در گفتگو با دیده بان حقوق بشر کردستان ایران: نماینده اورمیه؛ دولت باید مشکلات مرزنشینان را حل کند

  • ۴ سال قبل

سید هادی بهادری، نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با دیده بان حقوق بشر کردستان ایران بر ضرورت اجرای قوانین و مقررات مربوط به حقوق بشر تاکید کرد و در مورد برخورد کشورهای غربی با مسئله حقوق بشر نیز افزود: کشورهای غربی از حقوق بشربه عنوان ابزار استفاده می کنند و حتی به آنچه به خودشان نیز تصویب کرده اند متعهد نیستند. این نماینده مجلس عدم اجرای درست یا کامل مفاد قوانین حقوق بشر را نیز یکی از موانع و چالش های مهم برای کشورهای در حال توسعه دانست.

نماینده مردم اورمیه در مورد مسئله کولبران نیز بر ضرورت توجه به زندگی و معیشت مرزنشینان به ویژه در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان تاکید نمود و اعلام کرد موقعیت جغرافیایی این استان ها  ایجاب می کند تا بتوان به راحتی مسئله توسعه نیافتگی اقتصادی را حل کرد اما از طرف دیگر سازمان های مسلح غیرقانونی را نیز عاملی برای ناامن کردن گاه گاهی این مناطق مرزی عنوان نمود که بر روند توسعه نیافتگی مناطق مرزی تاثیر می گذارند.

سید هادی بهادری افزود لازم است دولت برای رفع مشکلات اقتصادی مناطق مرزی تلاش مضاعفی به خرج بدهد تا شاهد پدیده کولبری نباشیم چون کولبری یک شغل نیست. اگر وضعیت اقتصادی مناطق مرزی بهتر شود، مردم این مناطق نیز به سمت کولبری نمی روند. چهل سال پس از انقلاب انتظار داریم وضعیت اقتصادی مرزنشینان در وضعیتی مطلوب باشد.

وی در مورد کولبران نیز گفت: نباید از وضعیت کولبران استفاده ابزاری احتمالی شود و به نام حقوق بشر موضوع را در مسیری دیگر قرار دهند. این مسئله با توسعه نیافتگی اقتصادی ارتباط دارد و با برنامه ریزی درست و اجرای آن قابل حل است.

دیده بان حقوق بشر کردستان ایران معتقد است نمایندگان مجلس می توانند دولت را مکلف کنند تا مشکل اقتصادی مرزنشینان به ویژه کولبران را مورد توجه جدی قرار دهد و با استفاده از پتانسیل جغرافیایی مرزنشین بودن وضعیت آن را بهبود بخشد و فقط نیازمند اراده ای جدی در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب