سیامند معینی و لزوم پذیرش مسئولیت جنایات و اقدامات غلط پژاک/ بخش دوم

  • ۲ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، دوشنبه شب، سوم آبان ۱۴۰۰، آقای سیامند معینی، رئیس مشترک گروه مسلح و شبه‌نظامی پژاک (شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک) که از قلب اروپا مشغول فعالیت علیه جمهوری اسلامی است و خود را از خطرات حضور در کوهستان سرد قندیل دور کرده و صرفاً جوانان کُرد را به کشتن می‌دهد در نشست مجازی بر بستر کلاب‌هاوس حضور پیدا کرد. در این نشست چند خبرنگار همسو با وی و عده معدودی از حامیان پژاک و سایر گروه‌های مسلح حضور داشتند که همین امر نشان از محبوبیت وی و گروه مسلح تحت امر او دارد.

به دلیل طولانی بودن سیاهه اقدامات تروریستی پژاک، دیدبان در این بخش از «نقد سخنان آقای معینی» صرفاً به مبحث اخاذی‌های پژاک اشاره خواهد کرد. دیدبان در بخش اول نقد سخنان رئیس گروه پژاک، اظهارات کذب وی در مورد کودک‌سرباز را بررسی کرده بود (لینک زیر).

 

سیامند معینی و لزوم پذیرش مسئولیت جنایات و اقدامات غلط پژاک/ بخش اول

 

آقای معینی در یکی از مباحث خود اشاره کرده که «اخاذی از کولبران دروغ است» و مدعی شده «پژاک تاکنون یک تومان از کولبران اخذ نکرده است، اگر کولبری پیدا شد که پژاک از او پول اخذ کرده باشد من آماده هستم مسئولیت آن را بر عهده بگیرم».

در مورد این سخنان عاری از حقیقت، صرفا به چند نکته اشاره می‌شود:

۱٫ پژاک، به عنوان یک گروه مسلح و تروریستی (نه صرفا از دید جمهوری اسلامی، بلکه از دید قوانین بین‌الملل و کشورهای مختلف) تامین مالی خود را از چه طریقی انجام می‌دهد؟ کار شرافتمندانه، توزیع و تولید مواد مخدر، وابستگی به کشورهای مختلف یا اخاذی؟ اگر پژاک، اخاذی نمی‌کند، از کجا پول می‌گیرد؟ از پ.ک.ک؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا معینی ادعا می‌کند که مستقل از پ.ک.ک است؟ اگر پژاک اخاذی نمی‌کند، از راه مواد مخدر و مزدوری عربستان و اسرائیل و آمریکا خود را تامین می‌کند؟ همه ساکنان مناطق مرزی، فعالان اقتصادی در روستاها و… می‌دانند پژاک، برای اخاذی تیم‌های ترور خود را روانه ایران می‌کند و صاحبان صنایع و افراد ثروتمند را تهدید می‌کند و پول و باج می‌گیرد.

آقای معینی بهتر است ماجرای هتل سلین را در سایت دیدبان مطالعه کند. همه می‌دانند بخشی از تامین مالی پژاک از راه اخاذی از کولبران، قاچاقچی‌ها، صاحبان سرمایه و کسب و کار و شهروندان صورت می‌گیرد که پژاک با وقاحت آن را گمرکی و یارمتی (کمک) می‌نامد.

۲٫ آقای معینی در اروپا با وقاحت، سند و مصداق در مورد اخاذی می‌خواهد.

 

 

سوران اختر ثمر برای چه توسط نیروهای پژاک کشته شد؟ آیا وی کولبر نبود؟ آیا معینی بازتاب این جنایت پژاک را در رسانه‌های مختلف و حتی مخالف جمهوری اسلامی ندیده است یا عادت دارد دروغ بگوید؟ بارها و بارها در سایت دیدبان، از عملکرد دولت ایران انتقاد شده است. بارها به دولت ایران تذکر داده شده که شلیک بدون ضابطه به کولبران و قتل آنها مصداق جنایت است. چه کسی باید به معینی، جنایات پژاک در حق کولبران را یادآوری کند؟ آیا وی مستند «کردستان طلای زرد» را ندیده و خبر ندارد صدها فعال اقتصادی، از تجربیات خود در مورد اخاذی‌های کولبران سخن گفتند؟ این موارد، مصداق نیستند؟

۳٫ نکته پایانی؛ پژاک به عنوان گروه مسلحِ تروریستی، قطعا بر اخاذی، توزیع مواد مخدر و هر نوع روش غیرقانونی دیگری برای تامین مالی متکی است و اظهارات معینی، ذهنیت مردمِ آسیب‌دیده را تغییر نخواهد داد. اگر کردستان، هنوز مشکل توسعه و رفاه دارد، اگر هنوز کولبران، وجود دارند و در زمستان، یخ می‌زنند، اگر هنوز سرمایه و سرمایه‌گذار از کردستان فرار می‌کند، اگر هنوز راه و زیرساخت مناسب در کردستان وجود ندارد و …، یکی از علل اصلی آن، پژاک و اخاذی‌های این گروه است. با حضور پژاک، توسعه رخ نمی‌دهد. راه مناسب ساخته نمی‌شود؛ کارگران روستایی در مرغداری و هتل و.. امنیت جانی و مالی ندارند و….

برای توسعه کردستان، باید بساط تروریسم پژاک برچیده شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب