تروریسم ‌‌محیط‌زیست و حملات پ.ک.ک. با آتش زدن به جنگل‌‌ها (قسمت اول)

  • ۳ سال قبل

نوشته: اوغوز گونگورمز/آصلیخان آلکانات – بنیاد ستا

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

خلاصه

این مقاله قصد دارد در چارچوب تروریسم ‌‌محیط‌زیست به بررسی اقدامات حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ.ک.ک.) و اظهارات مرتبط با توجیه آن بپردازد. در سراسر تابستان گذشته، ‌‌آتش‌سوزی جنگل‌ها در ترکیه و کشورهای مختلف دیگر توجه رسانه‌ها را جلب نمود. ‌‌آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در ترکیه برخلاف موارد دیگر در نقاط مختلف دنیا در نتیجه آتش شدن جنگل‌ها توسط پ.ک.ک. انجام شد که به روش تروریسم ‌‌محیط‌زیست متوسل شده است. به نظر می‌رسد پ.ک.ک. همانند سال‌های 1990 و 2000 و بر اثر تضعیف خود در زمینه سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک که ناشی از حملات گسترده ترکیه ‌می‌باشد به تروریسم ‌‌محیط‌زیست متوسل شده است. تروریسم ‌‌محیط‌زیست برای این گروه کم‌هزینه است و نیازمند تعداد شبه‌نظامیان و برنامه‌ریزی کمتری است.

این مقاله بر بررسی‌های آکادمیک جدید در مورد اقدامات خرابکارانه پ.ک.ک. علیه جنگل‌ها و ادبیات این گروه برای مشروع جلوه دادن این خرابکاری تمرکز دارد. این بررسی در مورد رویکرد رسانه‌های غربی در این زمینه نیز بحث ‌می‌کند.

مقدمه

‌‌آتش‌سوزی جنگل‌ها در تابستان گذشته در ترکیه و مناطق مختلف دیگری در دنیا رخ داد اما تفاوت بزرگ در این است که بسیاری از ‌‌آتش‌سوزی‌ها در ترکیه توسط پ.ک.ک. و به عنوان بخشی از برنامه و استراتژی آن از دهه نود میلادی انجام شد. استراتژی و عملیات موفق ترکیه در داخل و خارج علیه تروریسم پ.ک.ک. به ویژه پس از 15 ژوئیه 2016 و کودتای ناموفق ضربات سنگینی بر توانایی‌های عملیاتی پ.ک.ک. وارد آورده است (جدول شماره 1). این اقدامات راه را برای این سازمان باز کرد تا دوباره بر روش‌های تروریسم ‌‌محیط‌زیست تمرکر کند که گاهی در گذشته توسط این سازمان انجام ‌می‌شد. در این راستا، پ.ک.ک. تلاش ‌می‌کند تا با آتش زدن جنگل‌ها در شهرهای دارای جاذبه زیاد توریستی در ماههای ژوئیه و اوت توجه‌ها را به خود جلب کند. بدین‌ترتیب، سازمان قصد دارد با فلج کردن بخش توریسم اقتصاد ملی و منطقه‌ای ترکیه را تضعیف نماید در حالی که این بخش در سال‌های اخیر کمک مهمی به اقتصاد کرده است.

با این که ‌‌آتش‌سوزی جنگل‌ها در دنیا مانند کالیفرنیا، سیبری، یونان، آمازون و غیره به بحث روز رسانه‌های ملی تبدیل شد اما این واقعیت که اعضای پ.ک.ک. جنگل‌ها را آتش ‌می‌زنند مورد پوشش قرار نگرفت. درواقع حتی با این که بخش ترکیه در این رسانه‌ها در مورد ‌‌آتش‌سوزی در مناطق دیگر گزارش منتشر کرد اما در مورد ‌‌آتش‌سوزی‌های توسط پ.ک.ک. اظهار نظر نمودند. این رسانه‌ها به جای توجه به دلایل ‌‌آتش‌سوزی به مباحث سیاسی مربوط به موضوع پرداختند.

این تحلیل به بررسی تروریسم ‌‌محیط‌زیست به عنوان نوعی تروریسم و مفاهیم مهم تولیدی در این ادبیات حوزه ‌می‌پردازد. مقاله نشان ‌می‌دهد ‌‌آتش‌سوزی‌ها در ترکیه توسط پ.ک.ک. و به عنوان یک روش تروریسم ‌‌محیط‌زیست انجام شده و بر نقش پ.ک.ک. بر افزایش تعداد ‌‌آتش‌سوزی‌های جنگل در ترکیه تاکید دارد. به علاوه، این مقاله نشان ‌می‌دهد سازمان پ.ک.ک. چگونه به ‌‌آتش‌سوزی مشروعیت ‌می‌دهد و رفتار رسانه‌های بین‌المللی در این زمینه را مورد بحث قرار ‌می‌دهد. مطالب مهم به عنوان بخشی از تحقیق بررسی شد تا ارتباط بین تروریسم و ‌‌آتش‌سوزی مشخص گردد. گزارشات نشان ‌می‌دهد مفاهیم بکار رفته در تحلیل‌‌ها و بررسی‌های آتش زدن جنگل‌ها توسط پ.ک.ک. در  چارچوب تروریسم ‌‌محیط‌زیست قرار ‌می‌گیرد. مقالات روزنامه‌ها، آرشیوهای خبری و دیگر منابع آشکار نیز برای کسب داده‌ها بکار رفت. به علاوه، تحلیل‌های کیفی در مورد داده‌های کمی‌نیز انجام شد و در این مرحله گرافیک نیز ایجاد شد غنی بصری لازم برای خوانندگان ایجاد شود. برای درک رفتار رسانه‌های بین‌المللی در مورد پ.ک.ک. نیز اخبار مرتبط و روش‌های تحلیل محتوا و گفتمان را نیز مورد بررسی قرار داده‌ایم و در مورد تحلیل اخبار نیز ترجیح دادیم اخبار سرویس‌های ترکی بی بی سی، صدای آمریکا، یورنیوز، اسپوتنیک و نشریه ایندپندنت را انتخاب کنیم. در این راستا گستردگی بررسی به بین ماههای ژوئن و اوت محدود شد چون تعداد موارد آتش زدن جنگل‌ها توسط پ.ک.ک. در این دوره زمانی و با توجه به شرایط آب و هوایی بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب