نقض حقوق مخالفان و منتقدان اوجالان در پ.ک.ک. (4 و پایانی)

  • ۳ سال قبل
عبدالله اوجالان

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران     منبع: http://ob.nubati.net

آمار رسمی قتل‌های درون سازمانی در پ.ک.ک.

ارقام رسمی در مورد این موضوع به صورت علنی در دسترس نیستند. در گزارشی که کمیسیون پارلمانی برای «بررسی نقض حق حیات» آماده نمود، بعضی از ارقام به عنوان پاسخ مدیر کل امنیت نقل شده و دوره ماه مه 1987 تا 2011 را شامل می‌شود. برای این دوره، مراکز پلیس تعداد 178 «قتل تروریست‌ها توسط تروریست‌ها» را ثبت کرده بودند. از این تعداد 108 مورد قتل اعضای یک سازمان توسط خود آن سازمان، 63 مورد توسط هواداران و 7 مورد نیز افرادی بودند که با دولت همکاری می‌کردند، صورت گرفته بود. به اسامی سازمان‌های مرتکب این قتل‌ها اشاره نشده است.

به نظر می‌رسید کمیسیون از پاسخ مدیر کل امنیت راضی نبود و به اطلاعات ابراهیم گوچلو تکیه کرد. طبق این گزارش 69 صفحه‌ای، گوچلو لیستی از افراد اعدام شده درون سازمانی را برای کمیسیون ایمیل کرده بود. در این لیست اسامی 727 نفر متقول وجود داشت که از سال 1984 تا سال 1993 کشته شده بودند. بیشتر آنها در درون سازمان، ترور شده بودند. این قتل‌ها در طی 9 سال رخ داده بود (خیلی کمتر از 24 سالی که در گزارش مرکز پلیس به آن اشاره شده بود). کمیسیون نتیجه گرفت که تعداد واقعی قتل‌ها احتمالا باید خیلی بیشتر باشد.

به نظر می‌رسد نه تنها نهادهای رسمی ترکیه سوابق «قتل‌های درون سازمانی» را نگهداری نکرده‌اند بلکه خود پ.ک.ک نیز هیچ رقمی «رسمی» منتشر نکرده است. اما رهبر آن بارها اعتراف کرده این اعدام‌ها صورت گرفته است. اوجالان در مصاحبه‌ای با محمد علی بیراند در سال 1992 در مورد «10 الی 15» مورد از این نوع ترور درون سازمانی بحث کرد. اوجالان در دادگاه امنیت دولت ترکیه نیز وقتی با نمونه‌هایی از این موضوع مواجه شد اعتراف کرد «دهها نفر» در داخل سازمان به قتل رسیده‌اند.

 

موارد انفرادی و ارقام تخمینی از ترورها به دستور اوجالان

علاوه بر «سلیم چوروک کایا» و «ابراهیم گوچلو» افراد دیگری نیز اسامی کسانی را گفته‌اند که قربانی اعدام‌های درون سازمانی پ.ک.ک شده‌اند. «شمدین ساکیک» از فرماندهان مشهور شاخه مسلح پ.ک.ک نیز یکی از آنهاست که از سال 1998 در زندان است. در فوریه 2012 روزنامه‌های ترکیه گزارش کردند که وی به دادستان دیاربکر که در مورد قتل‌های داخل پ.ک.ک تحقیق می‌کرد، اطلاعاتی داده است. شمدین اسامی 38 نفر را داد و اعلام کرده در مجموع 2 هزار نفر قربانی این قتل‌ها شده‌اند. همانند دیگر موارد، جزئیات و تاریخ و زمان قتل‌ها ذکر نشده است.

به صورتی تعجب‌آور بالاترین رقم اعلام شده قتل‌ها که رسانه‌های ترکیه در مورد آن گزارش کرده‌اند به خود عبدالله اوجالان تعلق دارد. او در یکی از اظهارات خود به وکیلش در ایمرالی به رقم 15 هزار مورد قتل داخل سازمان اشاره می‌کند. منابع این موضوع می‌گویند این سخنان می‌تواند در سال 2004 یا 2008 صورت گرفته باشد. یک منبع احتمالی می‌تواند سخنان اوجالان با وکیلش در 19 سپتامبر 2008 باشد که طی آن فرماندهان فراری پ‌ک‌ک را دلیل قتل «هزاران کادر شریف و جوان» معرفی نمود. حدود یک ماه قبل اوجالان به خاطر اقامت تعدادی از منتقدانش در آلمان به این کشور حمله کرده بود. طبق نوشته روزنامه «ینی اوزگور پولیتیکا» در 25 ژوئیه 2008 او روز 24 ژوئیه 2008 به وکلایش در مورد «خائنانی مانند سلیم و سعید چوروک کایا و صلاح‌الدین چلیک سخن گفت: «آنها رفقای خود را به قتل رساندند. در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی زندگی راحتی دارند. آپارتمان، بادیگارد و تعداد زیادی زن در کنار خود دارند. آنها خون هزاران نفر را ریخته‌اند. آنها قاتل 15 هزار نفر هستند». با توجه به شرایط چنین «اظهارنظری» به سختی بتوان آن را یک «ادعای جدی» دانست چه برسد به این که «اعتراف» باشد. بنابراین باید تردید کرد که وی به بیش از «دهها مورد قتل» اعتراف کرده باشد.

هلموت اوبردیک در اکتبر 2014 تلاش کرد تا اطلاعات تا حدی مغشوش در مورد موارد انفرادی ارائه شده در خصوص قتل‌ها را ادغام کند که از منابع مختلف به دست آورده بود. او در مقاله‌ای به ترکی با نام «معمای قتل‌های داخلی پ.ک.ک» اطلاعات ارائه شده توسط گوچلو و سلیم چوروک کایا را با اطلاعات بنیاد حقوق بشر ترکیه ترکیب نمود و از مطالب قبلی خود از سال 2007 در مورد قتل در گروه‌های مسلح نیز استفاده کرد. اوبردیک به لیست 103 نفری رسید که پ.ک.ک از اعضای خود کشته است. این فهرست بر اساس مکان ترور، جدا شده و شامل 40 قتل در خاورمیانه، 36 قتل در ترکیه، 14 قتل در اروپا و 13 قتل در زندان‌های مختلف ترکیه می‌گردد. این واقعیت که جزئیات حدود 100 مورد وجود دارد به ما امکان نمی‌دهد تخمین دقیقی از ارقام ارائه دهیم. چون بیشتر افراد به قتل رسیده جنگجویان ساده بوده‌اند و کسی اسامی آنها را به یاد نمی‌آورد. گزارش «کمیسیون پارلمانی برای بررسی حق حیات» متشکل از نمایندگان احزاب مختلف سیاسی در مجلس ترکیه شاید مفید باشد که می‌گوید «727 نفر در طی 9 سال به قتل رسیده‌اند اما رقم واقعی قتل‌ها به احتمال زیاد باید خیلی بیشتر باشد». بنابراین، رقم تخمینی نامیک دوروکان، روزنامه‌نگار باتجربه در دیاربکر، که در سال  2006 ارائه کرد می‌تواند به «ابعاد واقعی» مسئله نزدیک باشد. او می‌گوید: «پ.ک.ک  تاکنون 1500 نفر از اعضای خود را اعدام کرده است».

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب