بیانیه مهم دیدبان حقوق بشر کردستان ایران درباره اعتراضات مردم خوزستان

  • ۳ سال قبل

با توجه به اهمیت تحولات و اعتراضات مردم استان خوزستان در هفته گذشته در اعتراض به کم‌آبی، بحران مدیریت و ناکارآمدی دولت ایران در تامین نیازهای اولیه مردم و همچنین واکنش رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و سایر افراد و نهادهای مدعی حمایت از حقوق‌بشر و حقوق اولیه مردم ایران و اعراب خوزستان، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در این زمینه بیانیه مهمی به شرح زیر صادر کرده است:

«حدود یک هفته است که با توجه به بحران آب که خود ناشی از بحران مدیریتی و بی‌کفایتی در دولت ایران است، مردم استان خوزستان در اعتراض به کمبود آب، این کالای حیاتی، به عنوان بدیهی‌ترین حق انسانی خود به خیابان آمده و خواستار رسیدگی جدی و انقلاب توسعه و زیرساخت در این استان مهم شده‌اند. قابل قبول نیست این استان راهبردی و با آن مردمان مهربان و صبور، با آن ثروت خدادادی که کل ایران از آن بهره‌مند هستند، خود مشکل آب، برق، نفت و توسعه داشته باشد.

خوزستان با آن همه رودخانه دائمی و جلگه‌های همیشه حاصلخیز، چرا باید مشکل آب داشته باشد؟ این امر، نتیجه توسعه نامتوازن، سیاست‌های غلط مدیریتی و محیط‌زیستی در طی ۴ دهه گذشته است. وضعیت امروز آب و برق کشور، محرومیت کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، نتیجه بی‌کفایتی‌ها در سطوح بالای مدیریتی این کشور است. طرح‌های انتقال آب آن هم بدون پشتوانه کارشناسی و صرفاً برای بهره‌برداری پیمانکاران بزرگ دولتی، نتیجه‌ای جز ویرانی محیط‌زیست این کشور نداشته است.

با این شرایط، باید نگران اصل موجودیت ایران بود! ایران به عنوان یک سرزمین و کشور، فارغ از نظام سیاسی حاکم بر آن، اکنون به ویرانه‌ای می‌ماند که آب، همبستگی، محیط‍‌زیست، امید و انگیزه در آن باقی نمانده است. این کشور، باید وجود داشته باشد تا نظام سیاسی بتواند بر آن حاکمیت داشته باشد. وقتی ایران، از جمعیت و آب و محیط‌زیست تهی شد، چه فرقی دارد قدرت در دست کدام گروه بماند؟!

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، ضمن ابراز همدردی با اعراب غیور خوزستان و تاسف خود از وضعیت مدیریت کشور و تاکید ارائه خدمات ضروری به مردم ایران، بر چند نکته مهم تاکید می‌کند:

اول: اعتراض، حق مردم و تامین فضای اعتراض امن و بدون خطر، وظیفه حاکمیت جمهوری اسلامی است. نظام سیاسی، همانطور که برای مراسم سیاسی و ملی مانند سالگرد پیروزی انقلاب ۵۷ و حمایت از مردم فلسطین، امنیت مراسم را تامین می‌کند، موظف است امنیت معترضان آن هم معترضان به نبود آب آشامیدنی را تامین نماید. این بهانه که اغتشاش‌گران و تجزیه‌طلبان تروریست به مردم عادی و پلیس شلیک می‌کنند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. اعتراضات دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸ و پیشتر تابستان ۱۳۸۸ (فارغ از دلایل، انگیزه‌ها و نتایج) نشان داد حاکمیت باید اعتراض مردم را به رسمیت بشناسد و امنیت جانی و مالی معترضان را تامین کند. حاکمیت و رسانه‌های داخلی در چنبره اشتباهات خود گرفتار آمده‌اند. آنچه تروریست‌های تجزیه‌طلب در خوزستان (با سابقه سیاه حمله‌های تروریستی و همکاری با رژیم جنایتکار صدام حسین) از آن سواستفاده می‌کنند، اعتراضات مردم نیست؛ ناکارآمدی در سطوح ارشد کشور و مدیریت فاجعه‌بار ۴۰ سال گذشته است که این همه مصیبت و بلا بر سر محیط زیست ایران آورده است. مسئولان جمهوری اسلامی اگر نمی‌خواهند سواستفاده‌ از اعتراضات صورت بگیرد، باید دلیل اعتراض بشناسند و به دقت و ریشه‌ای برطرف کنند. حاکمیت جمهوری اسلامی، درست عمل کند، صدای مردم را بشنود، دیگر تروریست الاحوازیه و حامیان کثیف رسانه‌ای آن، فرصت عرض اندام ندارند. مردم چیز زیادی نمی‌خواهند؛ فقط آب! همین. اعتراض به ناکارآمدی، سردادن شعارهای تند و حتی توهین به پلیس، حق این مردم است. شاید رفتارهای هیجانی و خشن، درست نباشد، اما کاملاً طبیعی است. این مردم آب ندارند…

 

در مورد تروریست‌های رسانه‌ای مستقر در ایران‌اینترنشنال، بیشتر بخوانید:

ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی؛ شبکه‌ای متشکل از حامیان تروریست‌های تجزیه‌طلب

 

دوم: ما به عنوان یک نهاد حقوق بشری و منتقد وضعیت مناطق کردنشین، روزانه اخبار تلخ برخورد نظامی- امنیتی با کولبران و کولبری را منعکس کرده‌ایم. بارها تاکید کردیم که حق کولبران، شلیک نیست. در مورد حوادث خوزستان نیز اعتقاد داریم که هیچ دستگاه سیاسی امنیتی- نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند.‌ مدیریت آشوب، اعتراض و تنش خیابانی، آموزش و کارآمدی می‌خواهد. قرار نیست با اولین شعار و اعتراض مردم، گلوله جنگی شلیک شود.

سوم: نگاه رسانه‌های داخلی به این امر حقیقتا مایه تاسف است. یک هفته از اعتراضات مردمی آن هم در این حجم از بحران و بی‌کفایتی می‌گذرد، رسانه‌ای که خود را ملی لقب داده، چند برنامه کارشناسی و مطالبه‌گرانه پخش کرده است؟ چند رسانه به طور ریشه‌ای به اعتراضات مردم توجه کرده‌اند؟ از ایران‌اینترنشنال و بی.بی.سی فارسی تجزیه‌طلب، انتظاری نیست. رسانه‌های ایرانی که با پول مردم خوزستان تغذیه و رشد کرده‌اند، چند بار به سراغ مردم این منطقه رفته‌اند؟ اکنون نهادهای مختلف در حال گزارش هستند که با تانکر و رهاسازی آب و… در حال حل بحران هستند! آقایان و خانم‌های وابسته به جمهوری اسلامی! نمی‌شد این اقدامات دو هفته قبل و از موج‌سواری تروریست‌های شیک‌پوش مستقر در لندن صورت بگیرد؟ حتما باید کار به بحران و اعزام نیرو و شلیک در خیابان بکشد تا شما اقدام بکنید؟

چهارم: یک سوال ساده از حاکمیت جمهوری اسلامی! اگر مردم تهران، اصفهان، شیراز و تبریز و سایر شهرهای برخوردار از آب و برق و توسعه و کارخانه، یک هفته آب نداشته باشند، سکوت می‌کنند؟ صبوری مردم خوزستان را قدر بدانید! ۴ دهه است از حداقل‌های توسعه بی‌بهره هستند و تازه به خیابان آمده‌اند. این بحران، باید زنگ خطر توسعه نامتوازن و عدم توجه به مناطق مرزی مانند کردستان و خوزستان و سیستان باشد…
پنچم و پایانی: با خانواده کشته‌شدگان همدردیم. از اعتراض مردم حمایت می‌کنیم. به کارآمدی مسئولان به شدت مشکوک هستیم. اما تجزیه‌طلبی، حرکات مسلحانه، تفسیرهای مضحک و خطرناک قوم‌گرایانه و اجازه موج‌سواری به تروریست‌ها با ظاهرهای مختلف را به شدت محکوم می‌کنیم..»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب