سونگول آلتون تاش: پ.ک.ک. جوانان کرد را ریشه‌کن کرده است

  • ۳ سال قبل

سونگول آلتون تاش مادر یکی از سربازان ربوده شده کرد توسط پ.ک.ک. است که در برابر دفتر ه.د.پ. در دیاربکر دست به اعتراضات شدید زده و خطاب به یکی از مسئولان ه.د.پ. در محل می‌گوید: “تشکیلات شما در دیاربکر دیگر جوانی باقی نگذاشته است. یا در زندان هستند یا زیر خاک.”

این مادر کرد طی مصاحبه‌ای می‌گوید در طی چهار سال گذشته از ربوده شدن پسرش فقط یکبار از وی خبر گرفته است و افزود پسرش همراه یک سرباز دیگر توسط پ.ک.ک. در شرق ترکیه ربوده شده است. او فقط در سال 2016 نامه‌ای را برای مادرش فرستاده و گفته در قندیل است.

“پسرم سرباز بود. پ.ک.ک. اتوبوس را متوقف کرد و پسرم را همراه یک سرباز دیگر ربود و برد. واقعا از دست این گروه خسته شده‌ایم. ما را به ستوه آورده است. پسرم را برنمی‌گرداند.”

خانم آلتون تاش یکی از دهها مادری است که برای برگرداندن کودکان ربوده شده خود دست به اعتراض زده است. اعتراض در برابر دفتر حزب دموکراتیک خلق ها (ه.د.پ.) ادامه دارد که دولت ترکیه آن را به داشتن روابط نزدیک با پ.ک.ک. متهم می‌کند. این حزب روابط را انکار می‌کند. این در حالیست که پ.ک.ک. این خانواده‌ها را نیز بارها تهدید کرده است.

خانم صالحه ادیزر نیز از استانبول آمده و برای برگرداندن فرزندش اعتراض می‌کند. او می‌گوید پسرش 14 ساله و دانش آموز دبیرستانی بود اما ناگهان ربوده شد. وی افزود: “از تهدیدات پ.ک.ک. نمی‌ترسم. پسرم را می‌خواهم. این گروه تروریست است و به اعتراض علیه آن ادامه خواهم داد. ه.د.پ. در ربودن پسرم یعقوب در سال 2015 نقش دارد. او را برای جنگیدن به عنوان عضو پ.ک.ک. به کوهستان فرستادند. در یکی از برنامه‌های ه.د.پ. ناپدید شد.

پ.ک.ک. در لیست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. گروههای مختلف و مستقل پ.ک.ک. را به نقض حقوق بشر به ویژه استفاده از کودک‌سرباز و جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

علاالدین پارلاک، تحلیلگر سیاسی می‌گوید:”چرا مردم در برابر دفتر یک حز ب دیگر تجمع نمی‌کنند و خواهان فرزندانشان نمی‌شوند؟ پاسخ مشخص است. چون ه.د.پ. در ربودن کودکان برای پ.ک.ک. نقش دارد. یعنی رابطه‌ای سازمانی بین هر دو وجود دارد. اگر به اظهارات خانواده‌ها دقت کنید، همه کودکان به نوعی در ارتباط با دفاتر و مراسم‌های ه.د.پ. گم شده‌اند.

این اعتراضات زمانی شکل گرفت که هاجره مادر یکی از کودک‌سربازان در ورودی دفتر ه.د.پ. نشست و بلند نشد و این سبب شد تا پسرش را برگردانند و دیگران نیز تشویق شدند این مسیر را طی کنند.

https://www.youtube.com/watch?v=4FSlQhEVT6k

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب