سواستفاده «اهون چیاکو» از شرایط بحرانی جهان برای نظریه‌پردازی

  • ۴ سال قبل

یادداشت یکی از اعضای سابق پژاک در مورد سخنان مضحک یکی از سران پژاک

در حالی که تمام جهان، درگیر ویروس مهلک کرونا شده‌اند و بسیاری از انسان‌ها جان خود را از دست داده‌اند یکی از اعضای به تازگی ارتقاء یافته پژاک پس از آن که دخترش را نیز در تلویزیون شبه‌نظامیان پژاک در سلیمانیه مشغول به کار کرد، به اروپا رفته و آب و هوای اروپا توهم نظریه‌پردازی را در او ایجاد کرده است.

اهوان چیاکو با نام واقعی خداداد مرتضایی‌مجد، در توئیتر خود نوشته است که «ویروس کرونا اگر مشکلاتی برای مردم داشته، ولیکن نظام سرمایه‌داری را نیز به چالش کشیده است». او در چند توئیت، سطح سواد خود را در معرض دید پژوهشگران و بینندگان قرار داده است. توئیت‌های وی، چند غلط املایی و نگارشی دارد که طبیعی است. زیرا هر توئیتی ممکن است دارای اغلاط نگارشی و املایی باشد. نکته مهم در توئیت اول، اشاره تلویحی وی به دست‌ساز و آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا است. در این مورد، هنوز چیزی اثبات نشده است و چین و آمریکا در حال اتهام‌زنی به یکدیگر هستند. اما آقای مرتضایی‌مجد و رسانه‌های اقماری پژاک، بعد از اینکه رسانه‌های داخل ایران در این مورد چند تحلیل و گزارش ارائه دادند، ایران و مقامات آن را به متوهم بودن متهم کردند. بالاخره تکلیف چیست؟ ویروس کرونا، منشا انسانی دارد یا خیر؟ اگر اتهام‌زنی‌ها درست باشد، چرا پژاک و رسانه‌های آن، اظهارات رسانه‌ها و مقامات ایرانی را مسخره می‌کردند؟

نکته دوم، نقد وی به سرمایه‌داری است. این نقد، کاملاً صحیح است. اما ایشان و سایر فرماندهان پژاک باید پاسخ دهند که: «چرا پ.ک.ک/ پژاک/ی.پ.گ و سایر گروه‌های وابسته به پ.ک.ک تبدیل به یک گروه شبه‌نظامی نیابتی در خدمت نماد امپریالیسم و سرمایه‌داری جهانی شده‌اند؟ چرا آنها به نیروی زمینی آمریکا در سوریه تبدیل شدند؟ آن هم آمریکایی که خیانت‌های تاریخی به کردها داشته است! آقای مرتضایی‌مجد نمی‌داند آمریکا در قبال حلبچه، سردشت، انفال و هزاران جنایت دیگر علیه کردها، همواره حامی دیکتاتورهایی مانند صدام بوده است؟ به راستی، چرا خود وی اکنون در یک کشور غربیِ متحد آمریکا سکونت دارد»؟

تا قبل از بحران سوریه، شاید اگر کسی صحبت از ارتباط یک گروه چپ‌گرا با ایالات متحده که PKK و PJAK را در لیست سیاه تروریستی هم قرار داده است، می‌کرد، باور این جملات، بسیار دشوار بود. ولی بحران سوریه دست PKK را رو کرد. سال ۲۰۱۴ من در عضویت پژاک بودم، از قرارگاه مرکزی PKK اعلام شد که باید تعدادی از گریلاها به سوریه اعزام شوند. قرارگاه مرکزی اعلام کرده بود جنگ با ایران با توجه به آتش‌بس، الان اولویت ما نیست. ما که از سو گیج و مبهوت شده بودیم و از طرفی به دنبال راه مفری بودیم که بتوانیم از فضای محدود و بسته کوه خلاص شویم، اعلام کردیم آماده هستیم تا به سوریه برویم. آن زمان مزدک هم که تازه از اروپا فراخوانده و پلاتفرم شده بود، گفت می‌خواهد به سوریه برود. فضای عجیبی بود اغلب افراد مسئله‌دار تصمیم گرفتند به سوریه بروند. درخواست‌ها برای جنگ در سوریه در پژاک زیاد بود و سران آن تصمیم گرفتند خودشان مشخص کنند که چه کسانی به سوریه اعزام شوند.

بیشتر بخوانید: هشدار آمریکا به ی.پ.گ

 ما به سوریه رفتیم، ولی آن چیزی که می‌دیدیم اصلا قابل هضم نبود. PKK آشکارا صحنه‌گردان بود و PYD و شاخه نظامی آن یعنی YPG همه ما تحت کنترل و نظارت و رهبری آمریکایی بودند. آنقدر این رخداد برای اعضا عجیب بود که تصمیم گرفتند دوره‌های ایدئولوژیک بگذارند و با انواع و اقسام توجیه‌ها، ارتباط و حضور آمریکایی‌ها را توجیه کنند. اینکه اهوان ژست ضد سرمایه‌داری می‌گیرد و مرگ این همه انسان را نمی‌بیند و اوضاع بد بهداشتی در قندیل را پنهان می‌کند، واقعاً مضحک است.

او در توئیت دوم خود باز هم سخنان عجیبی بیان کرده است. وی از تعطیلی کارخانه‌ها، بانک‌ها و مدارس … ابزار خوشحالی کرده است. اگر بانک، تعطیل باشد و اقتصاد ضربه بخورد، آیا سرمایه‌داری به تنهایی نابود خواهد شد؟ ایشان که خود را فعال ضد سرمایه‌داری می‌داند، چرا از اثرات کرونا بر اقتصاد و قشر کارگر حرف نمی‌زند؟ بله! وضعیت بحرانی در جهان سرمایه‌داری و غرب که پژاک وابسته به آن است، نشان از بحران عجیب در این جهان دارد. همانند کمونیسم که ایده اولیه پ.ک.ک بود! به راستی چرا پ.ک.ک و پژاک، به دو قطب سرمایه‌داری و کمونیسم وابسته بوده و هستند؟ دو قطب که یکی نابود شده و دیگری در حال نابودی است! اما توصیف بحران، از زبان آقای مرتضایی‌مجد، بسیار غلط است. مدارس را محل نابودی ارزش‌های انسانی توصیف کرده‌اند! مدارس پ.ک.ک و آموزش‌های ایدئولوژیک این گروه، مصداق این توصیفات هستند یا فقط مدارس سایر نقاط جهان، ذهن کودکان را شست‌وشو می‌دهند؟

نکته مضحک و در واقع، عجیب‌ترین قسمت توئیت وی، انتقاد از سرمایه‌داری به دلیل شی‌انگاری زنان است. شگفتا! گروهی که عشق را ممنوع کرده، ازدواج را غلط می‌داند، ساختار سنتی خانواده را نابود نموده و بنا به گزارش‌های متعدد، دختران را مورد آزار و اذیت قرار داده، منتقد شی‌انگاری زنان است! سرمایه‌داری غرب و شرق، از زنان بهره‌برداری جنسی می‌کند؟ کاملاً صحیح است! نرخ بالای تجاوز، حاملگی ناخواسته و… حتی در مدارس غرب و کشورهای وابسته به فرهنگ غرب در سراسر جهان، نشان از نابودی خانواده در آنها دارد. چرا پ.ک.ک و پژاک به آنها شبیه شده است؟ چرا ازدواج در این گروه ممنوع است؟ چرا دختران را می‌ربایید و فریب می‌دهید؟ چرا به شایعات در مورد تجاوز به اعضای زن و بعد کشتن آنها و اعلام آنها به‌عنوان تلفات حملات ترکیه پاسخ نمی‌دهید؟ چرا در تفکر اوجالان و پ.ک.ک، ازدواج، مادر شدن و عشق، بردگی است، اما زندگی در کوهستان، عملیات و فرار به صورت چریکی، پرت شدن به دره‌ها، بمباران توسط ارتش ترکیه، مورد تجاوز قرار گرفتن توسط مردان و سران پ.ک.ک، زندگی در غار و…، عین آزادگی است؟ این تفکر خطرناک، باعث مرگ ده‌ها هزار زن و دختر، نابودی آینده آنها و آینده جامعه کُردی شده است؛ نه بحران کرونا که خود مرتضایی‌مجد آن را گذرا می‌داند.

اینجا را بخوانید: اسرین محمدی، قربانی آدم‌ربایی پژاک

آقای مرتضایی‌مجد، معابد را اماکن جهل توصیف کرده است! به همین راحتی به باورها و دین میلیاردها نفر توهین می‌کند! مساجد کردهای اهل سنت در ایران که پژاک و شما خود را مدافع آنها توصیف می‌کنید، کانون جهل هستند یا مهربانی؟ همین مساجد در بحران کرونا، مرکز مبارزه با آن و پخش نیازهای غذایی شده‌اند. غارهای پژاک، پلاتفورم پژاک و تلویزیون پژاک، چیست؟ منبع مهربانی یا اشاعه تروریسم و ایدئولوژی کمونیسم که 30 سال پیش در مسکو به موزه رفت؟

در پایان باید بگویم همین که امثال مرتضایی‌مجد، از فضای خشونت به توئیتر و گفت‌وگو و دیالوگ روی آورده‌اند، جای تقدیر دارد. ضمنا انتقادهای ایشان از سرمایه‌داری نیز بسیار ارزشمند است. اما بهتر است گروه‌های کُردی و پژاک را از آمریکا دور نگه دارند. چون غرب، آمریکا و سرمایه‌داری، بسیار بیشتر از کرونا به انسان‌ها و کردها ضربه زده است. ضمنا ایشان بهتر است به جای نظریه‌پردازی، بیشتر در مورد املای کلمات تمرین کنند. این همه غلط املایی، در شأن یک نظریه‌پرداز نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب