ترکیه از عراق «انتظار دارد» پ.ک.ک را سازمان تروریستی معرفی کند

  • ۷ ماه قبل

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در ۲۲ آگوست در سفر به بغداد از عراق خواست که حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

فیدان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود فواد حسین گفت: «ما از عراق انتظار داریم که به خاطر دوستی و برادری، پ‌.ک‌.ک را به‌عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد. نباید اجازه دهیم که سازمان تروریستی پ‌.ک‌.ک که دشمن مشترک ترکیه و عراق است، روابط دوجانبه ما را مسموم کند. نمی‌توانیم بپذیریم که پ‌.ک‌.ک حاکمیت عراق را به چالش بکشد».

این مقام ترکیه‌ای همچنین مدعی شد که پ‌.ک‌.ک به دنبال این است که عراق را با «کریدور تروریستی» به سوریه پیوند دهد.

حسین در پاسخ به اظهارات فیدان با بیان اینکه «امیدواریم راه‌حلی پیدا کنیم» افزود: بغداد توسعه روابط دوجانبه را از طریق گفتگوهای مستمر با دولت و وزارتخانه­‌های ترکیه در اولویت قرار می­‌دهد». عراق غالبا شکایت کرده است که حملات هوایی ترکیه در شمال عراق نقض حاکمیت این کشور است. گفتنی است از زمان شدت گرفتن حملات ترکیه به پ.ک.ک در شمال عراق، صدها روستا تخلیه شده‌اند و هزاران نفر نیز آواره شده‌اند. ترکیه به بهانه حضور پ.ک.ک، حاکمیت ملی عراق و تمامیت ارضی این کشور را نقض کرده است.

گفتنی است پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز قرار دارد. سفر دیپلمات ارشد ترکیه به عراق، پیش از سفر آتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور انجام می­‌شود که انتظار می­رود وی خواسته­‌هایی را درباره پ.ک.ک مطرح کند و در مورد ازسرگیری صادرات نفت از منطقه نیمه خودمختار کردستان عراق از طریق بندر جیهان در ترکیه گفتگو کند.  آنکارا در ماه مارس و به دنبال حکم اتاق بازرگانی بین‌المللی در پاریس که با بغداد همراهی کرد و تصمیم گرفت که تمام صادرات نفت باید از طریق شرکت دولتی بازاریابی نفت SOMO انجام شود، دریافت محموله‌های نفت از منطقه شمال عراق را متوقف کرد. همچنین این حکم آنکارا را به خاطر صادرات غیرمجاز نفت از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ملزم به پرداخت غرامت به بغداد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب