ژئواستراتوس: هفت مورد از رفتار پ.ک.ک با مخالفان و منتقدان (2)

  • ۴ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

سایت ژئواستراتوس طی مطلبی در مورد نحوه برخورد با منتقدان و مخالفان در پ.ک.ک می‌نویسد «برای درک بهتر وضعیت تحمل نقد و انتقاد در پ.ک.ک به صورت مستقیم به موارد مستند مرتبط با اعضای پ.ک.ک می‌پردازیم تا موضوع روشن شود:

 1-فاروق بوزکورت با نام سازمانی ناصر. عضو کمیته مرکزی پ.ک.ک. بود و طی مدت بیست سال جنگجو و سپس فرمانده ارشد پ.ک.ک به ترتیب در مناطق زاگرس، گارزان و آمد (دیاربکر) بود. چون اعلام کرده بود سیستم مورد نظر اوجالان دقیقا همان چیزی است در طی بیست سال گذشته با آن می‌جنگیم و آن را قبول نمی‌کند و برای مقابله با آن در حزب می‌ماند، او را دستگیر کردند. مدتی طولانی شکنجه و بازجویی شد. پس از بررسی موضوع توسط اوجالان در زندان ایمرالی، رهبر پ.ک.ک او را جاسوس معرفی کرد و در سال 2002 دستور اعدام او را صادر کرد.

فاروق بوزکورت در کنار اوجالان

2-رحمان سن. پس از آن که اعلام کرد ماندن در پ.ک.ک بی‌معنی است توسط رهبری پ.ک.ک دستگیر شد. سرش را بریدند و بدنش را داخل یک دره انداختند.

3-یوجل زیدان. به بهانه این که با گروه منتقدان داخلی در پ.ک.ک ارتباط دارد دستگیر و در سپتامبر 2000 اعدام شد. مرگ او را به درگیری علیه یک گروه کرد رقیب نسبت دادند.

4-ناظمه آدتورک. این زن به بهانه داشتن ارتباط با گروه منتقدان داخلی پ.ک.ک دستگیر، شکنجه و بازجویی شد. او در ژوئیه سال 2000 اعدام شد. مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

 5-برزان دوره. او به اتهام داشتن روابط با منتقدان حزب و دور شدن از خط فکری حزب دستگیر، بازجویی و در اوت 2002 اعدام شد. اعلام کردند او حین فرار از حزب کشته شده است.

6-محمدامین اونای. او پس از فرار مخفیانه وارد ایران شد. پ.ک.ک او را دستگیر و بازجویی کرد اما چون از دادن پاسخ خودداری نمود، در ژوئیه سال 2001 اعدام شد.

7-اسکندر. کرد سوریه بود. نام واقعی او را نمی‌دانیم. فرمانده گردان و سپس منطقه بود. پ.ک.ک. او را جاسوس اعلام و سپس دادگاهی کرد. او می‌گفت تعجب می‌کند پ.ک.ک فقط کردهای ترکیه را در اولویت قرار می‌دهد و کردهای سوریه را عمدا نادیده می‌گیرد. او همزمان با ناصر اعدام شد. نارنجک به او بستند و تکه تکه شد.  

طبق اطلاعات ارائه شده توسط مخالفان پ.ک.ک، رهبری این گروه ده‌ها عضو منتقد و مخالف افکار خود را نیز زندانی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب