ترک مواد مخدر؛ بهانه عضویت کاوه هدایتی در گروه کومله

  • ۱۵ روز قبل

کاوه هدایتی به‌دلیل اعتیاد شدید به شیشه و پیشنهاد یکی از دوستانش به بهانه ترک اعتیاد به گروه مسلح کومله (جناح زحمتکشان) ملحق شده است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از دهگلان، گروه‌های مسلح کُرد که با مشکل جدی عضوگیری و عدم محبوبیت و مشروعیت مواجه هستند و دیگر مانند گذشته نمی‌توانند با فریب جوانان و دختران، آنها را به عضویت در بیاورند؛ اکنون از ترفندهای جدیدی برای فریب جوانان کُرد ایرانی استفاده می‌کنند. وعده تحصیل و کار و اقامت در اروپا، زندگی راحت در اقلیم کردستان، دریافت کارت اقامت و مجوز کار در اربیل و به تازگی ترک مواد مخدر در کمپ‌های این گروه‌ها از جمله شگردهای آنها برای عضوگیری است. این در حالی است که توزیع و تولید مواد مخدر، یکی از جمله روش‌های کسب درآمد این گروه‌ها است!

سوژه امروز خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، کاوه هدایتی نام دارد که عضو گروه مسلح کومله بوده است. آقای هدایتی متولد ۱۳۷۱ در دهگلان است.

کاوه هدایتی به‌دلیل عدم علاقه به تحصیل، در مقطع دوم ابتدایی اقدام به ترک تحصیل کرده است. وی سواد ابتدایی دارد و این امر نشان می‌دهد عمده اعضای گروه‌های مسلح، اتفاقا فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و همین امر نیز موجب عضویت آنها در این گروه‌ها می‌شود. کاوه هدایتی، حدود ۹ سال به کار نقاشی خودرو اشتغال داشته است؛ اما به‌دلیل اعتیاد شدید به شیشه و پیشنهاد یکی از دوستانش به‌نام (صمد محمدی- اهل دهگلان که در حال حاضر در اروپا اقامت دارد) به بهانه ترک اعتیاد به گروه مسلح کومله (جناح زحمتکشان) ملحق شده است. او در سال ۱۳۹۲ عضو این گروه شده و پس از ۲ سال و نیم، به کشور بازگشته است.

خبرنگار دیدبان: آقای هدایتی! شما طبق گفته خودتان، فاقد سواد کافی بودید و حتی مقطع ابتدایی را نیز تمام نکرده بودید. چه عاملی باعث شد تصمیم بگیرید عضو کومله شوید؟ آیا اعضای خانواده شما کار سیاسی می‌کردند؟ آیا مطالعه سیاسی داشتید؟

هدایتی: من هیچگونه پیشینه و اندیشه سیاسی نداشتم، اصلاً چیزی از سیاست نمی‌دانستم. چون سواد کافی ندارم. تا کلاس دوم ابتدایی درس خواندم. یعنی اهل مطالعه و کتاب نبودم. از ماهیت این گروه‌های مسلح مانند کومله نیز اطلاع نداشتم. مدتی در شهر خودمان مشغول به کار نقاشی خودرو بودم؛ اما بازار کار خوب نبود، تصمیم گرفتم به اقلیم کردستان بروم و آنجا کار کنم. در آنجا با شخصی به نام صمد محمدی که از قبل دوست بودیم؛ ملاقات کردم. او عضو کومله بود. زمانی که به داخل شهر می‌آمد یکدیگر را می‌دیدیم. آن زمان من به مواد مخدر (شیشه) اعتیاد داشتم، چندین بار هم به کمپ رفته بودم که ترک کنم؛ اما دوباره سراغ مواد می‌رفتم. در آنجا صمد به من پیشنهاد کرد که عضو کومله بشوم چون در آنجا دسترسی به مواد مخدر نبود می‌توانستم ترک کنم. یعنی دلیل عضویت من در کومله، ترک مواد مخدر بود و نه فعالیت سیاسی و نظامی هدفمند. من هم که واقعاً از مصرف مواد خسته شده بودم و دیگر پول تامین مواد هم نداشتم، با تصمیمش موافقت کردم و تصمیم گرفتم عضو شوم. بدین ترتیب وارد کومله شدم.

خبرنگار دیدبان: صمد چه وعده‌ای به شما داده بود که اگر عضو بشوید به آنها دست پیدا می‌کنید؟ آیا از زندگی راحت یا اعزام به اروپا به شما گفته بود یا اینکه شما صرفاً در پی ترک مواد مخدر بودید؟ اصلا مگر کومله، امکانات کمپ ترک مواد مخدر دارد؟

هدایتی: بله! صمد در مورد امکان زندگی در اروپا به من یک سری حرف‌های کلی زده بود، اما هیچ کدام از آنها برای من اهمیتی نداشت. چون من دنبال چنین چیزهایی نبودم. من فقط در پی ترک شیشه بودم. اما چون به من گفته بود شرایط در آنجا طوری است که دیگر

کُردی

آخرین مطالب