عبدالعزیز تمو: گفتگوی کردها در سوریه شکست خورده است

  • ۳ سال قبل

مدت‌ها است که گفتگوهای صلح میان کردهای سوریه، به سرخط خبری رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. طرف اول این مذاکرات، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) است که به دلیل تاسیس ادارات خودگردان و بسیج شبه‌نظامیان مسلح کُرد در جنگ علیه داعش در غرب مورد ستایش قرار می‌گیرند و از حمایت ائتلاف بین‌المللی برخوردار هستند.

جنایاتی که این گروه مرتکب شده است و اختلافاتی که با سایر جناح‌های کردی دارد، اغلب پوشش خبری مناسبی در رسانه‌های غربی باقی ندارند. این حزب، به نوعی شاخه سوریه‌ای گروه مسلح پ.ک.ک است. گروه دیگر در این مذاکرات، کمتر شناخته شده هستند، گروهی متشکل از سیاستمداران کُرد از جناح‌های مختلف که حامیان زیادی دارند و اکنون در تبعید زندگی می‌کنند. این کردها در ترکیه، کردستان عراق و اروپا پراکنده‌اند و آنها خواستار بازگشت به کردستان سوریه بدون فشار پ.ی.د و مذاکرات برابر با این گروه هستند.

بخش اول مصاحبه:

عبدالعزیز تمو: شبه‌نظامیان پ.ی.د با رفتارهای خود، عامل مهاجرت کردهای سوریه هستند

 

عبدالعزیز تمو رئیس انجمن کردهای مستقل سوریه KKS که در حال حاضر در استانبول زندگی می‌کند در مصاحبه اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن اذعان به عدم موفقیت مذاکرات صلح میان کردهای سوریه به دلایل آن پرداخته است. وی برادر مشعل تمو، سیاستمدار کُرد است که در سال ۲۰۱۱ در قامشلی ترور شد. شبه‌نظامیان پ.ی.د متهم به ترور وی بودند. این مصاحبه سه بخش دارد که بخش دوم آن در ادامه آمده است.

 

ما مدتهاست که به صلح در کردستان سوریه امیدواریم و پیام‌های زیادی در مورد گفتگوهای صلح میان کردها منتشر شده است. اخیراً، به نظر می‌رسد مذاکرات بین SDF و ENKS متوقف شده است. آیا آینده‌، چشم‌انداز مثبتی از صلح به شما ارائه می‌دهد؟ چرا تاکنون مذاکرات به موفقیت نرسیده است؟

من مانند شما فکر نمی‌کنم و نسبت به این گفتگو خوشبین نیستم. زیرا اساساً هیچ گفتگویی بین یک حزب سوریه‌ای و یک حزب غیر سوری دیگر که از خارج از مرزهای سوریه می‌آید وجود ندارد [اشاره به پ.ک.ک که در قندیل مستقر است و پ.ی.د به آن وابسته است]. از طرف شورای ملی کرد (ENKS) بی‌فایده بودن گفتگو با تروریست‌ها به ما اعلام شد. واقعیت این است که پ.ی.د و نهادهای مختلف وابسته به آن، یک سازمان تروریستی هستند که به دنبال کنترل مناطق کردنشین سوریه با قدرت اسلحه هستند.

این شبه نظامیان باید خاک سوریه را ترک کنند و منطقه را به مردم تحویل دهند تا امور خود را با اراده خود اداره کنند. پ.ک.ک سازمانی با ایدئولوژی توتالیتر است که وجود افراد دیگری را که با آن ایدئولوژی متفاوت هستند به رسمیت نمی‌شناسد و با آتش زدن دفاتر احزاب کُرد سوریه و اخراج رهبران شورای ملی کرد به جنبش سیاسی کردها در سوریه پایان داده است. پ.ک.ک به سازمان‌هایی که با ایدئولوژی آن مغایرت داشته باشد، اجازه فعالیت سیاسی را نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

دولت در سایه پ.ک.ک؛ حاکم بر روژاوا/ تدریس تاریخ در کوبانی توسط یکی از سران گروه پژاک

 

مایل هستم تاکید کنم که پ.ک.ک جنایات زیادی علیه کردهای سوریه مرتکب شده و شکافی بین خود کردها و شرکای عرب آنها در آن منطقه ایجاد کرده است. رهبران قندیل هیچ یک از طرف‌های دیگر را برای مشارکت در مدیریت امور این منطقه نمی‌پذیرند.

زیرا پ.ک.ک مناطق کردنشین خاورمیانه را مزرعه‌ای برای تامین مالی و نیروی برای اجرای برنامه‌های خود می‌بیند و هیچ ارتباطی با تلاش کردهای سوریه ندارد. در طول چند دهه گذشته نیز پ.ک.ک از کردهای سوریه به عنوان سوخت در جنگ خود علیه ترکیه استفاده کرده است. به همین دلیل است که من اعتقاد دارم ترکیه دشمن کردهای سوریه نیست. پ.ک.ک این حس منفی را ایجاد کرده است.

پ.ک.ک یعنی پ.ی.د؛ گفت‌وگو معنا ندارد

عبدالعزیز تمو تاکید کرد کردهای سوریه بخشی از مردم سوریه هستند و مساله آنها مسئله ملی سوریه است و دشمن آنها در آنکارا یا بغداد نیست (برخلاف ادعای پ.ک.ک و شبه‌نظامیان سوری آن) و بنابراین اختلاف زیادی بین دو طرف وجود دارد. اساساً، این گفتگوی بین دو گروه از کردهای سوریه نیست که انتظار موفقیت آن منطقی باشد.

 

بیشتر بخوانید:

یادداشت وارده: رقابت جناح بارزانی با رفقای اوجالان در کردستان سوریه

 

در حقیقت ، اکثر رهبران PYD نیز رهبران PKK هستند. ما شکست این گفتگو را به شورای ملی کُرد اعلام کردیم زیرا این امر به حضور رهبران قندیل در خاک سوریه مشروعیت می‌بخشد.

پ.ک.ک باید سوریه را ترک و ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش نیز باید ۴۶۰۰ نیروی غیر سوری پ.ک.ک را از مرزهای سوریه اخراج کند. مذاکرات شکست خورده است چون هیچ نتیجه‌ای برای منافع کردهای سوریه نخواهد داشت. این گفتگو فقط به عنوان یک ترفند رسانه‌ای در خدمت شبه‌نظامیان پ.ک.ک برای جلب مشروعیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب