صلاح‌الدین ایوبی کرد، سردار رشید اسلام

  • ۴ سال قبل

صلاح‌الدین ایوبی یکی از معدود شخصیت‌های کُرد است که تقریبا همه دنیا او را می‌شناسند. صلاح‌الدین در سال 1136 میلادی در تکریت در عراق امروز به دنیا آمد. صلاح‌الدین پس از خدمات فراوان به اتابک زنگی در سوریه و در حلب جانشین او شد. او در دوران حساسی که صلیبی‌ها تلاش می‌کردند تا مانع اتحاد مسلمانان شوند و برای همیشه خاورمیانه را از مسلمانان پاکسازی نمایند، بسیار قدرتمند به میدان آمد و شکست سختی به آنان تحمیل کرد. صلاح‌الدین به تدریج قدرت خود را افزایش داد و با کنترل مصر و حجاز و الجزیره سرانجام بیت‌المقدس را از دست صلیبی‌ها خارج ساخت. این سردار کرد در راستای خدمت به اسلام و در نبردی شجاعانه ریچارد شیردل را مجبور به ترک خاک فلسطین کرد و در سال 1187 میلادی به یک قرن سلطه صلیبی‌ها بر فلسطین پایان داد. سلطان صلاح‌الدین علی‌رغم فجایعی که صلیبی‌ها در دوران حکمرانی خود در فلسطین مرتکب شده بودند، نسبت به اسیران رافت اسلامی به خرج داد و آنها را مجازات نکرد.

او در روز 20 سپتامبر سال 1187 میلادی شهر بیت‌المقدس را محاصره کرد. شهر بیت‌المقدس زود تسلیم شد و سلطان صلاح‌الدین فاتحانه وارد بیت‌المقدس قبله اول مسلمین جهان گردید که کمتر از یک قرن قبل توسط صلیبی‌ها اشغال شده بود.

ریچارد اول ملقب به شیردل تا شهر آکره پیش رفت و این شهر را تصرف کرد. براساس برخی روایات تاریخی معتبر ریچارد در جنگ اسیر سلطان صلاح‌الدین شد و پس از این که صلاح‌الدین از مقام وی به عنوان پادشاه انگلستان مطلع گردید رعایت مقام وی را کرده و محترمانه او را آزاد نمود. سلطان صلاح‌الدین با این حال به مسیحیان اجازه داد تا آزادانه برای زیارت مقبره حضرت عیسی (ع) به بیت‌المقدس سفر کنند. این سردار دلیر بعد از سال‌‌ها مبارزه و مقاومت در برابر دشمنان اسلام در سال 1193 در دمشق وفات یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب