سیامند معینی و لزوم پذیرش مسئولیت جنایات و اقدامات غلط پژاک/ بخش اول

  • ۲ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، دوشنبه شب، سوم آبان ۱۴۰۰، آقای سیامند معینی، رئیس مشترک گروه مسلح و شبه‌نظامی پژاک (شاخه گروه تروریستی پ.ک.ک) که از قلب اروپا مشغول فعالیت علیه جمهوری اسلامی است و خود را از خطرات حضور در کوهستان سرد قندیل دور کرده و صرفاً جوانان کُرد را به کشتن می‌دهد در نشست مجازی بر بستر کلاب‌هاوس حضور پیدا کرد. در این نشست چند خبرنگار همسو با وی و عده معدودی از حامیان پژاک و سایر گروه‌های مسلح حضور داشتند که همین امر نشان از محبوبیت وی و گروه مسلح تحت امر او دارد.

سیامند معینی در این نشست، ادعاهایی عجیب مطرح کرده است که هر فرد منصف و آگاهی به مسائل کُردی و حقوق بشر (حتی در صورت مخالفت با جمهوری اسلامی و اقدامات ترکیه در شمال عراق و سوریه) به کذب بودن آنها شهادت خواهد داد.

اما چون پاسخ به این سخنان عاری از حقیقت، وظیفه نهادهای حقوق بشری است و دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نیز در حدود ۳ سال فعالیت خود بارها اقدامات مسلحانه، تروریستی و اخاذی‌های پژاک را مستند کرده است؛ دیدبان و شورای اجرایی آن بر خورد لازم می‌بینند به این سخنان پاسخ دهند تا آقای معینی بیشتر با اقدامات گروه خود آشنا شود.

زیرا ایشان در اروپا ساکن هستند و نیروی تحت امر وی در مناطق مرزی و صعب‌العبور ایران در غرب و شمالغرب کشور، مشغول ربایش کودکان، فریب جوانان، اخاذی، ترور و هرنوع اقدام خلاف اصول حقوق بشر و حقوق بین‌الملل هستند.

به دلیل طولانی بودن سیاهه اقدامات تروریستی پژاک، دیدبان در این بخش از «نقد سخنان آقای معینی» صرفاً به مبحث کودک‌سرباز و ربایش و فریب کودکان اشاره خواهد کرد و در روزهای آتی نیز به نقد سخنان وی در مورد اخاذی‌های پژاک و رابطه این گروه با کشورهای منطقه می‌پردازد.

پژاک؛ همان پ.ک.ک است و پ.ک.ک؛ یعنی ترور و آسیب به کردها در سراسر جهان

آقای معینی در یکی از مباحث خود اشاره کرده که پژاک کاملا مستقل است و هیچگونه وابستگی به پ.ک.ک ندارد. دیدبان اعتقاد دارد این سخن را یک کودک ۵ ساله کُرد در ۴ بخش کردستان نیز رد می‌کند. در واقع، برخی سخنان و ادعاها آنقدر مضحک هستند که امکان تکذیب و نقد ندارند.

پژاک و نیروهای آن خود را فدایی  عبدالله اوجالان می‌دانند، در تمام جلسات این گروه کذایی در کوهستان، عکس اوجالان وجود دارد. اعضای پژاک بارها در شبکه‌های اجتماعی، سایت رسمی گروه و خبرگزاری فرات، کانال‌های تلگرامی و… خود را «آپوچی» توصیف کرده‌اند و به راه اوجالان (مکتب ترور) اشاره داشتند. پژاک، یعنی پ.ک.ک و پ.ک.ک یعنی پژاک؛ پ.ک.ک طبق اعلام همه موسسات مطالعاتی، حقوق بشری و اندیشکده‌ها، کشورهای اروپایی و آمریکا، به سان یک اختاپوس چندین شاخه دارد که شاخه ایرانی پژاک است.

اعضای پژاک، از کردهای ایران و ترکیه هستند. اولین فرمانده این گروه، عثمان اوجالان بوده که برادر عبدالله اوجالان است. پس پژاک، به پ.ک.ک وابستگی مالی، فکری، ایدئولوژیک و عقیدتی دارد. این دو گروه در واقع، یک گروه هستند و در یک منطقه جغرافیایی، فعالیت دارند. چگونه پژاک؛ جدا از پ.ک.ک است؟ اگر پژاک از پ.ک.ک جدا است؛ پول و امکانات و اسلحه خود را از کجا به دست آورده است؟ عربستان سعودی، اسرائیل یا از راه سرقت و اخاذی؟

 

قطعنامه‌ی پایانی پنجمین کنگره‌ی حزب حیات آزاد کوردستان- PJAK 24.10.2016 |  پلاتفۆرمی زاگرۆس

 

پس اثبات شد که پژاک، یعنی پ.ک.ک و این دو گروه، نقش بسزایی در ناامنی، عدم توسعه، کشته شدن جوانان و کودکان کُرد ایرانی و… دارند.

در واقع، هر اتفاقی برای کودکان و اتباع ایران در جنگ احمقانه ترکیه و پ.ک.ک رخ می‌دهد، مهمترنی مقصر آن پژاک/ پ.ک.ک هستند. لذا مسئول حضور کودکان در ساختار نظامی پ.ک.ک/ پژاک، آقای سیامند معینی، دوستان و همکاران وی و گروه تحت امر ایشان است. با این توضیحات، چند سوال در مورد اظهارات عجیب و کذب معینی (عدم حضور کودکان و افراد زیر ۱۸ سال در پژاک) مطرح می‌شود که مناسب است ایشان در نشست بعدی به آنها پاسخ بدهند.

  1. ایشان گفتند «پژاک بچه‌های زیر ۱۸ سال را در فعالیت‌های نظامی مورد استفاده قرار نمی‌دهد و من از حضور بچه‌های زیر ۱۸ سال اطلاع ندارم». اولاً این چه مدل فرماندهی است که یک نفر در اروپا برای کردهای ایران و حقوق آنها نسخه می‌پیچد؟ اگر آقای معینی واقعا نگران حقوق کردهای ایران است، چرا خودش به همراه همسر و خانواده‌اش در کوهستان، مسلح نمی‌شوند تا با رژیم ایران مبارزه کنند؟ کشته شدن و زندگی در غار و سرما و خطر مرگ و دفن شدن در بهمن، صرفاً برای کودکان دیگران خوب است؟ اگر جنگ با رژیم ایران، آرمان «سیامند معینی» است، چرا در اروپا نشسته است؟ وقتی سیامند معینی در اروپا سخنرانی می‌کند، معلوم است که از جنایات پژاک و وجود صدها و بلکه هزاران کودک زیر ۱۸ سال در پژاک، اطلاع نداشته باشد.
  2. ثانیاً مگر پژاک مدعی نیست که برای دفاع از حقوق کردهای ایران ایجاد شده است؟ پس چرا کودکان و نوجوانان کرد ایرانی را ربوده و آنها را برای جنگیدن به ترکیه، عراق و سوریه می‌فرستد؟ چه تعداد از این کودکان در این جنگ و خونریزی جان خود را از دست داده‌اند؟ آقای معینی در مورد محل دفن این کودکان چرا ساکت هستند؟ چرا به طور دقیق در مورد علت مرگ، سرنوشت جنازه و … این کودکان، شفاف‌سازی نمی‌کند؟
  3. آقای معینی بهتر است برای آگاهی از عمق جنایات پژاک در حق کودکان کُرد ایرانی، چند سایت حقوق بشری را مرور کنند. این سایت‌ها شاید در کوهستان قندیل ممنوع باشد؛ اما در اروپا قابل دسترسی است! پرونده ربایش و قتل اسرین محمدی دختر بچه ۱۳ ساله اهل سردشت، اولین بار در دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، مطرح و رسانه‌ای شد. آیا دختربچه ۱۳ ساله، زیر ۱۸ سال محسوب نمی‌شود؟ آیا آقای معینی سایت فرات (وابسته به سازمان خود یعنی پ.ک.ک) را مرور نمی‌کنند و نمی‌بینند که هر روز با افتخار عکس کودکان کشته شده در جنگ پ.ک.ک با ترکیه را منتشر می‌کند؟
  4. نکته جالب سخنان معینی آنجا است که وی از اروپا در حال سخنرانی است. آیا وی نمی‌داند اروپا و آمریکا، پ.ک.ک و پژاک را به عنوان گروهی مسلح و تروریستی، اعلام و طبقه‌بندی کرده‌اند؟ این اعلام، به دلیل فعالیت‌های انسان‌دوستانه پژاک/ پ.ک.ک رخ داده است یا اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر؟
  5. آقای معینی اطلاع ندارد که کاوه سقزی، مسئول شبکه فریب، ربایش و قاچاق کودکان کُرد ایرانی، در کانال تلگرامی خود بارها به عضویت و هواداری از پژاک افتخار کرده است؟ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، صوت و سیاهه اقدامات وی در مورد ربایش کودکان را منتشر کرده است (اینجا را بخوانید)
  6. آقای معینی! کمال محمدی، طبق گفته سایت رسمی شما متولد سال ۱۹۹۰ و در سال ۲۰۰۶ جذب پژاک شده است؛ آیا ۱۶ سال سن برای عضویت در یک گروه تروریستی و مسلح، نقض اصول حقوق بشر نیست؟

 

 

در پایان این بخش، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بار دیگر اعلام می‌کند که:

۱٫ پژاک، یعنی پ.ک.ک و پ.ک.ک یعنی پژاک و این دو یعنی ناامنی، ترور و خشونت و عدم توسعه در کردستانات ایران؛ البته دولت ایران نیز در عدم پیگیری توسعه، عدم برخورد دقیق با اقدامات پژاک و… قطعا مقصر است؛ اما کوتاهی دولت ایران، نافی مسئولیت کیفری و حقوقی پژاک، پ.ک.ک و آقای معینی نیست!

۲٫ مبحث کودک‌سرباز در پژاک و پ.ک.ک، آنقدر واضح است که پرداختن به آن در این یادداشت، بیش از این مطلوب نیست. کافی است آقای معینی و دوستان وی در کلاب‌هاوس، سایت دیدبان را مرور کنند تا با لیستی از کودکان کشته شده و مفقود در پ.ک.ک/ پژاک آشنا شوند تا ادعا نکنند «از وجود افراد زیر ۱۸ سال، اطلاعی ندارند». کافی است کلمه «کودک‌سرباز» را جست‌وجو کند.

۳٫ اگر معینی و پژاک در ادعای خود صداقت دارند- که ندارند- باید کودکان را آزاد کنند؛ محل دفن و علت مرگ کودکان کشته شده را به طور شفاف و دقیق اعلام نمایند و اجازه دیدار خانواده‌ها با فرزندان خود را صادر کنند. اگر آقای معینی تاکنون از این وضعیت وخیم ربایش کودکان آگاهی نداشته است؛ اکنون مطلع است و باید با عاملان این جنایت برخورد کند. دولت ایران، کوتاهی کرده؛ امیدواریم پژاک با عاملان این جنایت، برخورد کند. هرچند سابقه معینی و پژاک، در این زمینه چندان روشن نیست.

۴٫ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در هفته آتی، به نقد بخش‌های بعدی اظهارات مضحک و سراسر کذب آقای معینی خواهد پرداخت. البته بر خلاف ایشان؛ کاملا مستند…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب