درخواست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران؛ کاوه سقزی را دستگیر کنید

  • ۴ سال قبل

بعد از انتشار گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد شرایط وخیم و نگران‌کننده کودکان ایرانی در مقرهای پژاک و درخواست خانواده‌های کودک‌سربازان ایرانی عضو پژاک، نظرات مختلفی در مورد وظایف دولت ایران و نهادهای اقلیم کردستان عراق ابزار شد. در این میان، نام یک نفر بسیار شنیده شده بود و خانواده‌های ایرانی «کاوه سقزی» را مسئول ربایش فرزندان خود می‌دانستند. یکی از اعضای سابق پژاک، در مورد وی اطلاعاتی به شرح زیر در اختیار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران قرار داده است:

«اسو یا کاوه سقزی، یکی از عناصر و عواملی است که در زمینه فراری دادن کودکان و نوجوانان از خانواده به پژاک فعال است. کاوه خود شخصیتی روانی و مریض اجتماعی است و گذشته‌ای تاریک و مبهم دارد. او قبلاً در سقز و ایران به کلاهبرداری و اخاذی از مردم وجوانان مشغول بوده و در ایران نیز به همان جرم تحت تعقیب و فراری است. حتی خانواده وی نیز در این کار شریک جرم هستند و این کار را در قلادزه نیز ادامه داده‌اند.

کاوه به دلیل تحت تعقیب بودن از سوی دستگاه قضایی ایران، عضو پژاک شده است و خود را به‌عنوان میهن‌پرست توصیف می‌کند. چون محیط پژاک جایگاهی برای انسان‌هایی است که در جامعه طرد شده‌اند و به دلایل مختلف مانند قتل و غارت و اخاذی و کلاهبرداری تحت تعقیب قانون هستند. همچنین این افراد، جایی به‌جز مقر پژاک ندارند و اینجاست که پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن از این اشخاص به نفع خود استفاده می‌کنند.

کاوه چیزی از سیاست نمی‌داند و صرفا به دلیل آشنایی با اسلحه (چون قبلا کارش اخاذی با اسلحه بوده است) در پنجوین ماندگار شد و فوت و فن اخاذی و فریب به نفع پژاک را آموخت. به خاطر اینکه اسرار پژاک را فاش نکند، به او پول دادند. او نیز اکنون مقصر اصلی فراری دادن و فریب دادن کودکان است. در زمان استقرار کاوه در پنجوین اشتباهات پژاک را شاهد هستیم. از جمله، چهار کودک تازه ملحق شده که پژاک قصد داشت آنها را برای اهداف خود وارد ایران کنند، شبانه و از ترس و تاریکی همدیگر را به اشتباه در مرز هدف قرار دادند و هر چهار نفر کشته شدند و جنازه آنها هنوز در پنجوین است. حتی خانواده‌های آنها از سرنوشت فرزندان خود خبر ندارند. این کودکان همگی از مهاباد و بوکان و دیگر شهرها بودند.

حتی در مقطعی برای رهایی از خشم خانواده‌ها، پژاک کاوه را به سوریه فرستاد تا او نیز راه برگشت نداشته باشد و پژاک، کاوه را مقصر جلوه دهد. برای پژاک هیچ کس مهم نیست. نه کاوه و نه آن کودکان و نوجوانان و نه خانواده‌های آنان و نه مردم کرد.

 آنها در پی هدف خود یعنی آشوب و ناامنی در منطقه به سود آمریکا هستند. اگر پژاک مدافع حقوق بشر و دموکراسی و مردم است، باید کاوه مجرم را تحویل دهد. به امید اینکه مردم عزیز در کردستان ایران ماهیت حقیقی پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن را بهتر شناخته و بدانند پژاک، صرفا ابزار آمریکا برای ناامن کردن منطقه و قتل مردم کُرد است».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مصرانه از نهادهای دولتی در ایران و اقلیم کردستان می‌خواهد ضمن دستگیری کاوه سقزی، سرنوشت کودک‌سربازانِ کُرد ایرانی را مشخص کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب