سرویس اطلاعاتی بلژیک: پ.ک.ک، از بروکسل به‌عنوان اروپایی استفاده می‌کند

  • ۲ سال قبل

سازمان اطلاعات بلژیک (VSSE) در گزارش سالانه خود فاش کرد که چگونه PKK از بلژیک به عنوان مقرش در اروپا استفاده می­‌کند. متن زیر بخشی از گزارشی است که به پ.ک.ک و تهدیدات حضور پ.ک.ک در بلژیک اشاره می‌­کند.

فعالیت­‌های PKK در بلژیک

هم افراط گرایی ایدئولوژیک و هم مذهبی می­‌تواند اثر رادیکالیزه کننده قوی داشته باشد و شاید یک تهدید باشد.. این افراط‌گرایی ریشه­‌ها و اهداف آن عمدتاً در خارج از کشور قرار دارد. برخی از این افراط‌گرایان علیه مقامات کشور خود می­‌جنگند و تروریست محسوب می‌شوند:

اهداف و مقاصد اصلی‌شان در کشورهای مبدأ آنها است. آنها ممکن است خطر مستقیمی برای بلژیک نداشته باشند، اما کشور ما به عنوان پایگاه عملیاتی برای فعالیت آنها عمل می­‌کند و این مسئله مشکل‌ساز است. این سازمان­‌ها می­‌توانند یک تهدید واقعی افراطی یا حتی تروریستی برای کشور مبدا خود و یا منافع و اتباع آن کشور در بلژیک ایجاد کنند.

 

 

پ.ک.ک

فعالیت­‌های پ.ک.ک (حزب کارگر کردستان)، تحت عنوان افراط‌گرایی برون‌زا قرار دارد. پ.ک.ک که از سال ۱۹۸۴ شورش مسلحانه‌ای را علیه دولت ترکیه در مناطق مختلف کردنشین به راه انداخته است، اخیراً تلاش­‌های خود را بر شمال سوریه و مناطق خودمختار کردنشین آن و همچنین کردستان عراق متمرکز کرده است، جایی که اردوگاه­‌های چریکی در آن­ها وجود دارد.

این سازمان در فهرست سازمان­‌های تروریستی اروپا قرار دارد و دارای شاخه نظامی است که گاهی برای رسیدن به اهداف خود از خشونت زیاد استفاده می­‌کند.

با این حال، در اروپا و بلژیک، که محل زندگی گروه‌های پراکنده‌ کُرد است، پ‌.ک‌.ک عدم خشونت را به‌عنوان یک اصل برای تأثیرگذاری و محافظت از وجهه خود ترویج می‌کند. هدف اصلی سیاسی آن حذف از فهرست سازمان­‌های تروریستی اروپا است. پ‌.ک‌.ک می‌خواهد از سوی جامعه بین‌المللی به‌عنوان بازیگری مشروع و پیشرو در مسئله کردستان پذیرفته شود.

مراکز پشتیبانی در بلژیک

بلژیک نقش اصلی را در ساختارهای اروپایی پ.ک.ک ایفا می­‌کند. این سازمان که به طور سنتی در کشور ما مستقر است، دارای مراکز حمایت سیاسی مانند کنگره ملی کردستان (KNK) در بروکسل است. کنگره ملی کردستان اساس اصلی فعالیت سیاسی پ.ک.ک در اروپا است. پ‌ک‌ک همچنین شبکه‌ای از انجمن‌های محلی متشکل از فعالان مردمی این سازمان را اداره می‌کند.

فعالیت­‌های آن­ها سیاسی (تظاهرات، اعتصاب غذا و …)، اجتماعی (میزبانی از آوارگان کرد)، مالی (جمع آوری مالیات) و فرهنگی (همایش­‌ها، دوره­‌های آموزش زبان، جشنواره­‌ها، بزرگداشت­‌ها و…) است. همه این سازمان­‌ها زیر چتر یک فدراسیون ملی (NAV-BEL) قرار دارند.

پ.‌ک‌.ک صاحب چند شرکت رسانه‌ای در بلژیک نیز است که برای کانال‌های تلویزیونی و رادیویی خود تبلیغ می‌کنند.

پ..ک.ک عمدتا از بلژیک برای این اهداف استفاده می­‌کند:

  • برای تظاهرات یا اقدامات همبستگی مرتبط با تحولات جاری در مناقشه کردها و به دست آوردن نفوذ سیاسی؛
  • برای جذب حامیان جدید؛
  • برای حمایت لجستیکی و مالی سازمان؛
  • به عنوان پایگاهی برای درمان اعضای مجروح.

افراط گرایی: تهدید اصلی

تهدید اصلی پ.ک.ک در کشور ما افراط‌گرایی است. این نتیجه ساختار سلسله مراتبی و ایدئولوژی اقتدارگرایانه سازمان است که قدرت زیادی در گروه‌­های پراکنده کرد دارد. در بلژیک، پ‌.ک‌.ک با دیگر جنبش‌های افراطی ترکیه و با گروه‌های چپ افراطی مختلف ارتباط دارد.

این سازمان قادر است گروه‌­های بزرگی از هواداران را در هر زمان بسیج کند که ممکن است منجر به اختلال در نظم عمومی و تنش با جامعه ترکیه و حتی به خشونت ختم شود.

مداخله پ.ک.ک

وجود بسیاری از ساختارها و نهادهای پ.ک.ک نیز خطر مداخله را به همراه دارد. بروکسل که محل استقرار بسیاری از نهادهای بین‌المللی است، عرصه سیاسی مهمی برای پ.ک.ک است. پ.ک.ک برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بر اساس حمایتی که از جامعه مدنی در کشور ما برخوردار است، تلاش می­‌کند. برای این کار، هدف واقعی خود را پنهان  و از اسامی و پوشش‌های جعلی استفاده و ادعا می­‌کند که نماینده همه کردها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب