ست جونز: اعضای اروپایی گروه‌های تروریستی در سوریه تهدید جدی امنیتی هستند

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

ست جونز، مدیر پروژه تهدیدهای فراملی و مشاور ارشد برنامه امنیت بین‌الملل، انگلستان، می‌گوید «همزمان با آغاز ناامنی و بحران در عراق و سوریه شاهد افزایش تعداد طرح‌های مختلف تهدید و توطئه علیه اروپا هستیم. منشا آن نیز افرادی‌اند که به عراق یا سوریه رفته‌اند و یا در اینجا تحت تاثیر و الهام آن قرار گرفته‌اند. این افراد تلاش می‌کنند در چارچوب گروه‌های مختلف تروریستی به تحقق اهداف خود در اروپا دست یابند».

آقای جونز در این مصاحبه افزود «بخشی از این افراد با داعش مرتبط‌اند و خواهان گسترش جنگی‌اند که از آن به نام جنگ اسلام و غرب یاد می‌کنند. گروهی نیز افرادی‌‌اند که در جامعه منزوی شده‌اند و به دنبال پر کردن خلا خود هستند. یعنی هم در جامعه اروپا هم در جامعه اسلام منزوی‌اند».

این مشاور ارشد امنیت بین‌الملل می‌گوید «حداقل سه نوع نگرانی در مورد رادیکال شدن وجود دارد: گروه اول کسانی که که به گروه‌های مختلف در سوریه یا عراق پیوسته‌اند و هنوز برنگشته‌اند. گروه دوم، اعضای خانواده کسانی هستند که الزاما اقدامی تروریستی نکرده‌اند اما با یک افراطی ازدواج کرده‌اند یا فرزند آنان هستند. البته تعداد آنان نیز کم نیست. گروه سوم کسانی‌اند در اروپا اقدامات جنایی انجام داده‌اند و زندانی شده‌اند اما سپس راهی سوریه یا عراق گشته‌اند. در آنجا آموزش‌های تروریستی می‌بینند و برمی‌گردند».

آقای جونز در ادامه افزود: «کشورهای اروپایی اکنون با چندین نوع چالش و تهدید جدی مواجه‌اند. از راست افراطی تا چپ افراطی گرفته تا افراطیون اسلام‌گرا. اینها اکنون تهدیدهای جدی بالقوه برای اروپای کنونی هستند. نمونه آن حمله و قتل خانم جو کاکس نماینده پارلمان بریتانیا در سال 2016 بود که توسط این افراد صورت گرفت. موارد مختلف در اروپا وجود داشته و معتقدم این روند پایان نمی‌پذیرد اما حداقل اروپا باید به خود بیاید و آن را به حداقل برساند و یا اقدامات پیشگیرانه را تشدید نماید. باید اقدامات زیرزمینی برای حمایت از افراطی‌گرایی را نیز مدیریت و کنترل نماییم. هر گروهی می‌خواهد باشد، همه تهدید هستند دینی، مذهبی یا قومی و غیره».

.https://www.youtube.com/watch?v=_HY5UAcHrLw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب