واکنش اقلیم کردستان به سید حسن نصرالله و چند نکته

  • ۴ سال قبل

پس از اظهارات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، در مورد اهمیت نقش سردار سلیمانی در محافظت اقلیم کردستان در برابر خطر اشغال توسط داعش و این که همه عراقی‌ها و از جمله اقلیم کردستان مدیون تلاش‌های وی هستند، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان طی واکنشی تند و با ادبیاتی خارج از عرف دیپلماتیک پاسخ داد. جوتیار عادل، سخنگوی حکومت اقلیم کردستان، در پاسخ به سید حسن نصرالله می‌گوید: “تو که از ترس دشمنانت نمی توانی سرت را بیرون بیاوری چرا جنگ را به مردمان دیگر می‌فروشی. این به تو ربطی ندارد. آنان که اقلیم کردستان را از خطر داعش نجات دادند، پیشمرگه بودند نه مردمانی دیگر. تعجب می‌کنیم تو با صدایی لرزان و با ترس همانند کودکان به اقلیم کردستان حمله می‌کنی.”

در بخش دیگری از بیانیه اقلیم کردستان گفته شده “آنان که در روزهای 16-20-26 اکتبر هدفشان اشغال کردستان بود در برابر مقاومت و قهرمانی پیشمرگه با ترس و لرز خود را به هر سنگی زدند اما رویایشان در قبرشان دفن شد”.

این ادبیات پاسخگویی در مورد نقش سردار سلیمانی در مقابله با داعش در حالی بیان می‌شود که نچیروان بارزانی همانند دیگر مقامات اقلیم کردستان بارها از بابت حمایت مهم و موثر ایران به ویژه شخص سردار سلیمانی تاکید کرده و از وی سپاس و قدردانی کرده بود. نچیروان بارزانی حتی در نامه تسلیت به مناسبت ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا نیز به این موضوع اعتراف کرده است. به نظر می رسد سیستم دو اداره‌ای در اقلیم کردستان فقط به داشتن نظام مالی، نیروهای پیشمرگه جداگانه و حزبی محدود نیست بلکه به صدور بیانیه و گرفتن موضع رسمی نیز تسری پیدا کرده است. این موضع سخنگوی حکومت اقلیم کردستان با موضع رئیس اقلیم کردستان در نامه چند روز پیش در تضاد کامل است و شاید هم دلیل آن به اختلافات شدید نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، و مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان، بر می‌گردد که بیانیه اخیر توسط سخنگوی دولت او منتشر شده است. پیشتر در قضیه حمله اعضای پ ک ک به کارکنان کنسولگری ترکیه و چند کرد اقلیم کردستان در رستورانی در اربیل که به کشته شدن چند نفر منجر شد نیز هر دو جناح مواضعی ضد همدیگر گرفتند. گفتنی است نمایندگی اقلیم کردستان در تهران در سایت رسمی خود برای سردار سلیمانی از عنوان شهید استفاده کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب