خبری تکان‌دهنده در مورد یک کودک‌ربایی توسط پژاک و عواقب آن

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در سردشت، ابعاد هولناک جنایت پژاک فاش شده است. منابع محلی به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اطلاع داده‌اند که پژاک در سال 1396، یک دختر اهل سردشت را ربوده است. این دختر «اسرین محمدی» مشهور به سونیا نام داشته است. پدر وی، در متنی که برای دیدبان حقوق بشر کردستان ارسال کرده است، نوشته: «من، حسن محمدی، ساکن شهر سردشت، از گروه پژاک شکایت می‌کنم که در سوم ماه گلاویژ/مرداد سال 1396 دختر 13 ساله من به نام اسرین محمدی مشهور به سونیا را دزدیده و بدون اجازه والدین منتقل، در مقرهای گلاله مخفی کرده است. علی‌رغم مراجعه من و مادرش به مقر آنها، اعضای این گروه پاسخگو نشدند. لذا از دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، حکومت اقلیم کردستان و سازمان‌های بین‌المللی درخواست می‌کنم به داد ما برسند و سونیای دانش‌آموز را به ما برگردانند».

عکس اسرین و تصویر شکایت پدر وی

بیشتر بخوانید: اعتراض خانواده‌های ایرانی به پژاک

منابع محلی به خبرنگار دیدبان گفتند که نیروهای پژاک به آقای محمدی هشدار داده بودند که یا باید خودش عضو پژاک شود و یا اینکه آنها، اسرین را به زور خواهند ربود. اما به تازگی خبری هولناک‌ منتشر شده است.

دفن اسرین در مقرهای پژاک

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، در اوائل سال 1399، به نقل از منابع محلی در منطقه «پنجوین»، خبر داد که مقرهای پژاک شاهد شاهد بروز یک فاجعه انسانی عظیم بوده است. خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مطلع شده بود که با رسیدن فصل سرما، نوجوانان بی‌گناهِ ایرانی در دی ماه ۱۳۹۸ به یکی از غارهای پژاک منتقل می‌شوند و روند آموزش آنها شروع می‌شود. در این فاصله نیز خانواده‌ها بسیار نگران بوده و از سرنوشت فرزندان خود هیچ خبری نداشتند. به گفته برخی منابع، اسرین محمدی نیز جز آن دسته از افرادی بوده است که در این غارها برای آموزش حضور داشته است. دیدبان بر اساس اطلاعات موثق، متوجه شده بود که بر اثر ناایمن بودن مقرهای پژاک یعنی غارهای دست‌ساز و غیرطبیعی و همچنین به دلیل بارش برف سنگین در زمستان ۱۳۹۸، این نوجوانان متاسفانه در این مقرهای زیرزمینی مدفون و به احتمال زیاد کشته شده‌اند و اکنون هیچ خبری از آنها در دسترس نیست.

بیشتر بخوانید: فاجعه در مقرهای پژاک

متاسفانه، طبق اطلاعاتی که به دست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران رسیده است، اسرین محمدی نیز در میان افرادی است که در این فاجعه، جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به رویه پژاک در انتشار با تاخیر اخبار مرگ اعضای خود، به نظر می‌رسد باید در آینده‌ای نزدیک شاهد باشیم که رسانه‌های پ.ک.ک و پژاک، خبر مرگ اسرین را بر اثر حملات ترکیه اعلام کنند. پ.ک.ک و پژاک اخیراً اخبار مرگ اعضای خود را با تاخیر منتشر می‌کنند، و همچنین تاریخ مرگ اعضای خود را به سال‌های 2018 و 2019 و 2020 مرتبط می‌کنند. احتمالا بسیاری از این اعضا، بر اثر کرونا یا سقوط بهمن یا حتی تسویه‌حساب‌های درونی پ.ک.ک کشته شده‌اند، اما پژاک مرگ آنها را به حملات ترکیه ارتباط داده است. اگر اسرین محمدی نیز در میان افراد تازه کشته شده باشد (که متاسفانه، ظاهرا این اتفاق تلخ رخ داده است) شاید چند ماه دیگر، پژاک خبر کشته شدن اسرین را بر اثر حملات ترکیه یا کرونا اعلام و از خود، سلب مسئولیت نماید.

بیشتر بخوانید: انتشار خبر کشته شدن اعضای پژاک؛ تاخیر و پنهان‌کاری

دیدبان، پیشتر خبر داده بود که فردی به نام کاوه سقزی، مسئول فریب، ربایش و آموزش نوجوانان ایرانی است. خانواده‌های کودکان ایرانی نیز از مسئولان اقلیم درخواست کرده بودند که این فرد دستگیر شود (اینجا را بخوانید).

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و منابع محلی آن در اقلیم کردستان در تلاش هستند تا اخبار تکمیلی را از ماجرای مرگ اسرین به دست بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب