درخواست دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از کنفدرالیسم جوامع کردستان

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع رسانه‌ای، کنفدرالیسم جوامع کردستان (ک.ج.ک) که نهاد اصلی هدایت‌کننده و متولی گروه پ.ک.ک و سرپرست شاخه‌های آن است، در بیانیه‌ای نسبت به شیوع هرچه بیشتر کرونا در مناطق کردنشین ایران، ترکیه، سوریه و عراق هشدار و پیشنهاداتی را برای مقابله هرچه بهتر با این ویروس و همه‌گیری آن ارائه داده است. این اقدام ک.ج.ک، بسیار مناسب است و نشان از اهمیت مقابله با کرونا در تمامی مناطق جهان دارد و همچنین نشان می‌دهد گروه پ.ک.ک نیز به خطرناک بودن وضعیت پی برده و اکنون قصد مقابله با آن را دارد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نیز به عنوان نهادی حقوق بشری، غیردولتی و مردم‌نهاد، پیشتر پیشنهاداتی به پ.ک.ک و پژاک برای مقابله دقیق و علمی با ویروس کرونا ارائه داده بود که امیدوار است مورد توجه مسئولان ک.ج.ک و پ.ک.ک قرار بگیرد. دیدبان مجددا به ک.ج.ک پیشنهاداتی ارائه خواهد داد که باید برای مقابله با کرونا در میان اعضای پ.ک.ک نیز مورد توجه این نهاد قرار بگیرد. البته این امر، مشروط به آن است که رسانه‌های پ.ک.ک، با دید علمی و بی‌طرفانه، موضوع را تحلیل کرده و اجرای آن را مطالبه کنند؛ و همانند گذشته به دیدبان اتهامات واهی وارد نکنند.

بیشتر بخوانید: اتهامات گوبلزی پژاک به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، پیشتر به پ.ک.ک و پژاک، پیشنهاد داده بود که «به دلیل شیوع کرونا، ضروری است با هدف کاهش نگرانی خانواده‌های کُرد ایرانی، و اطلاع از وضعیت کودکان و نوجوانان و جوانان کُرد که به هر نحو هم اکنون در اختیار پژاک در کوهستان‌های شمال عراق هستند، اطلاع‌رسانی شفاف صورت بگیرد و امکان کمک‌رسانی بهداشتی و خدمات درمانی میسر شود. این درخواست بشردوستانه هیچ تبعات سیاسی برای پژاک نخواهد داشت، اما نگرانی بخش وسیعی از خانواده‌های کُرد ایرانی را برطرف خواهد کرد و به نوعی جان اعضای پژاک را حفظ می‌کند. اگر پژاک حقیقتا نگران مردم کُرد است، باید به نیروهای خود برای دریافت امکانات درمانی و تست کرونا، دسترسی بدهد. این امر مبتنی بر حقوق اولیه بشر یعنی حق حیات نیز است».

اما نکات مهم در بیانیه ک.ج.ک که حتما باید به آنها توجه کرد به شرح زیر هستند:

اول. خبرگزاری فرات به نقل از ک.ج.ک نوشته است: «در تمام مناطق کردنشین، تعدادی مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند، اما خوشبختانه تاکنون در (مناطق کردنشین سوریه) هیچ مورد ابتلای مثبت ثبت نشده است. اما این بدان معنا نیست که مردم در آنجا مبتلا نخواهند شد». این عبارات از گروهی که خود را حامی مردمِ کُرد می‌داند، بسیار عجیب و حقیقتا نگران کننده است. در مناطق کردنشین سوریه، امکانات درمانی و پزشکی لازم برای تشخیص و تست کرونا وجود ندارد. اما این به معنای عدم وجود بیمار کرونایی نیست. به عبارت دیگر، ادعای ک.ج.ک با اصول علم پزشکی و شواهد جهانی همخوانی ندارد. عدم وجود بیمار، به دلیل سیاست‌های درست دولت‌ها نیست، به معنای ضعف آنها در مدیریت و تشخیص کرونا است که در این امر مسئولیت متوجه ادارات خودگردان است و ک.ج.ک باید اطلاعات خود را تصحیح کند.

دوم. دیدبان حقوق بشر کردستان چند روز پیش، اطلاعات مستندی از وجود متوفیان کرونایی در مناطق کردنشین سوریه منتشر کرد. در واقع، منابع محلی در منبج، گزارش دادند که نیروهای سوریه دموکراتیک شاخه پ.ک.ک در سوریه، علیرغم ادعاهای فراوان و دریافت مالیات از مردم، هیچگونه تدابیری برای مقابله با کرونا نیندیشیده‌اند، برای فرار از انتقادات مردم و ارائه وجهه مثبت از خود در سطح افکار عمومی، به طور پنهانی، متوفیان ناشی از ویروس کرونا را دفن می‌کنند و سپس در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که هیچ مورد مبتلا و یا مشکوک به ابتلا به کرونا در مناطق کردنشین سوریه و تحت حکومت ادارات خودگردان وجود ندارد. این امر، باعث افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا خواهد شد. دلیل عادی بودن اوضاع در مناطق کردنشین سوریه نیز نبود دستگاه‌ها و امکانات لازم برای تشخیص و درمان کرونا است.

بیشتر بخوانید: کرونا در منبج

سوم. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، به ک.ج.ک پیشنهاد می‌کند که برای اثبات حسن نیت و نگرانی حقیقی خود در مورد کرونا در مناطق کردنشین، در قدم اول از کلیه شاخه‌های پ.ک.ک بخواهد اقدامات پیش‌دستانه را آغاز کند تا از بروز فاجعه انسانی در بین اعضای شبه‌نظامی این گروه جلوگیری شود. اعضای پ.ک.ک و پژاک نیز انسان و کُرد هستند. ک.ج.ک باید به آنها نیز توجه کند. آنها به دلیل زندگی در کوهستان و عدم دسترسی به درمان و دارو، در معرض قطعی ابتلا به کرونا هستند و تاکنون چندین نفر از اعضای این گروه فوت کرده‌اند. پ.ک.ک و ک.ج.ک باید به حق بهداشت و دسترسی به امکانات درمانی، احترام بگذارند.

بیشتر بخوانید: کرونا در میان اعضای پ.ک.ک

چهارم. دیدبان اقدامات پیش‌دستانه‌ی مبتنی بر حُسن نیت احتمالی ک.ج.ک را به شرح زیر تعریف کرده است.

1. بسیاری از خانواده‌های کرد ایرانی که فرزندانشان به شیوه‌های مختلف هم اکنون در اختیار شبه نظامیان پ‌ک‌ک و پژاک هستند با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت فرزندان خود این درخواست را دارند که ضمن ایجاد امکان ملاقات با آنها اقدامات بهداشتی و غربالگری در بین این افراد با فوریت انجام شود.

2. امکان حضور تیم‌های بهداشتی و درمانی؛ از طرف حکومت اقلیم کردستان و تحت نظر سازمان بهداشت جهانی در مقرها و معاینه کلیه اعضا با فوریت میسر گردد.

3. هرگونه اقدام نظامی و درگیری و تنش جدید نظیر انفجار خط لوله انتقال گاز به ترکیه با فوریت متوقف شود. در این شرایط، پ.ک.ک نیازی به انفجار ندارد! جان اعضای خود را حفظ کند و اجازه شیوع بیشتر این بیماری را در قندیل ندهد.

4. دیدبان از دولت ترکیه هم می‌خواهد در برابر اقدامات انتحاری خویشتن‌داری کند. اولویت امروز جامعه جهانی مقابله با این ویروس مهلک است که جامعه جهانی را تهدید می‌کند.

5. کودکان و خردسالانی که به هر دلیل در اختیار پ.ک.ک و پژاک هستند با فوریت به خانواده‌های آنها تحویل شود و رویه به‌کارگیری کودکان زیر ۱۸ سال به عنوان نیروی شبه‌نظامی متوقف شود (اینجا را بخوانید)

6. از حکومت اقلیم کردستان عراق درخواست می‌شود که با این اقدامات پ.ک.ک و کودک‌ربایی نیروهای آن مقابله و در اقدامات بهداشتی و غربالگری مساعدت نماید.

7. از ک.ج.ک که ظاهرا جایگاه تصمیم‌گیر و هدایت‌گر در پ.ک.ک و شاخه‌های اقماری آن دارد، می‌خواهیم هنانطور که در بیانیه خود مواردی را برای مردم و ساکنین شهرها عنوان نمودند، در خصوص مجموعه‌های ذیربط نیز با اولویت بالا و مسئولانه برخورد کنند. در شرایط فعلی، جان اعضای پ.ک.ک و پژاک در کوهستان و مقرهای غیراستاندارد، به شدت در خطر است. ک.ج.ک همچنین باید مانع از ارائه و انتشار اطلاعات غلط توسط زیرمجموعه‌های خود در سوریه در خصوص درمان کرونا شود.

بیشتر بخوانید: اخبار جعلی پ.ی.د در مورد درمان و تشخیص کرونا

بیانیه ک.ج.ک در مورد کرونا و سیاست دولت‌های منطقه، مانند همیشه حاوی عبارات مضحک و سراسر کذبی است که عیار آنها برای همگان مشخص است و دیدبان به دلیل پرهیز از ورود به مسائل سیاسی، از نقد آنها خودداری می‌کند و صرفا مایل است یادآور باشد که همه دولت‌های جهان، علی الخصوص دولت‌های منطقه که مردم کُرد در تابعیت آنها هستند، به سهم و اندازه توان لجستیک و اقتصادی خود در مقابله با کرونا کوشش کرده و می‌کنند. لذا وارد کردن اتهامات به دولت‌ها آن هم در این شرایط و این دروغ که «دولت‌ها مناطق کردنشین را رها کرده‌اند» کمکی به حل مساله نمی‌کند. واقعا ک.ج.ک کاری جز اتهام و نفرت‌‌پراکنی ندارد؟ آیا نمی‌تواند پیشنهادات خود را در یک بیانیه به طور دقیق به دولت‌ها و مسئولان ارائه کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب