ادامه تاخیر در اعلام خبر کشته‌‍شدن اعضا از سوی پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از خبرگزاری فرات، این ارگان رسمی و اطلاع‌رسانی پ.ک.ک، روز 5 شنبه 9 آوریل 2020 میلادی (21 فروردین 1399) در خبری اعلام کرد که 5 نفر از نیروهای این گروه سال گذشته در کوهستان‌های زاگرس کشته شده‌اند. گفتنی است رویکرد جدید پ.ک.ک در اعلام خبر کشته شدن اعضای خود آن هم با تاخیر بسیار زیاد، ابهامات در مورد دلیل مرگ این نفرات را افزایش داده است. این ابهامات در حالی است که همچنان اخبار موثقی از شیوع گسترده کرونا در مقرهای پ.ک.ک و همچنین مرگ اعضای آن بر اثر سقوط بهمن در مقرهای غیراستاندارد این گروه مخابره می‌شود (اینجا را بخوانید)

اطلاعیه پ.ک.ک

پ.ک.ک و ه.پ.گ در بیانیه‌ای مشخصات ۵ نیروی خود را که سال گذشته در کوهستان‌های زاگرس به کشته شده‌اند، منتشر کرد است که یکی از این نیروها، ایرانی است. «مسعود سیداحمدی» اهل مهاباد با کد سازمانی «آوات مهاباد» در زاگرس کشته شده است. خبرگزاری فرات، دلیل مرگ این نفرات را حمله هوایی ارتش ترکیه به منطقه زاگرس در روز ١٣ مه ٢٠١٩ (٢۴ اردیبهشت ١٣٩٨) اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخبار ضد و نقیض از مقرهای پ.ک.ک و پژاک

خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، توانست با خانواده این عضو ایرانی پ.ک.ک، مصاحبه کند. اسماعیل سیداحمدی، پدر مسعود (عضو کشته‌شده پ.ک.ک) که استاد حقوق نیز است و یک دختر نیز دارد، در مصاحبه با خبرنگار دیدبان گفت: «من حدود یک سال پیش از کشته شدن پسرم مطلع شدم. شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به پ.ک.ک، مانند «استرک تی‌وی و آرین تی‌وی» خبر مرگ مسعود را اعلام کردند».

مسعود سیداحمدی

او در مورد رویکرد پ.ک.ک برای تاخیر در اعلام خبر کشته شدن اعضا نیز افزود: «این روش اصلا صحیح نیست. حتی پس از کشته شدن افراد به خانواده‌هایشان نیز اطلاع نمی‌دهد و این نوعی توهین به خانواده‌هاست که خبر مرگ عزیزان خود را از طریق ماهواره متوجه بشوند. من هنوز دلیل مرگ و حتی دلیل و نحوه عضویت فرزندم در این گروه را نمی‌دانم».

آقای سیداحمدی که حال مساعدی از نظر روحی نداشت، در مورد زمان عضویت فرزندش نیز به خبرنگار ما گفت: «دقیق نمی‌دانم. حدود سال 80 یا همان حوالی».

گفتنی است پس از اعلام خبر کشته‌شدن مسعود سیداحمدی، یکی از فرماندهان سابق پ.ک.ک و پژاک که در طول ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای کمک به آگاهی‌بخشی به مردم کرد داشته است، به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اطلاع داد که «مسعود را  بین سال‌های ۹۰ تا ۹۱ در مقرهای پژاک دیده است و مسعود در آن زمان حداکثر ۱۵ یا ۱۶ سال سن داشته و خیلی کم سن و سال بوده است. این امر نشان از ادامه سیاست به‌کارگیری کودکان در پ.ک.ک دارد که بر خلاف قواعد بین‌المللی و حقوق بین‌الملل است. پ.ک.ک کودکان را فریب می‌دهد و یا آنها را می‌رباید».

http://hezenparastin.info/sehit/wene/sehit_kunyeleri/2019/awat_hiwa_small.jpg
مسعود سیداحمدی

بیشتر بخوانید: اعلام خبر مرگ جعفر پورنگ؛ با تاخیر

وی ادامه داد «روند اعلام خبر کشته‌شدن اعضای پ.ک.ک و پژاک نشان می‌دهد اتفاق خاصی در مقرهای این گروه افتاده است؛ این احتمال وجود دارد که این افراد در اثر کرونا کشته شده باشند و یا حتی بر اثر سقوط بهمن، جان خود را از دست داده باشند. البته ممکن است مورد مسعود، اینچنین نباشد. اما در هر صورت، هنوز این سوال جدی باقی است که چرا پ.ک.ک پس از حدود 11 ماه، باید خبر مرگ اعضای خود را اعلام کند. اگر این افراد کشته شده بودند، چرا پ.ک.ک رویکرد تاخیری دارد؟ آیا قصد سواستفاده از آنها دارد؟ آیا این افراد در اثر منازعات داخلی کشته شده‌اند»؟

بیشتر بخوانید: دلیل مرگ اعضای پ.ک.ک کرونا است یا سقوط بهمن؟

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، بر اساس اطلاعات موثق واصله، اخیرا اخبار متواتری از مرگ نفرات پ.ک.ک و پژاک در اثر ابتلا به کرونا و عدم وجود امکانات بهداشتی منتشر کرده است که منابع متعددی آنها را تایید کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در خصوص کشف واقعی علت مرگ شهروند کُرد ایرانی در حال پیگیری است، اما شرایط پ.ک.ک و پژاک امکان بررسی دقیق این موضوع را با مشکلاتی همراه کرده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیشتر به پ.ک.ک و پژاک، پیشنهاد داده بود که «به دلیل شیوع کرونا، ضروری است با هدف کاهش نگرانی خانواده‌های کُرد ایرانی، و اطلاع از وضعیت کودکان و نوجوانان و جوانان کُرد که به هر نحو هم اکنون در اختیار پژاک در کوهستان‌های شمال عراق هستند، اطلاع‌رسانی شفاف صورت بگیرد و امکان کمک‌رسانی بهداشتی و خدمات درمانی میسر شود. این درخواست بشردوستانه هیچ تبعات سیاسی برای پژاک نخواهد داشت، اما نگرانی بخش وسیعی از خانواده‌های کُرد ایرانی را برطرف خواهد کرد و به نوعی جان اعضای پژاک را حفظ می‌کند. اگر پژاک حقیقتا نگران مردم کُرد است، باید به نیروهای خود برای دریافت امکانات درمانی و تست کرونا، دسترسی بدهد. این امر مبتنی بر حقوق اولیه بشر یعنی حق حیات نیز است». (اینجا را بخوانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب