جنایت جدید پ.ک.ک و پژاک؛ اعلام خبر کشته شدن عضو ایرانی بعد از ۱۵ ماه

  • ۹ ماه قبل

این فرد کشته‌شده، دقیقا در چندسالگی و چطور عضو پ.ک.ک شده است؟

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از فرات‌نیوز وابسته به گروه مسلح و ستیزه‌جوی پ.ک.ک/ پژاک، یک عضو ایرانی این گروه بر اثر آنچه که سانحه خوانده شده است، در سپتامبر ۲۰۲۲ کشته شده و این گروه بعد از حدود ۱۵ ماه از مرگ وی، در خبری مبهم و کوتاه، مرگ وی را تایید کرده است.

این رسانه، در توضیح مرگ این عضو ایرانی پ.ک.ک نوشته است: «در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲ عگید چَمَزی درحالی که مشغول وظایف انقلابی خویش بود و در منطقه آسوس قصد داشت از رودخانه زاپ کوچک عبور کند، با یک حادثه طبیعی روبرو شد و با غرق‌شدن در آب رودخانه کشته شد».

پ.ک.ک مشخصات این فرد را به شرح زیر اعلام کرده است:

نام و نام خانوادگی: رحیم غلامی

اسم سازمانی: عگید چمزی

زمان و محل پیوستن: ۱-۱- ۲۰۱۹ ایلام

زمان و محل کشته شدن: ۱۸- ۹- ۲۰۲۲ آسوس

در مورد این فرد و این شیوه اطلاع‌رسانی پ.ک.ک و پژاک، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها نکات مهم فنی و حقوقی خود را بیان کرده است. اما همچنان چند سوال مهم باقی مانده است.

  1. پ.ک.ک چرا سال دقیق تولد اعضای خود را اعلام نمی‌کند؟ در صورت اعلام دقیق و حقیقی سال تولد، می‌توان سن اعضای پ.ک.ک را هنگام عضویت محاسبه کرد. آیا پ.ک.ک همچنان به جذب کودک‌سربازان ادامه می‌دهد؟ این فرد کشته‌شده، دقیقا در چندسالگی و چطور عضو پ.ک.ک شده است؟
  2. یک فرد بالغ در زمان مرگ، چگونه باید در یک رودخانه غرق شده باشد؟ مگر نه اینکه پ.ک.ک مدعی است اعضای این گروه، چریک‌های لایقی هستند و آموزش حرفه‌ای دیدند و در برابر ارتش عضو ناتو ایستاده‌اند، پس چگونه اعضای آن در رودخانه غرق می‌شوند؟
  3. اکنون جسد این عضو ایرانی پ.ک.ک کجاست؟ اگر واقعا در رودخانه غرق شده باشد، آیا جسد وی پیدا شده است؟ اگر پیدا نشده، پ.ک.ک از کجا می‌داند که این فرد جان خود را از دست داده است؟
  4. چرا خبر مرگ اعضای ایرانی پ.ک.ک/ پژاک، با تاخیر چند ماهه و بعضا چندساله اعلام می‌شود؟ آیا آنها واقعا کشته شده‌اند؟ آیا ممکن است قربانی تسویه‌حساب سازمانی و اعدام درون‌گروهی شده باشند؟ اگر این افراد در جنگ با ترکیه کشته شده‌اند، جسد آنها در اختیار خانواده این افراد قرار گرفته است؟
  5. چرا پ.ک.ک در مورد تعداد تلفات دقیق خود به صورت شفاف اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟ چرا باید یک فرد در پ.ک.ک، دچار حادثه طبیعی شده باشد؟ حادثه طبیعی یعنی سقوط از ارتفاع؟ واقعا این عضو ایرانی پ.ک.ک، کشته شده یا قصد فرار داشته و در رودخانه انداخته شده است؟
  6. پژاک و پ.ک.ک، در رویه‌ای تاسف‌بار، علاوه بر ربایش کودکان و نوجوانان ایرانی؛ خبر مرگ اعضای ایرانی را با تاخیر چند ماهه و چند ساله اعلام می‌کنند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها اعلام کرده است که خبرگزاری پ.ک.ک، دلیل مرگ این افراد را با صداقت اعلام نمی‌کند و عملا خانواده این افراد را در بیم و امید مرگ و زنده بودن اعضای ایرانی قرار داده و به این طریق، مرتکب جرم بزرگتری شده است. البته بنا به رصد کارشناسان دیدبان، این رویه پ.ک.ک، چند سالی است که آغاز شده و پایانی برای آن دیده نمی‌شود.
  7. آیا پژاک و پ.ک.ک قصد دارند پرونده این عضو را به دلایل مختلف مختومه کنند؟ آیا آنها باز هم دروغ می‌گویند تا خانواده این فرد دیگر پیگیر پرونده وی نباشد؟
  8. به‌راستی کدام گروه مدعی آزادی و نجات «خلق» این چنین نسبت به اعضای خود بی‌اهمیت است؟ کدام گروه مدعی آزادی و رعایت ارزش‌های انسانی و حقوق زنان، این چنین سیاست «ناپدیدی قهری» مردم از قومیت‌های مختلف به ویژه کردها را در پیش می‌گیرد؟ چرا ده‌ها نهاد به‌اصطلاح حقوق بشری فعال در حوزه کُردی، به هر نوع نقض حقوق بشر توسط دولت‌های منطقه توجه می‌کنند، جز ترور و قتل و ربایش و اخاذی توسط پ.ک.ک و پژاک؟ آیا این نهادها، پوشش حقوقی تروریسم پ.ک.ک هستند؟ آیا آنها ماهیتی سیاسی و نه حقوق بشری دارند؟

نکته پایانی

تاخیر در اطلاع‌رسانی نسبت به وضعیت اعضای پ.ک.ک به خصوص در رابطه با اینکه آیا زنده هستند یا خیر می‌تواند از مصادیق ناپدید شدگی اجباری باشد. موضوعی که از سال ۲۰۰۶ تا به حال به عنوان یک جرم بین‌المللی شناخته شده و مورد تاکید سازمان‌های بین‌المللی به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است؛ به طوری که اهمیت این موضوع در اسناد مختلفی از جمله «کنوانسیون حمایت از همه اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری» منعکس شده و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری، حتی تحت شرایطی آن را جنایت علیه بشریت به حساب آورده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا