تاسیس یک سازمان جدید در شمال شرق سوریه

  • ۴ سال قبل

رسانه‌های وابسته به پ.ی.د. تشکیل یک سازمان چتری جدید برای احزاب کردی فعال در شمال شرق سوریه را تایید کردند. بیانیه این رسانه‌ها می‌گوید: «25 حزب و حرکت سیاسی در شمال  شرق سوریه چتری سیاسی به نام «احزاب اتحاد میهنی کرد» با هدف متحد کردن جناح کردی را تشکیل دادند».

اهداف و احزاب این سازمان چتری در بیانیه آن آمده است:

با توجه شرایط کنونی سوریه و نیاز به دیدار احزاب و نیروهای سیاسی کرد با هدف حمایت و موفقیت ابتکار فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک جهت متحد کردن موضع و جناح کردی در مناطق کردنشین سوریه، ما احزاب کردی اداره خودگردان دموکراتیک و احزابی دیگر خارج از این اداره روز 18/05/2020 در قامیشلو جلسه‌ای تشکیل دادیم و به موارد زیر دست یافتیم:

-انجام فعالیت‌های مشترک به نام «احزاب اتحاد میهنی کرد» تا این فعالیت‌ها همزمان با تحولات کنونی و در سطح اتحاد کُرد از طریق این نمایندگی جریان یابد.

-انتخاب لوگویی که بیانگر «احزاب اتحاد میهنی کُرد» باشد.

-برگزاری جلسات منظم برای نمایندگان این احزاب با هدف تبادل نظر در مورد آخرین تحولات موجود میدانی.

احزاب فعال در اتحاد میهنی کُرد عبارتند از:

حزب صلح دموکراتیک کردستان، حزب اتحاد دموکراتیک، کنگره استار، حزب دموکرات کرد سوریه، حزب سبز کردستان، حزب چپ دموکراتیک کرد در سوریه، حزب چپ کرد در سوریه، اتحادیه لیبرال کردستان، حزب برادری کردستان، حزب ملی کرد در سوریه، حزب تغییر دموکراتیک کردستان، حزب تجدد کردستان-سوریه، حزب مبارزه دموکراتیک، حزب آزادی کردستان آزاد، حزب اتحادیه دموکراتیک آزاد – روژاوا، حزب جمهوریخواه کردستان – سوریه، جنبش اصلاحات – سوریه، حزب کمونیست کردستان، حزب روژ دموکراتیک کرد در سوریه، جنبش آینده کردستان، حزب دموکراتیک کردستان-سوریه، حزب اتحادیه کارگران کردستان، حزب اجماع ملی کردستان، حزب توافق دموکراتیک کرد سوریه، حزب دموکراتیک کرد در سوریه (الپارتی).

در این فهرست، اسامی هیچ یک از احزاب چتری انجمن میهنی کردهای سوریه دیده نمی‌شود.

همان طور که می بینید، هیچ یک از احزاب فعال در چتر انجمن میهنی در این سازمان چتری دیده نمی‌شود. تقریبا همه این احزاب قبلا زیر چتر جنبش دموکراتیک (تودم) یا شورای دموکراتیک سوریه کار کرده‌اند. بلافاصله پس از انتشار این موضوع، گمانه‌زنی‌ها آغاز شد و اعتقاد بر این است شاخه سیاسی پ.ک.ک قصد دارد بدون شامل کردن احزاب رقیب حمایت بین‌المللی کسب کند.

در طی چند ماه گذشته چند بار گفتگو بین پ.ی.د./نیروی سوریه دموکراتیک و انجمن میهنی کردهای سوریه (وابسته به بارزانی) برگزار شد. این گروه‌ها در سوریه رقیب‌ هم هستند. این گفتگوها با حمایت آمریکا و فرانسه و در تلاش ائتلاف بین‌المللی ضدداعش برای آشتی دادن احزاب رقیب کُرد انجام شد.  

هنوز هیچ موفقیتی در آشتی صورت نگرفته و این خبر جدید نیز می‌تواند تلاشی باشد تا به دنیا نشان دهند کردها بدون انجمن میهنی نیز متحد هستند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب