افزایش تعداد کودک‌سربازان توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه

  • ۹ ماه قبل

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از یک سوم موارد به‌کارگیری کودکان به عنوان سرباز در سوریه به نیروهای SDF (نیروهای کُرد سوریه دموکراتیک) مورد حمایت آمریکا نسبت داده می­‌شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل که در ۲۸ ژوئن منتشر شد، گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا و ترکیه در سوریه به‌طور فزاینده‌ای افراد زیر سن قانونی را به­‌کار می­‌گیرند. این گزارش ادعا می‌کند تعداد کودکانی که از سال ۲۰۲۰ توسط شبه‌نظامی‌­ها در این کشور به­‌کار گرفته شده‌اند به بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیده است. این گزارش می‌افزاید در میان گروه‌هایی که کودکان را به‌خدمت می‌گیرند، شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت آمریکا، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) هستند که با همکاری نیروهای اشغالگر واشنگتن بر کنترل میادین نفتی سوریه نظارت می‌کنند.

سازمان ملل مدعی است که بیش از ۶۰۰ مورد از موارد به‌­کارگیری کودکان در سوریه به نیروهای دموکراتیک سوریه و گروه‌های کُرد مرتبط در این کشور نسبت داده می­‌شود. این در حالی است که نیروهای دموکراتیک سوریه در سال ۲۰۱۹ توافقنامه‌ای را با سازمان ملل برای پایان دادن به کودک‌سربازی امضا کردند.

بیش از ۶۰۰ مورد به­‌کارگیری کودک نیز به ائتلاف گروه‌های شبه‌نظامی ارتش ملی سوریه (SNA) مورد حمایت ترکیه نسبت داده شده است که طی سال‌ها جنگجویانی از چندین گروه افراطی از جمله داعش را در خود جای داده است. علاوه بر این، سازمان ملل اذعان می­‌کند که هیئت تحریر الشام (HTS) که قبلاً به عنوان جبهه النصره وابسته به القاعده شناخته می­شد، بیش از ۳۸۰ خردسال را به‌­کار گرفته است. گفته می‌شود که ۲۵ مورد نیز در میان نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان متحد آن ثبت شده است.

بسام الاحمد، مدیر اجرایی نهادی غیردولتی به‌نام «حقیقت و عدالت»، گفت که در برخی موارد، کودکان به اجبار در گروه‌های مسلح به­‌کار گرفته می­‌شوند. وی افزود برخی به‌دلیل اعتقادات مذهبی یا عقیدتی به عضویت در‌می‌آیند، در حالی که برخی دیگر برای حقوقی که بسیار مورد نیاز خودشان یا خانواده‌هایشان است، به این گروه­‌ها می‌پیوندند.

احمد مدعی شد که برخی از کودکان حتی به عنوان مزدور در جنگ‌­های خارجی به خارج از کشور فرستاده می­‌شوند. نام‌نویسی کودک­‌سربازان در بسیاری از درگیری­‌های سوریه موضوعیت داشته است. در مدت تلاش­ برای جذب نیرو در جبهه النصره بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، که عمدتاً توسط روحانی سعودی عبدالله المحیسنی رهبری می‌شد، تعداد زیادی از نوجوانان در میان هزاران نفری بودند که برای مبارزه با ارتش سوریه نام‌نویسی کردند که بسیاری به مأموریت­‌های انتحاری فرستاده شدند.

در سال ۲۰۱۶، از اعضای جنبش نورالدین زینکی، یک گروه مسلح تحت حمایت ایالات متحده، در حال بریدن سر یک پسر بچه ۱۲ ساله به نام عبدالله عیسی فیلمبرداری شد که به ادعای آنها یکی از مبارزان شبه‌نظامیان حامی دولت سوریه بوده است.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد استفاده از کودکان در سوریه و در ساختار نظامی، همچنان وجود دارد و در این میان، گروه‌های کُرد متحد آمریکا که به پ.ک.ک وابسته هستند، رتبه اول را در استفاده از کودک‌سربازان به خود اختصاص داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب