بیانیه دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران در مورد حوادث تلخ چند روز اخیر

  • ۴ سال قبل

شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کوردستان ایران، در پی حوادث تاسف‌بار هفته گذشته که فضای عمومی‌ کشور را تحت تاثیر قرار داده است بیانیه‌ای صادر کرده است. متن این بیانیه به شرح زیر است:

«مثلث خشونت، افراطی‌گری و تروریسم به سیاست مستمر نظام حاکم در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است. جنگ‌طلبان و متفکران معتقد به تقسیم‌بندی جهان به مرکز و پیرامون، روند تحولات جهان را به سمت و سویی می‌برند که انسان‌ها هر روز بیش از پیش تحت فشار‌های ناشی از این سیاست‌ها قرار خواهند گرفت. آن زمان که دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی به صراحت باراک اوباما و هیلاری کلینتون را ایجاد کنندگان تروریسم سیاه داعش معرفی کرد، دیگر دور از ذهن نبود که پدیده یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و ظهور القاعده را نیز در این پازل تحلیل کنیم.

 واقعیت جهان امروز گسترش روز افزون تفکر امپریالیستی در وجوه مختلف جامعه جهانی است. لذا تداوم این روند که به میزان زیادی تحت تاثیر قرار گفتن جریانات جنگ‌طلب در راس قدرت‌های بزرگ می‌باشد را نمی‌توان نادیده گرفت. بسیاری از رویدادهای تلخ این روزها را باید در ظهور جریاناتی دید که نماد آن را رییس‌جمهور دیوانه‌نما ولی تاجر ایالات متحده آمریکا نمایندگی می‌کند. این جریان فکری امپریالیستی به خودی خود نقش موثری در شکل‌گیری و توسعه و تداوم مثلث شوم خشونت, افراطی‌گری و تروریسم دارد. کافی است به سناریوهایی که در سال‌های اخیر از سوی این جریان جنگ‌طلب در منطقه پیرامونی ما شکل گرفته است توجه کنیم.

ظهور داعش و حفظ این تفکر پلید افراطی، قرار دادن کردهای سوریه در موقعیت بدون بازگشت، بر هم زدن و در نهایت به سمت نابودی بردن برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی و افزایش تنش منطقه‌ای، اعمال تحریم‌های بی سابقه اقتصادی و حتی درمانی علیه مردم ایران، ترور یک مقام عالی‌رتبه نظامی ‌ایران که در واقع یک اعلان جنگ واقعی قلمداد گردید، تهدید به حمله به مراکز فرهنگی و تاریخی ایران که یک جنون تمام‌عیار را نشان می‌داد و در این شرایط قرار دادن مردم ایران در معرض یک جنگ ناخواسته، عناصر شاخص رفتاری یک جنگ‌طلب تمام‌عیار و در واقع اصول یک مکتب فکری به نام ترامپیسم است که جهان را نگران کرده و جنبش‌های ضد جنگ را در آشوب ذهنی آغاز یک جنگ جدید قرار داده است.

در این میان سقوط هواپیمای خطوط مسافربری اکراین که بر اساس بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و ریاست جمهوری ایران در اثر یک خطای انسانی و در وضعیت آماده‌باش نظامی ‌پس از تهدیدهای مکتب جنگ‌طلب ترامپیسم روی داد نیز یکی از تاسف‌بارترین حوادث هفته گذشته است. پذیرش این خطای بزرگ و عذرخواهی از بابت آن و مهمتر پیگیری مسئولین قضایی برای روشن شدن ابعاد آن و مجازات خاطیان، هرچند یک اقدام قابل تحسین است، اما ضروری است با جدیت محقق گردد و حقوق قربانیان به‌طور کامل تضمین شود.

ما بر این باور هستیم که برای پایان دادن به وضعیت جنگ و گسترش آن باید منشا بروز این فضا که مکتب ترامپیسم است کنار گذاشته شود، زیرا در شرایط جنگی، آمار قربانیان غیرنظامی ‌به شدت افزایش خواهد یافت و این تجربه‌ای است که جهان در دو جنگ جهانی اول و دوم آن را با چشمان خود دیده است.

شورای اجرایی دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن ابراز تاسف و تسلیت به خدمت خانواده‌های ایرانی و غیر ایرانی که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده‌اند از وجدان‌های بیدار جامعه جهانی، جنبش‌های ضد جنگ و همه انسان‌های دغدغه‌مند که بدون توجه به صف‌بندی‌های سیاسی صرفا در جهت حمایت و پشتیبانی از حقوق انسان‌ها حرکت می‌کنند، میخواهد تا با قرار گرفتن در کمپین #نه_به_جنگ_نه_به_ترامپ به قرار گرفتن جهان در مسیر آرامش و صلح کمک کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب