پشت پرده حضور ترکیه در ادلب

  • ۴ سال قبل

آراز برواری، کارشناس سیاسی از دانشگاه نوروز در اقلیم کردستان، طی تحلیلی در مورد اهداف پشت پرده ترکیه در ادلب می‌نویسد: «ترکیه مدعی است مداخله آن در سوریه به ویژه در ادلب با اهداف بشردوستانه است تا “مانع کشته شدن مردم وسط اسد” شود و راه را بر بحران انسانی به سوی مرزهای خود ببندد. همچنین، ترکیه تاکید می‌کند این ماموریت بشردوستانه‌اش در ادلب باید تمام شود و قصد ندارد برای همیشه در سوریه بماند. اما باید گفت ترکیه دوره اردوغان قصد دارد به یک قدرت جهانی تبدیل شود».

نویسنده در ادامه می‌گوید: «همان طور که می‌دانیم دو ویژگی ابرقدرت ها عبارتند از: داشتن قدرت زیاد و نقش‌آفرینی در سیاست بین‌الملل، پروژه‌های قدرت، دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی همچنین داشتن سلاح‌های هسته‌ای. ترکیه نیز قصد دارد همانند روسیه، آمریکا، فرانسه و بقیه ابرقدرت‌ها به قدرت نظامی و اقتصادی پیشرفته تبدیل و سرانجام عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل شود».

این تحلیلگر کُرد در بخشی از سخنان خود می گوید: «ترکیه برای این هدف، تلاش می‌کند در مناطق نفت‌خیز نفوذ داشته باشد. یعنی در کشورهایی که قبلا تحت کنترل عثمانی بودند و بدین ترتیب خود را رهبر و مدافع جهان اسلام بداند. حضور آن در سوریه، عراق و لیبی چند نمونه از این راهبرد هستند. اما موانعی بر سر راه است، از جمله کشورهای مسلمان سنی مانند عربستان سعودی که هرگز دوست ندارند همانند دوره عثمانی تحت کنترل ترکیه باشند. مانع دوم نیز کشورهای غربی هستند و نمی‌خواهند ترکیه با رسیدن به سلاح هسته‌ای برای اسرائیل، روسیه، یونان و کشورهای عربی به تهدید تبدیل شود».

نویسنده در پایان می‌گوید: «ترکیه برای تبدیل شدن به ابرقدرت راهی بسیار طولانی دارد تا بتوانند همانند آمریکا و روسیه باشد و در این مسیر تحت فشار شدید سیاسی، اقتصادی و نظامی روسیه و ناتو قرار دارد تا تسلیم شود. سرانجام اردوغان از برنامه‌های جاه طلبانه خود دست خواهد کشید و همچنان تحت یوغ ناتو و روسیه خواهد ماند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب