نگرانی شدید دانشجویان کوبانی

  • ۴ سال قبل

در حالی که امتحانات پایان ترم نیز کم کم نزدیک می شود، اما دانشجویان دانشگاه کوبانی آرامش ندارند و با ترس و دلهره به کلاس های درس می روند. دانشجویان می گویند نمی دانند آیا آینده ای دارند یا نه چون می ترسند آنچه به سر عفرین و سرکانیه آمد در کوبانی نیز تکرار شود و آنان نیز یکبار دیگر آواره گردند.

لاوا احمد،  یکی از دانشجویان، به شبکه کردستان24می گوید: “در وضعیت جنگی قرار داریم. خطر وجود دارد. نمی دانیم درس را تمام خواهیم کرد یا نه. در گرسپی دانشگاه را بستند ما هم می ترسیم این شرایط تکرار شود”. دکتر کمال بسراوی نیز می گوید: جنگ باعث شد برای تتامین استاد نیز با مشکل مواجه شویم. دانشگاه کوبانی سه سال پیش تاسیس شد و 200 دانشجو دارد.

ترکیه اعلام کرد به خاطر حضور پ.ی.د. به کردستان سوریه حمله می کند و ی.پ.گ. را بخشی از پ ک ک می داند. ارتش ترکیه و گروههای مسلح مورد حمایت آن  به نیروی سوریه دموکراتیک حمله کردند و درگیری های طرفین هنوز هم ادامه دارد. این شرایط سبب شده تا تمام زندگی مردم تحت تاثیر قرار گیرد، صدها نفر کشته و چند هزار زخمی شدند دی حالی که چند صد هزار نفر نیز آواره شده اند اما طرفین اعلام کرده اند از مواضع خود کوتاه نمی آیند: ترکیه می گوید فقط پس از خروج نیروهای وابسته به پ ک ک از منطقه به حملات خود پایان می دهد، نیروی سوریه دموکراتیک نیز می گوید ترکیه اشغالگر است و باید خاک سوریه را ترک کند. نقض حق تحصیل دانشجویان نقض حقوق بشر است و بایستی نهادهای حقوق بشری بر طرفین جنگ فشار بیاورند  تا دانشجویان بیش از این قربانی نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب