استراتژی پ.ک.ک در برابر کرونا؛ مبهم و ناکارآمد

  • ۴ سال قبل

ویروس کرونا با سرعت در جهان در حال پیشروی است و کشورها به تناسب قدرت و ثروت و امکانات نظام درمانی و البته همراهی مردم در مقابله با آن موفق هستند. اقلیم کردستان عراق نیز از این قضیه مستثنی نیست. میزان افزایش مبتلایان به کرونا در استان سلیمانیه نسبت به دیگر شهرها قابل توجه است. با توجه به این که اقلیم کردستان عملا دو اداره‌ای است و حکومت واحد ندارد، استان سلیمانیه و حلبچه تحت کنترل یکتی و همان منطقه سبز و استان اربیل و دهوک تحت کنترل بارزانی و منطقه زرد است. روابط بارزانی و پ.ک.ک نیز بسیار سرد و تنش‌آلود است. اما یکتی گاهی چشم خود را بر یک سری از اقدامات پ.ک.ک می‌بندد. به همین دلیل تردد اعضای پ.ک.ک در مناطقی مانند رانیه تحت کنترل یکتی وجود دارد و یکی از اقدامات پ.ک.ک/پژاک قاچاق افرادی است که به خاطر تست کرونا نمی‌توانند به اقلیم کردستان بروند. گزارش‌های محلی- همان طور که دکتر سامان برزنجی وزیر بهداشت اقلیم نیز تایید کرد- نشان می‌دهد اعضای پ.ک.ک در استان سلیمانیه و یا افراد قاچاق شده توسط آنان عامل مهمی در انتقال بیماری کرونا به سلیمانیه هستند و این به منبعی مهم برای شیوع کرونا در کل اقلیم تبدیل شده است. لذا باید گفت پ.ک.ک و سیاست‌های آن در اقلیم و حتی در ترکیه و مناطق کردنشین این کشور به عامل مهمی در شیوع کرونا تبدیل شده است و ضعف دولت اقلیم را افزایش داده است.

در تازه‌ترین خبر مربوط به شیوع کرونا و تحولات مرتبط با آن در مناطق کردنشین خاورمیانه، همسر صلاح‌الدین دمیرتاش در مورد شیوع کرونا در زندان هشدار داد. باشاك دميرتاش گفته اگر سريع اقدام نشود، كرونا در زندان هم پخش خواهد شد. همسر صلاح‌الدين دميرتاش رئيس مشترك سابق ه‌د‌پ که اکنون در زندان است، درخصوص وضعيت بد زندانيان در زندان هشدار داده است. البته همسر این مقام سرشناس حزبی که پ.ک.ک نزدیک است، ظاهرا فراموش کرده که دمیرتاش یک سوئیت در زندان دارد و به نوعی در  قرنطینه به سر می‌برد.

تشویق به تجمع در سوریه

اما نکته مهم در مورد سیاست پ.ک.ک در مقابله با شیوع کرونا، این است که این گروه در سایت‌های اطلاع‌رسانی خود از سویی دستورالعمل مبارزه با کرونا صادر می‌کند و از سوی دیگر نیز مردم را به تجمع و گرامی داشتن نوروز تشویق می‌نماید. این سیاست متناقض، صرفا باعث شیوع گسترده‌تر این ویروس در جوامع کردنشین خواهد شد. پ.ک.ک در بیانیه‌ای عجیب صرفا به خاطر اینکه بتواند ابراز وجود کرده و با جشن نوروز، مجددا خود را به صدر اخبار بازگرداند، از مردم خواسته است که مقابل درب خانه‌هایشان آتش روشن کنند تا نوروز را گرامی بدارند. این در حالی است که صرف تجمعات کوچک نیز می‌توانند باعث شیوع بیشتر کرونا و ابتلای بیشتر کردها به این بیماری شوند. چون افراد ناقل ویروس کرونا هیچ علامت بیماری ندارند.

نتشویق به تجمع توسط پ.ک.ک

این اقدام پ.ک.ک هر چند برابر گزارش‌های دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مورد توجه مردم قرار نگرفته است، اما به دلیل تحریک به اقدامی که می‌تواند به مرگ انسان‌ها بیانجامد، نگران کننده است. این نگرانی بیش از هر جایی در مناطق کردنشین ترکیه رواج دارد. لذا مشخص نیست هدف پ.ک.ک از صدور بیانیه چیست. جلب توجه یا شیوع بیشتر کرونا؟

کمپ پ.ک.ک در مخمور/ اقلیم

چرا پ.ک.ک در مورد شیوع کرونا در مقرهای خود شفاف نیست؟ چگونه اقلیم، ترکیه و ایران درگیر کرونا هستند، اما خبری از بیماری در مقرهای پ.ک.ک که کمترین استاندارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، نیست؟ چگونه گروهی خود را حامی مردم کُرد می‌خواند، اما باعث قاچاق افراد مشکوک به بیماری به شهرهای کردنشین شده است؟ این موارد را وزیر بهداشت اقلیم نیز تایید کرده است. به راستی پ.ک.ک در مورد شیوع کرونا چه راهبری اتخاذ کرده است؟ چه فشاری بر دولت ترکیه برای شفافیت بیشتر و آزادی زندانیان وارد کرده است؟ چه کمکی به دولت اقلیم ارائه داده است؟ آیا قاچاق افراد برای فرار از تست کرونا، کمک است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب