کردستان عراق: فعالان زندانی، دست به اعتصاب غذا زدند

  • ۳ سال قبل

چهار فعال زندانی کرد در کردستان عراق پس از به تعویق افتادن جلسه محاکمه تصمیم گرفتند روزه مرگ را شروع کنند. چهار فعال کرد به نام‌های مسعود علی حاجی، بندور ایوب، کارگر عباسعلی و شروان تها ایمین در ژوئن ۲۰۲۰ توسط دادگاهی در کردستان عراق به زندان افتادند.

قرار بود دومین جلسه محاکمه این چهار فعال روز دوشنبه در دادگاه اربیل برگزار شود، اما به دلیل دستور قاضی ارشد دادگاه، جلسه به تعویق افتاد.

بشدار حسن، وکیل چهار فعال زندانی، پس از جلسه دادگاه در سخنانی خبر داد که موکلانش تصمیم گرفته‌اند برای محاکمه عادلانه روزه مرگ خود را آغاز کنند و در عین حال خواستار پایان دادن به نقض حقوق بشر و آزادی زندانیان شدند.

زندانیان می­گویند وضعیت آنها وخیم است و اجازه ندارند با اعضای خانواده خود صحبت کنند. آنها می­گویند که نگهبانان با آنها وحشتناک رفتار می­کنند و این خلاف تمام اصول حقوق بشری است که در قانون اعلام شده است. بشار در مورد جرائمی که این چهار فعال به آنها متهم هستند، گفت: «این زندانیان به اتهام تلاش برای تشکیل گروه و سازمان برای اخلال در امنیت اقلیم بازداشت شده‌اند».

 

بیشتر بخوانید:

نقض گسترده آزادی بیان در اقلیم کردستان عراق

 

وی افزود: «این ادعاها حقیقت را منعکس نمی­کند، زیرا این افراد فقط آزادی می­خواستند.»

وکیل تاکید کرد مادر سِروان تها ایمین روز یکشنبه جان خود را از دست داد، اما موکلش هنوز نتوانسته است از خبر مرگ مادرش مطلع شود. کامران عثمان، نماینده تیم­های صلح‌طلب مسیحی (سی.پی.تی) گفت: هر چهار زندانی در دادگاه فریاد زدند: «برای برقراری ارتباط با جهان خارج، روزه مرگ را آغاز می­کنیم.»

 

بیشتر بخوانید:

سرکوب گسترده خبرنگاران در اقلیم کردستان عراق

 

عثمان از دولت کردستان عراق خواست تا علیه نقض حقوق بشر زندانیان اقدام کند. وی گفت: «دولت اقلیم کردستان و دادگاه تجدیدنظر باید فوراً پرونده آنها را بررسی کرده و فعالان را آزاد کنند. حتی اگر این فعالان مجرم بوده باشند، باز هم حق آنهاست که با وکلا و خانواده‌های خود ملاقات کنند. رفتار کنونی با زندانیان غیرقانونی است».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب