پاسخ دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به اظهارات «کاوه سقزی و نیروهای پژاک»

  • ۴ سال قبل

بعد از انتشار گزارش‌های دقیق و متقن دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد نقش عوامل پژاک با محوریت فردی به نام «کاوه سقزی» در ربایش، فریب و انتقال کودکان و جوانان ایرانی به مقرهای پژاک برای جنگ و اعمال تروریستی، این فرد و سایر نیروهای وابسته به پژاک در فضای مجازی و سایت‌های خبری خود اقدام به تخطئه اقدامات قانونی دیدبان و حمایت این نهاد مردمی از کودکان قربانی و خانواده‌های آنها پرداختند. در این، شخص کاوه سقزی نیز با ارسال پیام‌هایی به دیدبان و تهدیدات پوچ و همچنین پافشاری بر اقدامات ضد انسانی خود، ماهیت اعمال غیرقانونی خود و پژاک را به اثبات رسانده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به‌عنوان نهاد مردمی، پیشتر از نهاهای قضایی و دولتی در ایران و اقلیم کردستان عراق درخواست کرده بود با دستگیری کاوه سقزی، سرنوشت نوجوانان ربوده شده را پیگیری کنند که خوشبختانه این درخواست با موافقت و استقبال این نهادها به ویژه در اقلیم مواجه شده است. این نوجوانان به گفته رسانه‌های وابسته به پژاک، بر اثر بهمن و طوفان، کشته شده‌اند. البته مشخص نیست چرا پژاک، مقر مناسبی برای آنها تدارک ندیده است. همچنین خطر شیوع کرونا در مقرهای پژاک و پ.ک.ک جدی است و ممکن است این افراد به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده باشند (اینجا را بخوانید)

در تحولی دیگر، وکیل خانواده‌های آسیب‌دیده از اقدامات جنایی و تبهکارانه کاوه سقزی (عامل فریب و فروش کودکان کُرد به شبه‌نظامیان پ.ک.ک و پژاک) در گفتگویی کوتاه با پایگاه خبری دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعلام کرد: «با جدیت در حال پیگیری موضوع و ارائه دادخواست به نهادهای قضایی هستیم. همچنین از طریق وزارت خارجه ایران و نمایندگی اقلیم در تهران نیز مساله را پیگیری خواهیم کرد. شخص کاوه سقزی در کانال تلگرامی خود و همچنین در پیام‌های هتاکانه به دیدبان اعتراف کرده است که تعداد زیادی از کودکان و جوانان کُرد را تاکنون تحویل پژاک داده است و به همین دلیل، مسیر پیگرد قضایی این فرد شرور هموارتر شده است».

وی افزود: «تحقیقات اولیه توسط بنده و تیم کارشناسان حقوقی- رسانه‌ای دیدبان، نشان می‌دهد کاوه سقزی اساساً هیچگاه به دلیل همکاری با پژاک در ایران دستگیر نشده است. بلکه وی در چند فقره کلاهبرداری و فروش مال غیر، پرونده مفتوح دارد و شاکیان خصوصی وی در ۳ مورد با بنده تماس گرفته و مستندات شکایت‌شان را ارسال کرده‌اند. این امر نیز ماهیت این فرد و پژاک و پ.ک.ک را به خوبی نشان می‌دهد. سوابق موجود از کاوه سقزی نشان می‌دهد دلیل عضویت وی در پژاک، فرار از تعقیب حقوقی و قضایی به دلیل کلاهبرداری است و وی همانند گروه پژاک و پ.ک.ک و سایر احزاب مسلح کُرد، هیچ نسبتی با حقوق مردم کُرد و آرمان‌ها و خواسته‌های آنها ندارد. بلکه صرفا در پی اخاذی و کسب مال نامشروع از طرق آدم‌ربایی، اخاذی و قاچاق انسان است».

وکیل دیدبان در مورد رایزنی با مقامات قضایی نیز تاکید کرد: « رایزنی با مقامات قضایی در ایران و اقلیم کردستان پیشرفت خوبی داشته است و من این نوید را به خانواده‌های آسیب‌دیده می‌دهم که در وهله اول جبران مادی خسارات وارده به خانواده‌ها را پیگیری می‌کنیم و همزمان تعقیب کیفری متهم و تلاش برای بازگرداندن کودکان و جوانان کُرد را نیز در دستور کار داریم. وکلایی در اقلیم و مناطق کردنشین ایران و ترکیه نیز در این مسیر با همراهی می‌کنند.آنها نیز از ربایش نوجوانان و فریب جوانان توسط عوامل پژاک و پ.ک.ک، خبر دارند و شکایات خانواده‌های کُرد عراقی و تُرک، به دستشان رسیده است»

گفتنی است پس از تقبل وکالت رایگان پرونده خانواده‌های آسیب‌دیده کرد از ناحیه شبه‌نظامیان پژاک و عوامل و مرتبطین این گروه، دو وکیل دیگر نیز آمادگی وکالت رایگان این خانواده‌ها را اعلام کرده‌اند.

لازم به ذکر است بخشی از مطالب کاوه سقزی و همکاران وی، به دلیل هتاکانه بودن قابل انتشار نیست. اما وی در اظهاراتی مضحک گفته: «ایدئولوژی پ.ک.ک جهانگیر و همگانی شده است». البته او توضیح نداده است که چرا این ایدئولوژی جهانگیر، کپی از اندیشه‌های یک فرد آنارشیست آمریکایی است و اگر رویکرد پ.ک.ک، مقبول است چرا احزاب وابسته به این گروه در ترکیه، در انتخابات شکست خورده‌اند.

او افزوده است: «دولت-ملت جهانی و در رأس همه، آمریکا، در پی نابودی پ.ک.ک است». ظاهرا کاوه سقزی و تیم همراه وی (ربات‌های فضای مجازی!) فراموش کرده‌اند که آمریکا مهمترین حامی پ.ک.ک و شاخه سوریه‌ای آن (ی.پ.گ) است. این افراد نمی‌دانند که فرماندهان و نیروهای ی.پ.گ و قسد توسط امریکا آموزش دیدند و تجهیز و تسلیح شدند؟

این فرد شرور ادعا کرده است: «من فدایی رهبر آپو و ایدئولوژی او هستم. من همه چیزم را فدا کرده‌ام. تنها جانم مانده، آن را هم هر وقت لازم بشود، برایش می‌دهم». سوال دیدبان این است: «آقای سقزی! چرا شعار می‌دهید؟ چرا فقط در حرف و نه در عمل خود را فدایی می‌خوانید؟ چرا همانند جوانان ایرانی که فریب دادید در مقرهای سرد و غیربهداشتی پژاک، حاضر نیستید؟ چرا شما و فرماندهان ارشد زنده هستید و روزانه صدها جوان بر اثر ابتلا به کرونا و یخ زدن و دفن شدن در زیر بهمن، کشته می‌شوند»؟

آقای سقزی! نوشته‌اید «بیشتر خانوادەهای کرد خودشان با میل و رغبت جوانان خودشان را به پژاک و پ.ک.ک، برای رهایی از سیاست‌های کرد ستیزانه ایران تحویل می‌دهند». می‌شود اسامی و مشخصات چند خانواده را فاش کنید؟ کدام خانواده نوجوان و دختر خردسال خود را برای مرگ تحویل می‌دهد؟ کدام خانواده فرزند خود را برای دفن شدن در زیر برف به شما می‌سپارد؟ این خانواده‌ها کجا هستند؟ آیا صدها خانواده در مقر حزب دموکراتیک خلق‌ها در دیاربکر را مشاهده نکردید؟ آنها کرد نبودند؟

شما با فرافکنی نوشته‌اید: «چرا برای یکبار هم که شدە دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به سراغ خانوادەهای کولبران جان باخته نرفته است؟».

پاسخ این است: «ما بارها با این افراد مصاحبه کرده‌ایم و بخشی از آنها را در سایت خود منتشر کردیم. شما نخواستید که مشاهده کنید! آنها قربانی عقب‌ماندگی تاریخی کردستان هستند. نقش پژاک در اخاذی و نابودی کارگاه‌های تولیدی را فراموش کرده‌اید؟»

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها اعلام کرده است که نهادی حقوق بشری، غیردولتی، مردم‌نهاد و غیرانتفاعی است و به طور تخصصی، کارشناسی و مستمر وضعیت حقوق بشر و نقض آن در مناطق کوردنشین ایران را رصد می‌کند. پیگیری موارد نقض حقوق بشر، محرومیت از حقوق شهروندی، آسیب‌های اجتماعی و انجام حمایت‌های حقوقی از شهروندان کورد ایرانی، ارتباط با کارشناسان و فعالان حقوق بشر و رسانه‌ها، تحلیل آخرین گزارش‌های نهادهای بین‌المللی و تولید ادبیات تخصصی در حوزه حقوق بشر، از جمله فعالیت‌های دیدبان است. شما و پژاک جز نفرت‌پراکنی، اخاذی، قاچاق انسان و مواد مخدر چه چیزی برای عرضه دارید؟ پاسخ این است: «عملیات مسلحانه و کشتار بی‌گناهان».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب