دیپلمات روسی: تغییر جمعیتی در عفرین یک «فاجعه» است

  • ۲ سال قبل

اربیل، اقلیم کردستان – سفیر روسیه در عراق هفته گذشته به رووداو گفت که تغییرات جمعیتی که ساکنان کرد شهر عفرین سوریه را هدف قرار می­‌دهد یک «فاجعه» است. گروه­‌های مورد حمایت ترکیه متهم شده‌اند که اعراب و ترکمن­‌ها را جایگزین کردها کرده‌اند.

البروس کوتراشف در ۲۶ اکتبر گفت که «گزارش­‌هایی از عفرین دریافت کرده­‌اند و اطلاعاتی از کردها و دیگران دارند مبنی بر اینکه «فرآیند تغییرات جمعیتی علیه حضور کردها در حال انجام است و این چیزی است که من آن را یک فاجعه [علیه] مردم محلی می­‌نامم.»

وی در این مصاحبه که روز سه‌شنبه منتشر شد، افزود: «کردها مجبور به ترک شهر شده‌اند و خانه­‌هایشان در اختیار گروه­‌های مسلح قرار گرفته است».

 

بیشتر بخوانید:

پاکسازی قومی در عفرین: نمونه شهر راجو

 

گفتنی است با آغاز عملیات شاخه زیتون در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸، هزاران کرد بومی مجبور به فرار از عفرین شدند. زمانی که آنکارا کنترل شهر را از یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در ۲۴ مارس به دست گرفت، ده‌ها هزار نفر از  کردها فرار کرده بودند که بسیاری از آنها به مناطق تحت کنترل کردها در شمال شرق سوریه بوده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر مستقر در عفرین، جمعیت کردها تنها در دو سال اول تهاجم بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت. در بیانیه این سازمان که در آوریل ۲۰۲۰ منتشر شد، آمده است: «طبق آخرین آماری که ما دریافت کردیم، جمعیت بومی کردها در منطقه عفرین در ژانویه به ۳۴٫۸ درصد رسید، در حالی که قبلاً ۹۷ درصد جمعیت را تشکیل می­‌دادند».

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، بیش از ۱۵۰۰۰۰ کرد آواره شده‌اند که بیشتر آنها به سمت اردوگاه شهبا در تل رفعت در شمال حلب رفته‌اند.

این دیپلمات روسی کنترل عفرین توسط کشورش را رد کرد و گفت که آن­ها فقط مناطق اطراف را در اختیار داشتند.

تهدیدات ترکیه

هنگامی که ترکیه در سال ۲۰۱۸ کنترل عفرین را به دست گرفت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تهدید کرد که به منطقه تل رفعت در نزدیکی آن نیز حمله خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد.

با این حال، اردوغان و دیگر مقامات ترکیه ماه گذشته بدون اشاره به منطقه، به عملیات نظامی جدید علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (اس.دی.اف) در شمال سوریه اشاره کردند، اما مقامات آنکارا به طور ناشناس به رویترز گفته‌اند که هدف آن­ها تل رفعت است.

تل رفعت در شمال غرب سوریه قرار دارد. این شهر توسط زمین­‌های کشاورزی احاطه شده است که در نیمه راه حلب و مرز ترکیه قرار دارد. نیروهای دموکراتیک سوریه هرگونه حضور نظامی در آنجا را رد می‌کنند، اما منابع محلی به رووداو انگلیسی گفته‌اند که این گروه با لباس‌های سربازان ارتش سوریه در آنجا حضور دارند.

کوتراشف در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک عملیات نظامی جدید علیه نیروهای دموکراتیک سوریه در سوریه است، گفت: «احتمالاً هستند» و افزود که موضع روسیه در این مورد کاملاً واضح است.

وی با بیان اینکه مهم نیست در سوریه و عراق یا هر کشور دیگری چه اتفاقی بیفتد، ما مخالف مداخله خارجی غیرمجاز هستیم و این موضوع در مورد ترکیه نیز صدق می‌کند، اما این مانع از همکاری ما با [ترک‌ها] برای حل مشکلات حیاتی سوریه نمی­‌شود.»

 

بیشتر بخوانید:

سازمان ملل خطاب به ترکیه: جنایات گروه‌های مسلح در عفرین و سرکانیه را متوقف کنید

 

 

وی همچنین گفت که آن­ها تلاش کرده‌اند از چنین عملیات نظامی در سوریه جلوگیری کنند. ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم و با تلاش مشترک با طرف­‌های دیگر توانستیم آن را مهار کنیم زیرا آن را خطرناک می­‌دانیم. اما ترک­‌ها برنامه خود را دارند. ما آن را درک می­‌کنیم.»

به گفته این دیپلمات، روسیه و ترکیه از نظر نظامی، سیاسی و اطلاعاتی «تفاهم خوبی» در سوریه دارند.

سفیر روسیه گفت: «نمی‌توانم درباره اختلاف نظر با ترکیه صحبت کنم، زیرا عمدتاً با آن­ها در مورد وضعیت کنونی سوریه موافق هستیم که هر دو نمی‌خواهیم بدتر شود. در آنجا، بر سر بسیاری از مسائل اختلاف نظر داریم [اما] در موضوع اصلی توافق داریم – اینکه باید همکاری کنیم. همکاری ما با ترکیه بسیار مثمر ثمر و موفقیت‌آمیز است و ادامه دارد».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست خبری در ۷ اکتبر گفت: «سوریه یک آیتم دائمی در دستور کار بین‌المللی گفتگوهای روسیه و ترکیه، از جمله در سطوح عالی و بلند مرتبه است. به طور خاص، منطقه مورد نظر شمال شرق سوریه و استان ادلب موضوع مذاکرات است».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز هفته گذشته برای احترام به حاکمیت سوریه به ترکیه هشدار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب