پدر عبدالکریم قاسمی: گروه مسلح و شبه‌نظامی دموکرات کردستان ایران، فرزندم را در ۱۶ سالگی ربود

  • ۳ سال قبل

عبدالکریم قاسمی فرزند ابوبکر اهل اشنویه در سال ۱۳۹۸ فریب تبلیغات‌های دروغین گروه مسلح دموکرات کردستان ایران را خورده و به همراه چند کودک دیگر به دام حدکا افتاد.

او به صورت رسمی از مرز تمرچین وارد کردستان عراق شد و در آن زمان فقط ۱۶ سال داشت. این در حالی است که افراد زیر سن ۱۸، نباید به عضویت گروه‌های مسلح درآیند.

پدر وی در مصاحبه با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تاکید کرد: «عبدالکریم، بچه باهوشی بود و ضمن تحصیل، به من هم در کشاورزی و دامداری کمک می‌کرد. او برای آینده خود برنامه داشت؛ اما فریب حدکا را خورد و آنها پسرم را ربودند.

دلیل این وضعیت کمبود امکانات دولتی و امنیت در این مناطق مرزی است. این گروه‌های مسلح هم از این فرصت سواستفاده می‌کنند و خانواده‌ها را داغدار می‌کنند».

ابوبکر قاسمی افزود: «اکنون که فرزندم به خانه بازگشته است، خاطرات تلخ خود را تعریف می‌کند. او از بی‌اخلاقی‌ها، تعارض‌ها، تناقض‌ها و سایر بی‌عدالتی‌ها در این گروه‌های مسلح خاطرات تلخی دارد که مایل نیست در این زمینه با کسی سخن بگوید. در مدت غیبت وی، مادر وی مریض شد و افسردگی حاد گرفت؛ اکنون اما بهتر است.

آیا سران حدکا و سایر گروه‌های مسلح نیز فرزندان خود را در کوهستان بزرگ می‌کنند یا اروپا؟ اگر فرزند من کشته می‌شد حدکا پاسخ می‌داد؟ در هر صورت خوشحال هستیم که او اکنون بازگشته و به سربازی اعزام شده است. اکنون خیال ما راحت است و هفته‌ای چند با کریم با مادرش صحبت می‌کند. من خوشحالم پسرم سرباز کشورم است نه عضو گروه‌های مسلح وابسته به بیگانگان».

گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشتر ماجرای تلخ ربایش چندین کودک توسط شبه‌نظامیان دموکرات را منتشر کرده بود (اینجا را بخوانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب