یادداشت وارده/قطور، زلزله و تبلیغات واهی

  • ۴ سال قبل

چندی پیش در شهر کردنشین قطور و روستاهای تابع آن در نزدیکی خوی در استان آذربایجان غربی زلزله آمد. پدیده‌ای طبیعی است و نمی توان مانع آن شد اما می‌توان با اقداماتی مانند ساخت خانه‌های مقاوم و یا بیمه کردن خانه‌ها، خسارت‌های مالی را به حداقل رساند. پس از زلزله نیز، مردم از شهرهای مختلف به ویژه نزدیک آنجا وهلال احمر و دیگر نهادهای مسئول دست به کار شدند و هنوز هم کمک ادامه دارد. در این میان تعدادی از فعالان کرد با معرفی حساب شخصی خود خواهان جمع‌آوری کمک شدند و البته تعدادی نیز با هدف معرفی کردن خود به عنوان “سلبریتی” دست به چنین اقدامی زدند. آنچه در عمل دیده می‌شود، مشکلات زلزله‌زدگان کماکان وجود دارد و فقط هلال احمر و نهادهای دولتی به کمک‌های خود شامل مالی، اقلام مورد نیاز و آواربرداری ادامه می‌دهند.

در اینجا فعالان کرد به ویژه فعالان مدنی – اگر در این منطقه فعال مدنی به معنای واقعی وجود داشته باشد – زیر سوال می‌روند. چرا نتوانستند کارایی داشته باشند و به جای داشتن یک موسسه یا نهاد رسمی مجوزدار برای جمع‌آوری و ارائه کمک‌های موثر به ارائه حساب‌های شخصی دست زدند؟ دلیل آن را می‌توان در سیاست‌زدگی و خودهمه‌چیزپنداری این معدود افراد دانست که از بطن جامعه کرد فرسخ‌ها دور هستند و همه چیز را از زاویه فضای مجازی و به صورت مجازی می‌بینند. به‌جز تعدادی معدود و انگشت‌شمار از این افراد، همگی بدون رفتن به منطقه و حتی از نزدیک دیدن آن و یا صحبت کردن با مردم، می‌گویند دولت اجازه نمی‌دهد کمک ها به دست مردم برسد و می گوید کمک ‌بایستی در اختیار هلال‌احمر قرار گیرد تا پخش گردد. این افراد با این ادعا خودشان را زیر سوال می‌برند چرا که در هیچ جای دنیا به افراد غیرمسئول – مثلا در صلیب سرخ جهانی – حتی اجازه نمی‌دهند به محل وقوع رخدادها نزدیک شوند چه برسد به تماس با مردم و ارائه کمک! تماس و کمک مستقیم این افراد غیرمسئول و نامتخصص در این زمینه می‌تواند برای مردم تبعات مختلف اجتماعی داشته باشد و راه را برای سواستفاده های احتمالی باز می‌کند. لذا اگر فردی واقعا فعال مدنی به معنای واقعی باشد بایستی نه تنها از این اقدام هلال احمر انتقاد نکند بلکه باید از آن استقبال نماید.

نکته دیگر، آنان پس از آن که اجازه نیافتند کمک‌های احتمالی را خودشان برسانند دست به شایعه زده‌اند که دولت قصد دارد منطقه را از کردها تخلیه کند!!! مخاطب از خود می‌پرسد چرا باید چنین تصوری باشد؟ همه از جمله خود این افراد می‌دانند دولت همیشه افراد را تشویق می‌کند تا از روستا به شهرها مهاجرت نکنند چون این برای دولت بسیار پرهزینه است لذا این ادعای مضحک جز اهداف سیاسی نمی‌تواند اهداف دیگری را دنبال کند. این ادعاها و تبلیغات واهی بجز فضاسازی در مسیر کمک‌رسانی به مردم هیچ سودی ندارد و بهتر است این افراد فضاساز، سکوت کنند چون همان طور که حجاج ابن یوسف را خواب بهتر از بیداری بود تا مردم را نیازارد اینان را نیز سکوت بهتر از دم زدن است تا مردمی دمی بیاسایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب