لزوم اقدام عاجل بشردوستانه در اقلیم کردستان عراق

  • ۱۱ ماه قبل

احزاب کرد مخالف ایران در طول چهار دهه اخیر پایگاه‌هایی را در اقلیم کردستان عراق در اختیار دارند که علاوه بر فعالیت های سیاسی شاخه‌های نظامی و مسلحانه را نیز راه انداخته و درگیری‌هایی را در مناطق مرزی و یا اقداماتی را در قالب ترور در داخل ایران داشته اند.

فارغ از مسائل سیاسی و تنش‌هایی که در این حوزه وجود دارد دولت ایران نیز تلاش کرده از ظرفیت‌های قانونی و سیاسی استفاده کند و حضور مخالفان مسلح خود را محدود کند. این فضای پرتنش موجب بروز درگیری های سختی نیز شده است، در ماه های گذشته دولت ایران مراکز تجمع شبه‌نظامیان کرد را هدف موشک های خود قرار دهد و آن چیزی که در روزهای اخیر مخابره شده است موجب گردیده تا این گمانه‌زنی تقویت شود که دولت ایران از طریق نیروهای نظامی خود قصد دارد این مقرات و محل هایی که شبه نظامیان کرد مخالف ایران مستقر هستند را بمباران کند.

بر اساس اخباری که در روزهای اخیر از اقلیم کردستان به دست ما رسیده است سران حزب دموکرات کردستان، کومله و پاک از محل‌های استقرار خود خارج و در محله های امنی مستقر شده‌اند، ولیکن نیروهای شبه نظامی آنها در موجی از نگرانی در این مقرات حضور دارند. این اخبار حاکی از آن است که بسیاری از این نفرات را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند که این احزاب آنها را جذب و مسلح کرده‌اند.

بر اساس آنچه در طول چند سال فعالیت دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به دست آمده است اغلب این زنان و کودکان و حتی جوانان به دلیل مشکلات فقر، آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق و نظائر آن سر از این مقرات شبه‌نظامیان درآورده‌اند و اگر فرصتی پیدا کنند این مقرات را ترک خواهند کرد.

بررسی های ما نشان می دهد به لحاظ قانونی نیز امکان مساعدت به این کودکان و زنان وجود دارد، لذا از مقامات مسئول در دولت ایران و به ویژه وزارت امور خارجه می‌خواهیم با اقدام و همکاری دولت اقلیم کردستان زمینه های خروج این جوانان، زنان و به ویژه کودکان را فراهم کنند. قطعاً این اقدام بشر دوستانه به کاهش تلفات انسانی به ویژه در حوزه زنان و کودکان کمک شایانی خواهد کرد.

پیشنهاد ما به احزاب مخالف دولت ایران که اغلب نیز اعلام کرده‌اند قصد اقدامات مسلحانه علیه دولت ایران را ندارند این است که بهانه‌ها را از بین ببرند و به صورت رسمی اعلام کنند که خلع سلاح را پذیرفته اند و به عنوان یک جریان اپوزسیون و مخالف فعالیت سیاسی خواهند کرد. اگر این اقدام مثبت از سوی احزاب کرد مخالف ایران صورت پذیرد بسیاری از چالش‌های موجود مرتفع خواهد شد. این احزاب نیک می‌دانند که با روش های مسلحانه که سالهاست فضای کردستانات را میلیتاریزه و امنیتی کرده‌اند هیچ دستاوردی نداشته‌اند.

گفتگو با بسیاری از افراد جدا شده از این احزاب و همچنین خانواده‌هایی که فرزندانشان سالهاست دور از خانواده درگیر این فضای میلیتاریزه شده‌اند نشان می‌دهد بدنه جامعه کردی نیز از این وضعیت خسته و آسیب دیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا