختصات کرونا، این بیماری، اعضای آن را بیشتر تهدید می‌کند.

2- امکانات پ.ک.ک از کجا به این گروه می‌رسد؟

عزیزی: یکتی (اتحادیه میهنی کردستان) با این گروه روابط خوبی دارد. در خود پ.ک.ک نیز پزشک وجود دارد. هرچند این گروه، بیمارستان مجهز ندارد.

3- با توجه به این که پزشکی امری انسانی است، آیا می‌شود حتی این افراد در جایی توسط پزشکان ایرانی تحت درمان قرار گیرند؟ آیا این امر ممکن است؟ چون پ.ک.ک، عضو ایرانی نیز دارد.

عزیزی: بله؛ هر پزشکی، تعهد انسانی دارد که هر فردی را معالجه و یا درمان کند حتی اگر دشمن‌اش باشد. این مسئله انسانی را نباید با سیاست در هم آمیخت. لازم است کمک به پ.ک.ک به طور جدی دنبال شود. مهم نیست از طرف چه کسی صورت می‌گیرد. نباید مانع این کار شد، چون با تعهد انسانی در تضاد است.

4- به روابط خوب قندیل و یکتی اشاره کردید. مثلا آیا امکان دارد در مناطق تحت کنترل یکتی مرکزی برای درمان کرونایی‌های قندیل تاسیس شود یا اعضای بیمار پ.ک.ک برای قرنطینه آنجا بروند. آیا پ.ک.ک/پژاک آماده است این کار را برای اعضای خود انجام دهد؟

عزیزی: این اعضا در خدمت سازمان قرار دارند و حتی برای آن کشته می‌شوند. لذا باید بگویم که اگر در چنین روز سختی، پ.ک.ک حاضر نباشد برای آنان دست به چنین اقدامی بزند و از اعضای بیمار خود حمایت نکند، این سیاست، خیانت به اعضاست. هم سران پ.ک.ک و هم پزشکان باید بدانند می‌توانند حتی در خاک اقلیم دست به چنین کاری انسانی بزنند و ترتیب درمان اعضای خود را بدهند. جزئیات را نمی‌دانم، اما تصور نمی‌کنم که اقلیم کردستان مانع کمک پزشکی به این افراد در خاک خود شود. چه در سلیمانیه و چه در اربیل، امکان ارائه خدمات درمانی به اعضای پ.ک.ک وجود دارد.

5- همان طور که می‌دانید اخیرا پ.ک.ک خط لوله گاز ایران-ترکیه را منفجر کرد. آیا زمان آن نیست که هم ترکیه و پ.ک.ک دست از این نوع خشونت‌ها بردارند؟ منافع گاز، به مردم مرتبط است. چرا پ.ک.ک باید اینگونه اقدام کند؟ آن هم با شیوه انفجار انتحاری و شبیه داعش!

عزیزی: دقت کنید که قندیل مستقل نیست و در خدمت دستورکار دیگران قرار دارد. انفجار لوله گاز ایران-ترکیه را باید در این چارچوب در نظر گرفت. این نشان می‌دهد همان طور که در سوریه به آمریکا وابسته شدند و آمریکا آنها را رها کرد، ممکن است این انفجار نیز به دستور همان سران مخفی صورت گرفته باشد. ضمن اینکه شاید واقعا قصد انتقام دارند؛ انتقام به دلیل کشته شدن فرماندهان ارشد پ.ک.ک در حملات ترکیه به اقلیم.

در هر صورت، من اطمینان دارم که اصل قضیه این است که پ.ک.ک مشکل اصلی کردهاست! ای کاش، پ.ک.ک یک حزب سیاسی متعارف همانند ه.د.پ. می‌بود، نه یک گروه مسلح! چون جز زیان و ضرر و بدبختی چیزی برای کردها نداشته است. فقط فضا را امنیتی و نظامی کرده است.

6- تعداد زیادی از اعضای پ.ک.ک/پژاک کودکان 12 الی 13 ساله هستند. آیا این سیاست کودک‌سرباز، اقدامی انسانی است؟ آیا بهتر نیست در این وضعیت شیوع کرونا، سران قندیل کودکان را آزاد کنند و به خانه‌هایشان بفرستند؟

عزیزی: بارها اعلام شده و منیز تاکید کرده‌ام که سران پ.ک.ک مفهومی به نام انسانیت نمی‌شناسند. اگر احساس داشتند، به روند ربودن/ فریب کودکان ادامه نمی‌دادند. این سیاست، هنوز هم در پ.ک.ک رواج دارد. برای همین است که معتقدم، پ.ک.ک فقط به زیان کردها عمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب