ویکتور کاتونا: اقلیم کردستان در آستانه فروپاشی قرار دارد

  • ۴ سال قبل

ویکتور کاتونا، تحلیلگر روسی، طی مقاله‌ای در سایت اویل پرایس به بررسی وضعیت اقتصاد متکی به نفت اقلیم کردستان پرداخته و می‌نویسد: “کرونا و کاهش دید قیمت نفت دست به دست هم دادند و اقتصاد متکی به نفت اقلیم کردستان را به پایین می‌کشند. از طرفی، عراق با بحران‌های سیاسی از جمله مشخص نبودن وضعیت نخست‌وزیری مواجه است و کاهش شدید درآمد آن باعث شده تا بودجه اقلیم کردستان را نیز قطع کند.”

نویسنده در ادامه می‌گوید: حکومت اقلیم کردستان برای این که بتواند کارهای ضروری حاکمیت خود را حفظ کند، حداقل هر ماه نیازمند 900 میلیون دلار است و حدود 380 میلیون دلار آن توسط بغداد تامین می‌شد اما از این پس قطع خواهد شد.حتی توان پرداخت حقوق پیشمرگه را ندارد. حتی قبل از شیوه کرونا و کاهش 60 درصدی قیمت نفت، اربیل از پرداخت حقوق کارمندان خود ناتوان بود. مثلا کارمندان حقوق آذرماه را در اردیبهشت دریافت کردند.”

ویکتور کاتونا

ویکتور کاتونا خاطرنشان می‌سازد: “پس از حمله داعش و دفع حمله، حکومت اقلیم کردستان سیاست ریاضت اقتصادی را با کم دادن حقوق کارمندان و اختصاص بقیه برای امور خود راه مشکلات اقتصادی را در پیش گرفت. در طی سه سال هرگز نتوانست حقوق کارمندان را به موقع پرداخت کند و علی‌رغم اعلام حقوق منظم در مارس 2019 عملا نتوانست به تعهد خود عمل کند.

اما معنای کاهش قیمت نفت برای اقلیم کردستان چیست؟ مقامات اقلیم اعلام کرده بودند به عنوان عضوی از اوپک پلاس خواهند بود اما شرایط کنونی یعنی هرگز نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و این برای آنان بسیار دردناک خواهد بود. همزمان نیز از شرکت‌های نفتی پول پیش گرفته‌اند. جالب است میزان نفتی که قرار بود اقلیم کردستان صادر کند با میزانی برابر است که متعهد شده بود به دولت مرکزی بدهد. نکته مهم این است چند نماینده کرد از فواد حسین، وزیر دارایی که او نیز کرد است، شکایت کرده و درخواست کرده‌اند بودجه اقلیم را قطع کند. در حالی که او تنها شخصیتی بود می‌توانست فضای بودجه اربیل و بغداد را آرام کند. در کنار این، آمریکا شرکت نفتی روزنفت را تحریم کرده که منتقل‌کننده اصلی نفت اقلیم کردستان بود.

نویسنده در ادامه می‌گوید: اگر اقلیم کردستان تنش‌های سیاسی را حل نکند، نمی‌تواند از فروپاشی نجات یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب