آیا کردهای سوریه می‌توانند با سود توافق نفتی با آمریکا نظر مساعد ترکیه را جلب کنند؟ (قسمت سوم و پایانی)

  • ۴ سال قبل

نوشته آمبرین زامان/ منبع: المانیتور/ ترجمه دیدبان حقوق بشر کردستان

تشریح معامله نفتی

شرکت انرژی هلال، شرکتی که نخستین بار توسط المانیتور به عنوان امضاکننده قرارداد معرفی شد، در فوریه سال 2019 در دلاویر آمریکا ادغام گشت. یک یادداشت تفاهم بین این شرکت و اداره خودگردان کردهای سوریه یک ماه بعد روز 27 مارس 2019 نوشته شد، یعنی درست زمانی که دولت ترامپ تحریم‌های جدید نفتی علیه حکومت سوریه تحمیل نمود.  

در ماه آوریل، اداره کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه داد شرکت انرژی هلال دلتا در شمال شرق سوریه فعالیت کند. یک قرارداد نفتی 25 ساله برای فروش نفت و مدرن کردن و توسعه دادن میادین نفتی استان حسکه (منطقه اکثرا کردنشین و تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک) بین کردهای سوریه و این شرکت آمریکایی به امضا رسید.

در سی‌ام ماه ژوئیه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در کمیته روابط خارجی سنا از این قرارداد مورد حمایت دولت آمریکا حمایت کرد و افزود «در حال اجراست».

جیم ریز، سرهنگ بازنشسته نیروی دلتا، یکی از سه شرکای موسس این شرکت است. او برنامه را به صورت مفصل به تام روگان، مسئول بررسی برای واشنگتن، تشریح کرد که این موارد را در اکتبر 2019 طی ستونی منتشر نمود.

آقای ریز اکنون مسئول شرک امنیتی خصوصی تایگرسوان مستقر در کارولینای شمالی می‌باشد. این شرکت مسئول تامین امنیت کارکنان شرکت تترا تک مستقر در کالیفرنیا است که پس از شکست داعش در رقه مسئول مین‌زدایی این منطقه بود.

گزارش نفتی عراق این موارد را کنار هم گذاشته و اسامی دو شریک دیگر را نیز افشا می‌کند. یکی جان دوریه، مدیر سابق شرکت نفتی گلف سندز مستقر در بریتانیا، است، شرکتی که مجوز بهره‌برداری از میادین نفتی در شمال شرق سوریه را گرفت. در سال 2011 وقتی اتحادیه اروپا تحریم علیه بشار اسد را اعلام کرد، این شرکت ناچار شد عملیات خود را متوقف کند. رامی مخلوف، پسرعموی بشار اسد، 6 درصد سهم گلف سندز را تا زمان توقف کار شرکت داشت.

توافق نفتی کنونی همانند موارد توافق اسد با شرکت گلف سندز اما در سطحی گسترده‌تر است و مرز ترکیه به سمت شمال تا منطقه جنوبی الهول را شامل می‌شود. میادین نفتی تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک در این توافق نیست و این امر تا حدی برای جلوگیری از درگیری با قبایل محلی است.

شریک دیگر جیمز کین، سفیر سابق آمریکا در دانمارک، است که در حمله داعش در بروکسل در 22 مارس 2016 دامادش را از دست داد. آقای کین به نشریه پولیتیکو گفت «هدف، رساندن میزان تولید به سطح قبلی در دوره قبل از جنگ داخلی و تحریم‌ها است». منابع مدعی هستند که این رقم 200 هزار بشکه در روز بود.

این گروه سه نفری ماه گذشته یک عکس نیز با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و استاندار سابق دهوک در نزدیکی دروازه خابور در مرز اقلیم کردستان با شمال شرق سوریه گرفته‌اند. مرحله آغازین این قرارداد شامل یافتن خریدار نفت است. به عبارت دیگر، شرکت دلتا می‌خواهد مطمئن شود اقلیم کردستان و ترکیه مایلند برای فروش نفت کمک کنند، سپس برای سرمایه‌گذاری واقعی هزینه کند.

البته از قبل نیز مقداری از نفت خام شمال شرق سوریه از طریق اقلیم کردستان و سپس ترکیه و به قیمت ارزان به فروش می‌رسید. این تجارت از طریق حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی‌ها تسهیل می شود. یک مسئول کرد سوریه که نخواست نامش فاش شود به نشریه نشنال اینترست گفت هنوز شرکت قرارداد را امضا نکرده است.

بخش کردی صدای آمریکا نیز به نقل از مقامات کرد سوریه گزارش کرد اداره خودگردان یک قرارداد 150 میلیون دلاری برای ساخت پالایشگاه‌هایی در شمال شرق سوریه امضا کرده است. به المانیتور نیز گفته شده در مورد پالایشگاه مذاکراتی در حال انجام است اما هنوز تایید نشده است که معامله نهایی انجام شده باشد و در مورد قیمت نیز جزئیاتی ارائه نشده است. وقتی کردهای سوریه خودشان نفت را پالایش کنند، قیمت افزایش خواهد یافت و پول آن برای کردهای عراق قابل توجه نخواهد بود. اگر کردهای سوریه آن را  مستقیما به ترکیه صادر کنند، به نفع هر دو طرف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب