ترکیه: هیچ نشانه‌ای از کردبودن را تحمل نمی‌کنیم

  • ۴ سال قبل

ترکیه کانون رسمی کردستیزی در جهان است و در بیان دشمنی و خصومت خود با کردها تعلل نمی‌کند. در حالی که سران احزاب و گروههای کردی – از جمله رئیس اقلیم کردستان و مجموع خانواده بارزانی – با نادیده گرفتن سیاست کردستیزی ترکیه هر روز روابط اقتصادی و سیاسی خود با این کشور را تقویت می‌کنند، حکومت ترکیه هر روز عرصه را بر امور فرهنگی کردی نیز تنگتر می‌کند.

ییلماز گونی مشهورترین و معتبرترین کارگردان، بازیگر و فیلمساز کرد در دهه هشتاد میلادی است که بارها جوایز معتبر بین‌المللی را کسب کرد.. چهار سال پیش یک سالن سینمایی به نام او در شهر کردنشین الیح تاسیس شد اما امروز محمد دمیر، شهردار وابسته به حزب عدالت و توسعه رجب طیب اردوغان، که با کنار گذاشتن شهردار اصلی و به عنوان قیم کار می‌کند در اقدامی عجیب سالن را با خاک یکسان کرده و می‌گوید قصد دارد به جای آن حوضی بزرگ برای آب درست کند تا نمای بهتری برای شهر داشته باشد! این در حالیست که مردم شدیدا مخالفت کردند اما شهردار وابسته به اردوغان صراحتا با هر گونه نشانه مرتبط با شخیصت‌های کرد را غیرقابل‌تحمل دانسته است.

این در حالیست که ترکیه طبق منشور حقوق بشر و پروتکل‌ های امضا کرده با اروپا موظف به رعایت حقوق همه شهروندان خود می‌باشد و در کشورهای همسایه آن از جمله در ایران حتی استانی رسمی به نام “کردستان” وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب