یادداشت/حذف کلمه «کرد» از کتاب «تاریخ» کلاس نهم مدارس ترکیه

  • ۴ سال قبل

به نظر می‌رسد روند کردستیزی رسمی و علنی دولت ترکیه وارد مرحله جدیدی می‌شود. وزارت آموزش و پرورش ترکیه در چاپ سال‌تحصیلی جدید کتاب تاریخ پایه نهم کلمه کرد را از مباحث تاریخی حذف کرد. وزارت آموزش و پرورش دلیل این اقدام را اعتراض حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه‌لی اعلام کرد.

در کتاب مذکور در بخش تاریخ اسلام و در مورد مسلمان شدن اقوام خاورمیانه نوشته شده بود «پس از اعراب، کردها اولین قومی بودند که مسلمان شدند». در کتاب جدید ضمن حذف این قسمت و کلمه کرد، مباحثی نیز با هدف جعل تاریخ و به نفع ترک‌ها تغییر یافته است. حزب حرکت ملی می‌گوید این نشان می‌دهد کردها قبل از ترکها در منطقه بودند و خاک کنونی نیز به آنان تعلق دارد و این عقیده، خطری برای امنیت ملی است. البته باید گفت، از دوران ماد و همسایگی آن با لیدیه که مرز هر دو رودخانه هالیس – در ترکیه امروزی – بود، تمام مناطق کردنشین ترکیه، عراق و سوریه تا سال 1514 و جنگ چالدران بخشی از خاک ایران بودند و به خاطر بی‌لیاقتی شاهان صفوی از ایران جدا و به بخشی از عثمانی تبدیل شد. تاریخ گواه می‌دهد ترک‌ها در دوره ظهور اسلام هنوز از آسیاسی میانه به ایران مهاجرت نکرده بودند. همچنین، نام جابان الکردی، یکی از صحابه پیامبر بزرگ اسلام، از کتاب مذکور حذف شده چون کلمه کرد در اسم خود دارد.

مطالب تاریخی فوق در مورد مسلمان شدن کردها و جابان الکردی از کتاب فتح البلدان چاپ ترجمه ترکی نیز حذف شده است.

ترکیه از همان آغاز تاسیس تاکنون برای نابودی هرگونه هویت کردها دست به هر اقدامی زده و حتی کلمات کرد و کردستان و حرف زدن به کردی را نیز ممنوع کرده است. این در حالیست که رهبران پ.ک.ک. بر رسمی کردن ترکی به عنوان رسمی این گروه اصرار می‌کنند و بسیاری از رهبران آن حتی کردی نمی‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب