عایشه گوکان، فمینیست کُرد به ۳۰ سال زندان محکوم شد

  • ۲ سال قبل

دادگاه دیاربکر سخنگوی سابق جنبش زنان آزاد (Tevgera Jinên Azad) را به اتهام «عضویت در یک سازمان تروریستی» نه یک بار بلکه دو بار به ۳۰ سال زندان محکوم کرد.

سخنگوی سابق جنبش زنان آزاد، عایشه گوکان روز چهارشنبه گذشته از سوی دادگاه دیاربکر (آمد) به اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی و تبلیغ برای آن به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

گوکان با امتناع از اظهار نظر در دفاعیه خود، گفت که «دادگاه از همان آغاز محاکمه دائماً حق دفاع منصفانه را از او سلب کرده است». وی مدعی شد «حقوق وکلای من و رئیس کانون وکلا در جلسه قبل نقض شد. نهمین دادگاه کیفری عالی دربرابر چشم تمام دنیا مرتکب این جرم شده است. بنابراین من نمی­توانم در دفاع از خودم صحبت کنم. زن، زندگی و آزادی نکات مهمی هستند! هیچ کاری نمی­توانم در برابر این دادگاه انجام دهم.»

برفین گوکان، وکیل عایشه گوکان پس از وی در سخنانی اظهار داشت که دادگاه بی‌طرف نبوده است زیرا در جلسه نوزدهم دفاع به زبان کردی را رد کرده است و بار دیگر از شنیدن دفاعیات در جلسه بعدی خودداری کرد و گفت: سیستم اطلاعات سمعی و بصری (SEGBIS) به درستی کار نمی­کرد.

وی افزود: «در آخرین جلسه دستور دادند وکلا و رئیس کانون وکلا را از دادگاه خارج کنند. به سختی مانع از دفاع ما شدند. وکلا نباید از دادگاه خارج شوند».

او اظهار داشت که در چنین شرایطی از دفاع شایسته او ممانعت شد.

دادگاه دیاربکر دو بار در حکم خود عایشه گوکان را به «عضویت در یک سازمان تروریستی» محکوم کرد: ابتدا به ۱۲ سال زندان، سپس به ۷ سال و شش ماه، هر دو به یک اتهام. او همچنین به اتهام «تبلیغ برای سازمان» به سه سال زندان محکوم شده است.

گفتنی است گوکان، سیاستمدار فمینیست برجسته کُرد و فعال حقوق زنان، از ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱ در زندان زنان دیاربکر زندانی است. در جلسه‌ای در ماه مارس، گوکان از ارائه دفاعیات خود به زبان کردی منع شد.

گوکان ۸۳ بار بازداشت شده است، ۲۱۵ پرونده علیه او تشکیل شده و تاکنون به دلیل فعالیت­های حقوق زنان و کردها ۶۰۰ بار در دادگاه شرکت کرده است. جنبش زنان آزاد (TJA) جانشین کنگره زنان آزاد (KJA) است که در نوامبر ۲۰۱۶ با شروع یک حمله سراسری به همه سازمان‌های طرفدار کردها تعطیل شد. این زمانی بود که روسای مشترک حزب دموکراتیک خلق (HDP) و بسیاری دیگر از مقامات حزب دستگیر و زندانی شدند. سازمان TJA مدعی است برای آزادی زنان از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مبارزه می­کند و قدرت سازمان‌یافته زنان را ارتقا می­دهد.

گفتنی است منظور دادگاه‌های ترکیه از سازمان تروریستی، گروه مسلح پ.ک.ک است که برای بیش از ۴ دهه در حال جنگ با دولت و ارتش ترکیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب