یادداشت وارده: فساد حزب دموکرات کردستان عراق و سوالات بی‌پاسخ

  • ۳ سال قبل

طی سال‌های گذشته گروه‌های مختلف سیاسی و شبه‌نظامی در اقلیم سعی کردند که با شعارهای جذاب اما فاقد محتوا، مردم را فریب داده و سرمایه کردها را برای خود  وخانواده‌هایشان در خارج از کردستان عراق خرج کرده تا در صورت بروز هرگونه جنگ و درگیری، خانواده‌های آنان در اروپا و امریکا در رفاه باشند. واریز درآمد نفتی اقلیم به حساب‌های شخصی، ایجاد حکومت و پارلمان خانوادگی و سرکوب منتقدان، نشانه‌های این رویکرد است. کردها متوجه هستند که مرکز این نا‌امنی‌ها در کردستان، این شبه‌احزاب هستند. وظیفه آنها در این منطقه ناامن کردن منطقه و ایجاد جنگ و خشونت است. ثبات، توسعه، حقوق بشر و ارتباط صحیح با همسایگان برای این احزاب معنا ندارد. در واقع، در مناطق کردنشین در منطقه خاورمیانه، گروه‌ها واحزاب، سال‌ها است که خون مردم کُرد را برای اهداف بیگانه بر زمین می‌ریزند. عده‌ای رسماً اقلیم را به پایگاه ترکیه تبدیل کرده‌اند؛ گروهی دیگر در جنگ علیه داعش به نیروی زمینی آمریکا تبدیل شده‌اند و در نهایت نیز آمریکا دست ترکیه را برای حمله عفرین و نابودی آنها باز گذاشت. پ.ک.ک و پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق) نیز از این قاعده جدا نیستند و در این چهل سال اخیر نیز بیشترین جنایات را همین گروه‌ها در کردستان به مردم کرد تحمیل کردند.

نتیجه چهل و دوسال فعالیت شبه‌نظامی این گروه‌ها در کردستان بر ضد مردم کُرد، بیشتر از صد هزار کشته و افراد مفقود است. آوارگی میلیون‌ها نفر و به تاراج بردن منابع اقلیم، و اصرار برمردم در قبول کردن ذهنیت و فرهنگ غربی و ضدیت با اصول فرهنگ کُردی، از دیگر نتایج رقابت، منازعه و همکاری میان احزاب شبه‌‎نظامی کُرد است.

در چند هفته اخیر مردم به اعتراض خود در کردستان عراق برضد حزب دموکرات کردستان عراق و حکومت خاندان بارزانی، ادامه دادند. اما در پاسخ، شاهد قتل و گلوله بودیم تا پوچ بودن ادعای حمایت از مردم، آشکار شود. فساد مالی چه در پ.ک.ک و چه در پارتی برای همگان آشکار است. پول‌شویی وترانزیت مافیایی مواد مخدر به دست پ.ک.ک، فصل مشترک چندین گزارش معتبر است.

در پارلمان عراق مسله کردستان عراق مورد بحث قرار گرفته و قرار بوده که اربیل، روزانه پول فروش 250 هزار بشکه را به بغداد تحویل دهد اما هرگز به این توافق عمل نکرده است. اربیل روزانه یک میلیون بشکه نفت قاچاق را مصرف و180 هزار بشکه مشتقات نفتی را می‌فروشد و…

پول این مقدار نفت کجا می‌رود؟ چرا باید در اقلیم کردستان عراق، شاهد فساد مالی و فقر و عدم پرداخت حقوق کارمندان باشیم؟ اقلیم کردستان عراق وخاندان بارزانی، نفت خود را برای چهار سال آینده فروخته و پول آن را دریافت کرده است؛ اما اثری از خرج آن برای توسعه و رفاه مردم به چشم نمی‌خورد. معترضان نیز توسط نیروهای امنیتی و پلیس اقلیم به شدت سرکوب می‌شوند. البته در فساد مالی، گروه‌های دیگر کُردی نیز متهم و مقصر هستند. پ.ک.ک و شاخه آن در سوریه، باعث سرقت نفت این کشور به دست آمریکا شده است. آنها به جای جنگ با اشغالگران آمریکایی و تُرک، نگهبان چاه‌های نفتی شده‌اند که پول نفت آنها به جیب مردم سوریه نمی‌رود.

هفته‌های اخیر، شاهد جنگ قدرت پارتی و پ.ک.ک بوده‌ایم که سعی دارند همدیگر را به فساد و خیانت متهم کنند. اما مردم می‌دانند که این جنگ، صرفا برای قدرت است و نه منافع مردم. چون استراتژی آنها در نابودی مردم کُرد منطقه واحد است و فقط نام آنها تفاوت دارد. باید بدانیم که جنگ پ.ک.ک و پارتی، جنگ کردها نیست؛ بلکه جنگ قدرت و پول و نفت است. در این میان نیز کردها قربانی هستند. کودکان، دختران و جوانان، قربانی جنگ قدرت و ثروت شبه‌نظامیان کُرد می‌شوند. به راستی دستاورد این جنگ‌ها برای کردستان چه بوده است؟ اشغال عفرین توسط ترکیه، آوارگی میلیون‌‎‎ها کُرد در اقلیم و سوریه و ترکیه؛ قربانی شدن کردهای ایران و عدم توسعه‌نیافتگی هرچهار بخش کردستان و پادگان‌های متعدد ارتش اردوغان در اقلیم…

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب