پاسخ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به فرافکنی حامیان پژاک؛ فساد و ناکارآمدی دولت ایران، مجوز جنایات پژاک نیست

  • ۲ سال قبل

بعد از انتشار دو بخش از مواضع دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در نقد سخنان سیامند معینی، رئیس گروه تروریستی پژاک و بازتاب گسترده آن در رسانه‌های کُردی و فضای مجازی (بخش اول و بخش دوم) و همچنین انتشار سریالی اسناد ناپدیدسازی کودکان کُرد ایرانی در پژاک به قلم یکی از اعضای سابق این گروه (اینجا را بخوانید)،چنانچه انتظار می‌رفت رسانه‌های وابسته به پژاک و شخص مجرمی که کودکان را فریب داده و در قندیل تحویل گروه تروریستی پژاک می‌دهد، با فرافکنی سعی داشتند مطالبات دیدبان را منحرف و سخن کذب خود را بیان کنند.

در این میان، فردی به نام کاوه سقزی که طبق اسناد منتشر شده توسط دیدبان و شهادت خانواده‌های کُرد ایرانی که فرزندانشان توسط شبکه وی ربوده و فریب داده شده‌اند، مسئول ربایش کودکان ایرانی است، در کانال تلگرامی خود سخنان مضحکی را بیان کرده است.

کاوه سقزی با کارنامه سیاه خود در فریب و ربایش کودکان ایرانی، فیلمی از یک کودک دستفروش ۵ ساله منتشر کرده و ضمن بیان اتهامات واهی به دیدبان (که قبلاً نیز برای آنها مستندی ارائه نکرده بود)، مدعی شده چون در ایران فقر و کودک کار وجود دارد، پس کسی نباید به جنایات پژاک بپردازد و ادعا کرده حرکت پژاک، آزادی‌خواهانه است!

دیدبان قصد مجادله با عناصر بدنام و بی‌سواد پژاک را که مسئول مرگ هزاران کُرد ایرانی هستند، ندارد. اما برای ثبت در تاریخ و تنویر افکار عمومی، تاکید می‌کند:

  1. همین که کاوه سقزی به اطلاعات مستند دیدبان واکنش نشان داده، نشان از صحت آنها و درستی اقدامات دیدبان دارد. این امر یعنی سیامند معینی و رسانه‌های وی، پاسخی برای قتل‌عام هزاران کودک کُرد ایرانی ندارند و برای فرافکنی، فرد بدنامی مانند سقزی را مسئول پاسخ به دیدبان کرده‌اند؛ آن هم پاسخی از جنس مغالطه، فرار از مسئولیت و ایجاد انحراف. لذا دیدبان اعلام می‌کند که با قدرت پیگیر سرنوشت کودکان کُرد ایرانی خواهد بود و باز هم به اظهارات کذب معینی خواهد پرداخت. ما در غیاب عملکرد قاطع و مناسب و به‌هنگام دولت ایران، خود را موظف می‌دانیم از حقوق همه کردهای ایرانی دفاع کنیم و باز هم به سراغ کودکان ناپدیدشده توسط پژاک و خانواده‌های آنها خواهیم رفت تا پژاک سرنوشت آنها را مشخص کند.
  2. دیدبان بارها به صراحت انتقاد خود را از عملکرد دولت ایران در ماجرای بحران آب خوزستان، کشتار کولبران، عدم توسعه مناطق مرزی و… اعلام کرده است. ما اعتقاد داریم «ننگ و نفرین بر کسانی که کشور را در شرایطی قرار داده‌اند که کودکی در مترو دستفروشی کند». ما اعتقاد داریم دولت ایران از بحران عمیق کارآمدی و پاسخ به نیازهای مشروع مردم رنج می‌بَرد. اما آیا این موارد، از خباثت و جنایت‌های پ.ک.ک و پژا‌ک کم می‌کند؟ آیا دست‎‌فروشی دختربچه ۵ ساله در مترو، تن‌فروشی زنان جوان، فقر و بیکاری، مجوزی برای پژاک است تا اسرین محمدی ۱۳ ساله را برباید و به کشتن بدهد؟ آیا فقر و فساد در ایران، مجوزی برای پژاک است تا از کولبران اخاذی کند؟ چون در ایران، ۳۰ میلیون نفر مشکل اقتصادی دارند، پژاک باید از کارگاه تولیدی اخاذی کند؟ چون در دولت ایران، فساد وجود دارد، پژاک باید کودکان کُرد ایرانی را فریب دهد و به کوهستان قندیل اعزام کند؟
  3. دیدبان بر خلاف سقزی و معینی، وجدان دارد و از فقر و فساد در ایران، عمیقاً ناراضی است. همانطور که از فریب و ربایش و به کشتن دادن و ناپدیدسازی کودکان کُرد ایرانی توسط پ.ک.ک و پژاک، خشمگین است. ما منتقد عملکرد دولت ایران در ماجرای کولبران هستیم و مخالف اخاذی از کولبران توسط پژاک نیز می‌باشیم. ما کودکان کار را قربانی ناکارآمدی، فقر و تبعیض در ایران می‌دانیم و کودک‌سربازی را سیاست رسمی پژاک/پ.ک.ک و جنایت توصیف می‌کنیم.
  4. اگر فقر و فساد و ناکارآمدی در ایران وجود دارد، اگر کولبران در مناطق مرزی هدف قرار می‌گیرند و اگر روستای مرزی امنیت ندارد که امثال سقزی و شبکه وی کودکان را می‌ربایند، دولت ایران قطعا مقصر است. اما پژاک نیز بی‌گناه نیست و بیش از دولت، تقصیر دارد. چه گروهی با اخاذی، سبب تعطیلی کارخانه‌ها و بنگاه‌های کوچک و اجبار جوانان به کولبری شده است؟ پژاک! کدام گروه با اخاذی از کولبران، آنها را به سمت مسیرهای خطرناک و ناامن سوق می‌دهد؟ پژاک! کدام گروه مدعی حقوق کردها است، اما بیشترین قربانیان اقدامات وحشیانه آن، کردها هستند؟ پژاک! کدام گروه هتل سلین را غارت کرد؟ پژاک! کدام گروه هزاران جوان و کودک کُرد را همانند گوشت بی‌دفاع در مقابل جنگنده‌های ترکیه به کشتن می‌دهد و حتی جنازه آنها را نیز در کوهستان رها می‌کند؟ پژاک! کدام گروه، راننده و امدادگر هلال احمر   را ترور کرد؟ پژاک! کدام گروه به سربازان غیرنظامی در آسایشگاه آن هم سربازان کُرد پلیس راهور، شبانه شبیخون زد و همه را قتل‌عام کرد؟ پژاک! کدام گروه به اذعان رئیس اروپانشین خود از کشورهای مختلف پول می‌گیرد؟ پژاک! این سوالات و جواب ثابت آن، بسیار طولانی خواهد بود…
  5. پژاک با مردم صادق نیست. به همین دلیل مشروعیت و محبوبیت ندارد. جلسه اخیر رئیس پژاک، در کلاب‌هاوس با آن حجم از تبلیغات، فقط ۲۵۰ شنونده داشت! زیرا پژاک، مردم را هدف قرار داده است. اعضای پژاک در میان مردم کُرد، راهزن و بچه‌دزد خطاب می‌شوند. اتفاقاً انتقاد دیدبان از دولت ایران، به دلیل مماشات و بی‌عملی در برابر اقدامات تروریستی پژاک است. دولت ایران باید از حقوق اتباع خود دفاع کند. دولت باید در برابر اقدامات یک گروه تروریستی، که دست‌ساز پ.ک.ک است، قاطع باشد. جنگ پ.ک.ک با ترکیه، ارتباطی با کردهای ایران ندارد و دولت ایران باید از حقوق اتباع خود در پژاک، دفاع نماید.
  6. ما کماکان به رویکرد حقوقی، فنی و غیرسیاسی خود ادامه خواهیم داد و همچنان به بررسی و افشای جنایات پژاک و سایر اقدامات ضدحقوق بشری علیه کردها در ۴ بخش غرب آسیا خواهیم پرداخت. ما صدای خانواده‌های بی‌صدای کُردی خواهیم بود که بر اثر اقدامات پژاک و پ.ک.ک و البته سایر گروه‌های مسلح کُردی، نابود شدند…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب