هشدار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران؛ دولت ایران، مسئول حفظ جان مردم کُرد در مرزهای غربی و شمال غرب کشور است

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در استان‌های کردنشین غرب و شمال غرب کشور، خطر سرایت ویروس کرونا از نقاط مرزی در عراق به داخل ایران بسیار افزایش یافته است و هرگونه عدم کنترل جدی مرزها، می‌تواند مناطق کردنشین ایران را نیز درگیر نماید (اینجا را بخوانید).

منابع محلی مورد وثوق دیدبان به خبرنگار ما گفته‌اند که برخی رابطان پژاک، در این زمینه فعالیت داشته‌اند. آنها با ورود غیرقانونی به داخل مرزهای ایران برای اخاذی و تامین آذوقه نیروها در زمستان سرد منطقه، عملا ویروس را به داخل مناطق کردنشین سرایت داده‌اند (اینجا را بخوانید). این امر توسط دولت اقلیم نیز تایید شده است و اقلیم کردستان به همین دلیل مدارس و دانشگاه‌ها را نیز تعطیل کرده است. نیروهای فراری از پژاک و پ.ک.ک که به سلیمانیه و اربیل گریخته‌اند؛ ضمن تایید عدم رعایت مسائل بهداشتی در این دو گروه، اعلام کرده بودند که در پنجوین تست نیروهای پژاک و پ.ک.ک، مثبت اعلام شده است.

به همین دلیل دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ضمن هشدار جدی به خانواده‌ها در روستاهای مرزی از آنها می‌خواهد مسائل بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند. دیدبان از طریق مراجع رسمی و رسانه‌ای نیز به دولت ایران اعلام کرده است که با توجه به عدم رعایت بهداشت در مقرهای پژاک و پ.ک.ک در کوهستان قندیل و تردد غیرقانونی آنها به داخل ایران، احتمال شیوع ویروس کرونا در مناطق کردنشین بسیار زیاد است و در این زمینه باید تدابیر جدی به خصوص در مناطق مرزی و مبادی ورودیِ غیررسمی اندیشیده شود. رصد دائمی کارشناسان دیدبان در مورد مسیرهای تردد کولبران و همچنین محل فعالیت و اخاذی توسط نیروهای پژاک، نشان می‌دهد که اعضای پژاک و پ.ک.ک، ضمن ابتلا به کرونا، وارد روستاهای مرزی شده‌اند.

دولت ایران وظیفه دارد اولا مبادی رسمی و غیررسمی و نقاط مرزی و همچنین مسیر تردد کولبران را نیز در لیست بررسی‌های پزشکی و تست ویروس قرار دهد. ثانیا باید با قدرت با رابطان پژاک که جوانان را به بهانه تحصیل در اروپا فریب داده و به مقرهای پژاک در پنجوین منتقل می‌کنند، برخورد شود. متاسفانه، اطلاعات واصله نشان می‌دهد تنی چند از نیروهای فراری پ.ک.ک و پژاک که به ایران وارد شده‌اند؛ هیچگونه تست و قرنطینه را تجربه نکرده‌اند و بدون مشکلی در حال تردد در روستاهای مرزی و بدون امکانات هستند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، از دولت و نهادهای مسئول و دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت می‌خواهد همه تمرکز خود را بر شهرهای بزرگ و مرکزی متمرکز نکرده و نقاط مرزی را نیز مورد پالایش جدی قرار دهند. این امر به ویژه زمانی مهم است که بدانیم کشورهای اطراف ایران مانند عراق، افغانستان و پاکستان، فاقد تجیهزات و امکانات پیشرفته پزشکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب