بارزانی در نامه‌ای به بایدن نسبت به فروپاشی کردستان عراق هشدار داد و خواستار میانجیگری شد

  • ۷ ماه قبل

نامه مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، به بایدن، با هدف تلنگر زدن به کاخ سفید در حالی است که تنش‌­ها بین اربیل و بغداد افزایش یافته است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان از جو بایدن، درخواست کرده است تا در بحرانی با دولت مرکزی بغداد مداخله کند و اذعان کرد که در صورت کنترل نشدن بحران، دولت محلی در اقلیم ممکن است سقوط کند.

در ۳ سپتامبر بارزانی در نامه‌ای خطاب به بایدن و به کاخ سفید تحویل شد، نوشت: «من اکنون در مقطع حساس دیگری در تاریخ ما برای شما می‌نویسم، مقطعی که می‌ترسم در غلبه بر آن مشکل داشته باشیم. ما دچار خونریزی اقتصادی و سیاسی شدیم. برای اولین بار در دوران نخست‌وزیری‌­ام، نگرانی شدیدی دارم مبنی بر اینکه این کمپین علیه ما ممکن است باعث فروپاشی مدل عراق فدرال شود که ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۳ از آن حمایت کرد. ما معتقدیم که دولت شما اهرم فشار قابل توجهی در بغداد دارد».

این بحران در روابط دولت عراق و اربیل، در مورد فروش نفت و مناطقی است که طرفین ادعای مالکیت آن را دارند. برخی اعتقاد دارند با توجه به تمرکز واشنگتن بر چین و درگیری در اوکراین، بارزانی با این نامه می­‌خواهد قبل از سقوط اربیل و ادامه تنش‌های مختلف، دولت آمریکا را وارد عمل کند. چند روز قبل نیز تنش‌ها در استان مورد مناقشه نفت‌خیز کرکوک شدت گرفت. زمانی که کردها و اعراب در مورد این منطقه، درگیر و عده‌ای کشته شدند. کاخ سفید از اظهارنظر بیشتر در مورد این نامه، خودداری کرده است. گفتنی است دولت اقلیم، سال‌هاست بدون اجازه دولت مرکزی در بغداد، نفت می‌فروشد، اما پول نفت را به دولت عراق تحویل نمی‌دهد. همین امر و فساد گسترده در دولت اربیل، باعث اعتراضات جدی در مناطق کردنشین عراق شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا