کارشناس سیاسی کرد به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران: رسانه‌های اقلیم دشمن کردهای ترکیه‌اند

  • ۴ سال قبل

اقلیم کردستان به معمای پیچیده مشکلات تبدیل شده است. از طرفی، راه را برای حضور غیرقانونی و نظامی ترکیه باز کرده است و از این طریق سبب بروز ناامنی و درگیری در طی سال‌‌های گذشته در خاک عراق شده که در نتیجه آن هزاران غیرنظامی آواره و صدها روستا نیز تخلیه شده اند، از طرف دیگر، مسعود بارزانی در دهه هشتاد میلادی به پ ک ک اجازه استقرار در مناطق نزدیک به مرز ترکیه را داد و اکنون پ ک ک به مهم‌ترین معضل امنیتی برای خود اقلیم و مردم به ویژه در روستاها تبدیل شده است.

ترکیه برای گسترش نفوذ خود و در صورت امکان تحقق پروژه‌های اصلی خود یعنی الحاق موصل و کرکوک به هر ابزاری دست می‌زند. روابط بسیار گرم اقتصادی خانوادگی بارزانی با ترکیه سبب شده تا راه نفوذ ترکیه بیشتر تسهیل گردد. ترکیه از طریق رسانه‌ها نیز در اقلیم کردستان بسیار فعال است. ترجمه و پخش سریال‌های ترکیه در شبکه‌‌های تلویزیونی اقلیم سبب شده تا کارشناسان تاثیر منفی آن بر خانواده‌ها را بسیار جدی بدانند اما شبکه‌های اصلی خبر رووداو و کردستان24 نیز از این امر مستثنی نیستند.

احمد بالایی، کارشناس مسائل سیاسی در اقلیم کردستان، از جمله کسانی است که از این رویکرد اقلیم کردستان انتقاد می‌کند. وی به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: “اقلیم کردستان به طور کلی تحت تاثیر سیاست ترکیه قرار دارد و در اصل استقلال عمل ندارد.” این کارشناس سیاسی در ادامه می‌گوید: “اگر دقت کنیم، وقتی در ترکیه بین گروههای مسلح کرد و ارتش ترکیه درگیری صورت گیرد، رووداو و کردستان24 فقط به کشته‌های کردها اشاره می‌کنند و طوری القا می‌نمایند انگار ارتش ترکیه شکست‌ناپذیر است و هرگز کشته و زخمی نمی‌دهد.”

احمد بالایی خاطرنشان کرد: “شبکه‌های رووداو و کردستان در خدمت ترویج سیاست‌های ترکیه در اقلیم کردستان قرار دارند. هدفشان تلقین و ترویج ضدیت با کردهای ترکیه است. البته در سال‌های اخیر موضوع کردهای سوریه را نیز به فهرست خود اضافه کرده‌اند. طوری رفتار می‌کنند انگار شبکه‌های دولت ترکیه اما به زبان کردی هستند.”

این کارشناس سیاسی آینده اقلیم کردستان تحت تاثیر سیاست ترکیه را خطرناک می‌داند و از مقامات اقلیم می‌خواهد بیش از این به ترکیه تکیه نکنند چون ترکیه با همه کردها دشمنی می‌کند خواه در ترکیه خواه در عراق یا هر جایی دیگر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب