درخواست پناهندگی ۳۰ هزار کُرد ایرانی در دفتر سازمان ملل در اقلیم کردستان

  • ۳ سال قبل

شبکه خبری الجزیره قطر در گزارش اختصاصی خود از وضعیت پناهجویان کُرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق، نوشته و افزوده که حدود ۳۰ هزار پناهجوی کرد ایرانی در کردستان عراق هستند انتظار دارند از سوی سازمان ملل متحد برای انتقال به یک کشور سوم حمایت شوند. نهادهای حقوق بشری اعتقاد دارند که سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ ثبت‌نام از کردهای ایرانی در کردستان عراق به عنوان پناهجو را «متوقف» کرده است. کردهای ایرانی که به عنوان پناهجو در اقلیم حضور دارند؛ همچنین برای دسترسی به نیازهای اولیه زندگی (شغل، مسکن مناسب، بهداشت و سلامت) مشکلات گسترده‌ای دارند. پیشتر فراس الخطیب، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، ضمن تاکید بر تلاش این سازمان برای بهبود وضعیت کردهای ایرانی در اربیل و اقلیم، گفته بود که این سازمان در حال رسیدگی به «تمام پرونده‌های پناهجویان طبق استانداردهای مندرج در قوانین بین‌المللی پناهندگان و بشردوستانه است».

او تاکید کرده بود که «در حال ارزیابی پرونده‌های ۱۰ هزار کرد ایرانی هستند» اما باید «اول اطمینان حاصل کنند که آنها افراد غیرنظامی بوده و سابقه فعالیت نظامی» ندارند.

بیشتر بخوانید: بهزاد محمودی خودسوزی در اربیل خودسوزی کَرد

بر اساس گزارش الجزیره، شماری از پناهجویان کرد ایرانی در عراق ازدواج کرده‌اند و نزدیک به یک دهه است که در اقلیم کردستان زندگی می‌کنند. در حالی که شماری از پناهجویان کرد ایرانی به کشور سوم منتقل شده‌اند، برخی از آنها از جمله افرادی که ازدواج کرده‌اند، در کردستان عراق مانده‌اند. توجه به وضعیت وخیم ایرانیان در اربیل به خصوص کردها، زمانی در دستور کار رسانه‌ها قرار گرفت که چندی پیش بهزاد محمودی، در اقلیم کردستان و در اعتراض به وضعیت بد پناهجویان در اربیل، خودسوزی کرد.

گفتنی است همان‌طور که در گزارش ذکر شد آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در رسیدگی به درخواست پناهندگان شهروندان کرد ایرانی که به اقلیم پناهنده می‌شوند، مشکل دارد. این فقط به این دلیل نیست که بخش عمده‌ای از آنها اعضا یا اعضای سابق شبه‌نظامیان مسلح هستند که به طور فعال و با خشونت دولت ایران را هدف قرار می‌دهند، بلکه همچنین به این دلیل است که در میان آنها تعدادی مجرم محکوم وجود دارد. بهزاد محمودی نیز در ایران متهم به قتل و عضو یک سازمان مسلح به نام خبات بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب