مرگ جوتیار محسن در حوادث گاره و تأملی بر اعتراف‌گیری اجباری پ.ک.ک

  • ۳ سال قبل

توضیح: پ.ک.ک روز ۲۹ ژانویه 2020 جوتیار محسن را در آمِدی دستگیر و با انتشار بیانیه‌ای او را به جاسوسی برای استخبارات ترکیه متهم کرد. جوتیار محسن در حملات ارتش ترکیه به گاره به همراه چندین نفر دیگر نیز کشته شد. فارغ از شناسایی قاتل (پ.ک.ک یا بمباران ترکیه)، دستگیری و اعترافات اجباری وی، نشان از ماهیت تروریستی پ.ک.ک دارد. یورگن و. عضو سابق ی.پ.گ یادداشت زیر را در اختیار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران قرار داده است.

 

بیشتر بخوانید:

پ.ک.ک یک غیرنظامی اقلیم را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد

پ.ک.ک در کردستان عراق برای رسیدن به اهداف پلید خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. هدف نهایی این گروه نیز نابودی مردم کُرد با شعارهای عامه‌پسندی مانند دموکراسی، آزادی، برابری جنسیتی و… است. در این راستا، انوع جنایات، مانند ربایش کودکان و نوجوانان، تعرض، اشغال، اخاذی و قاچاق موادخدر در کارنامه پ.ک.ک ثبت شده است. پ.ک.ک هرگاه در داخل و یا خارج از ساختار خود، با مخالفت و انتقاد مواجه شد، با تمام قدرت خود سعی در نابودی و تصفیه مخالفان کرد. یکی از این اشخاص که مخالف ایده اشغال اقلیم کردستان توسط پ.ک.ک بود، «جوتیار محسن» از روستای سیاره از توابع استان دهوک نام داشت.

گفتنی است مناطق کوهستانی اقلیم کردستان سالهاست که توسط پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن اشغال شده و مناطقی که روستا یا محل درامد مردم بوده است، توسط پ.ک.ک و بمباران ارتش ترکیه، نابود شده است. مخالفان حضور پ.ک.ک نیز هدف ترور و اتهام‌زنی قرار می‌گیرند. اتهام جاسوسی به نفع ترکیه علیه جوتیار و بازداشت وی توسط پ.ک.ک، در همین راستا قابل ارزیابی است. این در حالی است که پ.ک.ک مفیدترین عامل ترکیه در منطقه بوده و حضور این گروه در سوریه و عراق، زمینه اشغال آنها توسط ترکیه را فراهم کرد.

سال گذشته، جوتیار به اتهام جاسوسی برای ترکیه در کانال‌های تلویزیونی پ.ک.ک مجبور به اعترافات اجباری شد. وی متهم بود که زمینه حمله دقیق جنگنده‌های ترکیه را به مواضع پ.ک.ک فراهم کرده است. البته بسیاری از کارشناسان این اتهام را رد کردند. ربودن انسانها کار روزانه‌ی پ.ک.ک شده است. ربودن کارمندها، سربازها و جوتیار و… یکی از این برنامه‌های ثابت پ.ک.ک در این سال‌هاست.

جوتیار بدون محاکمه و مدرک به جاسوسی برای ترکیه متهم شد؛ در حالی که هیچ مدرکی، جز همان اعترافات اجباری علیه وی وجود نداشت. اما در حملات ترکیه به گاره جوتیار نیز همراه با چهارده اسیر در غاری در کوهستان‌های گاره به طرز فجیعی کشته شدند و امروز جنازه جوتیار به کردستان عراق بازگردانده شد. پ.ک.ک بدون محاکمه و البته حق بازداشت اتباع عراق، جوتیار را بازداشت و در نهایت باعث مرگ او در گاره شد. چرا پ.ک.ک حکم شش سال زندان برای اعضای خود را محکوم می‌کند، اما زمینه مرگ جوتیار را فراهم کرده است؟ مسول مرگ جوتیار کیست؟ پ.ک.ک که سالهاست مسول مرگ کودکان کرد است یا دولت ترکیه که از پ.ک.ک استفاده ابزاری می‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب