یک سمینار جالب زبان کردی در استانبول

  • ۴ سال قبل

بنیاد اسماعیل بشیکچی، جامعه شناس ترک و یکی از مدافعان مشهور حقوق کردها در ترکیه، در دانشگاه بیلگی استانبول سمیناری را در مورد زبان کردی در ترکیه برگزار نمود. این سمینار با عنوان “فکر کردن، نوشتن و نشر به کردی” بود. در این سمینار دو تن از نویسندگان کرد و مدرسان زبان کردی به نام های زولکوف ارگین و رمضان آلان سخنرانی کردند.

زولکوف ارگین در بخشی از سخنان خود گفت: «حدود صد الی صد و بیست سال است کردها با دنیای غرب آشنا شده‌اند. اما ما کردها از بسیاری جهات عقب مانده‌ایم. دنیا پیشرفت می‌کند و برای آن مفاهیم نیز واژه‌سازی می‌کند. نویسندگان و روشنفکران کرد نیز گام‌هایی را برداشته‌اند. کردی نیز همانند هر زبان دیگری نیازمند وام‌گیری از دیگر زبانهاست. اما امروز کردی از قافله بسیار عقب مانده است».

رمضان آلان منتقد ادبی نیز گفت: «تئوری و موضوعات تئوریک برای زبان کردی مفاهیمی جدید هستند و همزمان با پیشرفت علم در دنیا ادبیات نیز پیشرفت می‌کند. اما مشکل کردی این است یک زبان واحد و استاندارد ندارد لذا نمی‌تواند در این زمینه علمی موفق شود. همچنین سازمان‌های کرد به زبان کردی اهمیت نمی‌دهند و بیشتر فعالیت‌های این حوزه جنبه شخصی دارند».

گفتنی است ماده سوم قانون اساسی ترکیه ترکی را “تنها زبان موجود در ترکیه” معرفی می‌کند و وجود هر گونه زبان دیگر را انکار می‌نماید. این سیاست انکار تا جایی پیش رفت که طی 80 سال حتی حرف زدن به کردی در ترکیه جرم سنگینی بود و با جریمه نقدی، زندان و در مواردی نیز با قتل همراه بود. امروز علی‌رغم برداشته شدن رسمی ممنوعیت حرف زدن به کردی توسط تورگوت اوزال در اوایل دهه نود میلادی، عملا این ممنوعیت وجود دارد. اسماعیل بشیکچی از دولت ترکیه به خاطر انکار زبان کردی و همچنین از حزب کارگران کردستان و شخص عبدالله اوجالان به خاطر استفاده از ترکی به جای کردی انتقاد می‌کند. طبق یک گزارش هفته قبل شبکه رووداو، آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فقط 40 درصد کردها در ترکیه کمابیش به زبان خود حرف می‌زنند و بقیه کردی نمی‌دانند و یا دوست ندارند حرف بزنند.   

نکته جالب در مورد این سمینار این است که حتی نوشته‌های عنوان سمینار در پشت سر سخنرانان نیز به ترکی است (به تصویر نگاه کنید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب