انتشار زنجیره‌ای اخبار مرگ اعضای ایرانی پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، اخبار مرگ اعضای ایرانی پ.ک.ک و پژاک، هر روز بیشتر از گذشته منتشر می‌شود. این اخبار به این دلیل مهم و از سویی مبهم هستند که به گفته پ.ک.ک و خبرگزاری این گروه، آنها سال‌ها پیش کشته شده‌اند! یعنی پ.ک.ک در سال 2020، خبر مرگ اعضای خود در سال 2016 و 2017 را منتشر می‌کند. پ.ک.ک که همواره متهم به استفاده از کودکان برای جنگ، نمایش اعضای کشته شده برای کسب قدرت و… است، اکنون در یک تغییر راهبرد آشکار، بعد از چند سال خبر کشته شدن اعضای خود را منتشر می‌کند. آیا در مقرهای پ.ک.ک و پژاک، اتفاقی عجیب افتاده است؟

پیگیری این موضوع در روزهای گذشته از سوی چند خبرنگار همراه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در اقلیم کردستان بیانگر آن است که تعداد قربانیان ویروس کرونا در شبه‌نظامیان ستیزه‌جوی پ.ک.ک و پژاک در محدوده شمال عراق و جدار مرزهای ترکیه و ایران به شدت بالا رفته است و رسانه‌های پ.ک.ک و پژاک به دستور قرارگاه مرکزی پ.ک.ک موظف شده‌اند با خبرسازی کشته‌ها را به تاریخ‌های گذشته و درگیری‌هایی که در آن زمان‌ها رخ داده است، نسبت دهند. یکی از این خبرنگاران‌ که در سلیمانیه زندگی می‌کند، به خبرنگار ما اطلاع داده که «معصومه محمدی» نیز در اثر کرونا جان داده است و حدود یکسال است که او را از سوریه به قندیل برگردانده بودند. این خبرنگار مدعی شده که نیروهای پژاک برابر دستوری که قرارگاه مرکزی اعلام کرده است فرد قربانی را در محلی که نگهداری می‌شده است، سوزانده‌اند.

دیدبان حقوق بشر مستقلا نمی‌تواند جزئیات این رویداد تلخ را بررسی و ارزیابی کند، اما لازم است حکومت اقلیم کردستان درباره حفاظت از جان اتباع ایران که در اختیار پ.ک.ک هستند، اقدام موثری انجام دهد.

مصومه محمدی کیست؟

خبرگزاری فرات وابسته به پ.ک.ک روز جمعه 10 آوریل 2020 (22 فروردین 1399) به نقل از «مرکز خبررسانی و مطبوعات یگان‌های مدافع خلق» در بیانیه‌ای کتبی مشخصات ٧ نیروی خود را که به گفته ی.پ.گ «در عملیات آزادسازی شهر منبج (سال 2016) کشته شده بودند» منتشر کرد. یکی از افراد، اهل خوی بوده و معصومه محمدی نام دارد.

اینجا را بخوانید: خبر کشته‌‍شدن مسعود سیداحمدی، عضو ایرانی پ.ک.ک با تاخیر اعلام شده است

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای مشخص شدن ابعاد ماجرا، با خانواده وی تماس گرفت. خانم محمدی متولد 1368 و اهل یکی از روستاهای قطور شهرستان خوی در آذربایجان غربی است. خانواده به خبرنگار دیدبان گفتند که معصومه محمدی، در سال 1394 فریب خورده و به عضویت پژاک در آمده و پس از مدتی که در مقر گروه در خاکورک بوده، به عنوان عضو ی.پ.ژ – شاخه پ.ک.ک در سوریه –به آن کشور اعزام شده است. به گفته خانواده وی، او در آنجا زخمی شده و یک چشم و دست راست خود را از دست داده است و توانایی جنگیدن نداشته و برای استفاده در اموری دیگر به مقرهای پژاک در اقلیم کردستان منتقل شده است. او در کمپ مخمور حضور داشته که 12 هزار نفر از آوارگان جنگ ترکیه و پ.ک.ک در آن و تحت نظارت سازمان ملل اما در کنترل عملی پ.ک.ک زندگی می‌کنند.

https://www.ypgrojava.org/upload/gallery/1586496726-NEHR_HRA_-_MENSUMA_MEHMUD_4489.jpg
عکس معصومه محمدی در سایت پژاک

به نظر می‌رسد بر اساس گزارش‌های محلی و منابع موثق خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، تاکنون حدود80 نفر تاکنون بر اثر کرونا در مقرهای پ.ک.ک جان باخته‌اند. متاسفانه خبرنگار دیدبان در مصاحبه با خانواده این عضو پ.ک.ک، متوجه شد که سطح فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خانواده بسیار پایین است و این مشکل، در مناطق مرزی و کردنشین بسیار معمول می‌باشد. خانه این خانواده نیز در زلزله ویران شده است و اصولا توجهی به فرزندان دختر ندارند. گفتنی است دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بر اساس پژوهش‌های میدانی خود به این نتیجه رسیده است که معمولا این نوع خانواده‌های فقیر در ابعاد مالی فرهنگی و مالی، قربانیان اصلی گروه پ.ک.ک هستند و پژاک با وعده و وعید کار و سفر به اروپا کودکان و نوجوانان را فریب می‌دهند.

خانواده معصومه محمدی نیز خانواده پرجمعیت با فقر شدید مالی و فرهنگی بودند و گذران زندگی با چوپانی برای آنها میسر است. همه تقریباً بیسواد و مصداق یک خانواده توسعه‌نیافته در یک منطقه توسعه‌نیافته فرهنگی و اقتصادی هستند، به همین دلیل این اعضا مورد توجه پژاک قرار گرفته‌اند. نه خانواده و نه اعضا برای گروه پ.ک.ک نیز ارزش ندارند، چون حتی زمان و مکان مرگ آنها و علت آن را نیز درست اعلام نمی‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب